Rosso <3 Chez Dominique
The Atlanticissä oli kiinnostava juttu italialaisesta huippukokista Gualtiero Marchesista, joka on suunnitellut McDonald’sille gourmet-menun. Kuulostaako tutulta? Ei siis Marchesi eikä McDonald’s vaan konsepti: oman alansa ehdoton huippu, la crème de la crème, ja globaali halpisketju. Kaksi, joilla ei pitäisi olla mitään yhteistä.
Näin on McDonald’s näemmä tehnyt myös Itävallassa. Miksi maailma ei ole aiemmin tullut ajatelleeksi tätä? Herätkää jo, muut pikaruokaketjut: äkkiä Michelin-kokkeja palkkaamaan!
Kokit eivät ole ihan samanlaisia globaaleja tähtiä kuin vaatesuunnittelijat ja muotitalot, eli tässä joutunee lokalisoimaan – juuri niin kuin McDonald’s on tehnyt: Marchesi tunnetaan Italiassa, joten Marchesin Vivace- ja Adagio-hampurilaisia ja Minuetto-jälkkäriä saa (tai sai, rajoitetun ajan) vain Italian mäkkäreistä.
Suomalaisversio tästä olisi varmaan Rosso chez Dominique. Tai Hesen Hans Välimäki -ateria.
Tai ehkä ei.