Mikä sinua väsyttää? Monipuolinen lepo on muutakin kuin unta

Luonnossa ulkoilu on psyykkistä lepäämistä.

Takana on raskas viikko ja tekee mieli vain käpertyä sohvalle katsomaan Netflixiä. Suunnitelmissa on pötkötellä koko viikonloppu telkkarin ääressä ja nukkua aamuisin pitkään. Mutta miksi sunnuntai-iltana väsyttää edelleen eikä olo ole levännyt ja pirteä? Pelkkä makoilu ei aina ole paras ratkaisu väsymykseen, vaan lepoa miettiessä pitäisi ottaa huomioon myös koetun kuormituksen moninaiset lähteet. Mitä siis tarkoittaa monipuolinen lepo?

Ihminen on muutakin kuin fyysisestä aktiivisuudesta rasittuva fyysinen keho. Ihmisen kokema kuormitus voi olla monenlaista, fyysisen lisäksi esimerkiksi psyykkistä tai emotionaalista. Tämä vuoksi sopivin palautumisen muoto riippuu aiemmin koetun kuormituksen laadusta. Siksi monipuolinen lepo on avain mielen ja kehon tasapainon ja hyvinvoinnin säilyttämiseen. Lääkäri Saundra Dalton-Smithin mukaan lepäämisen tapoja on useita, esimerkiksi seuraavat: 

Fyysinen lepo

Fyysinen lepo on levon eri muodoista monille se tutuin ja helpoin hahmottaa. Fyysistä lepoa on nukkuminen ja kehon lepuuttaminen. Eli hyvät yöunet ja siihen tarvittaessa vielä vähän pötköttelyä ja päikkärit päälle. Mutta fyysistä lepoa voi olla myös muunlaista. Fyysinen lepo voi olla paitsi passiivista, myös aktiivista. Aktiivista lepoa on esimerkiksi hieronnassa käyminen tai kevyesti kehoa kuormittava liikunta, kuten jooga tai venyttely.

Oletko nukkunut hyvin? Kolottaako paikkoja, väsyttääkö jalkoja? Tunnetko olosi kankeaksi? Pitäisikö ottaa päikkärit tai ehkä venytellä vähän?

Psyykkinen lepo

Psyykkinen lepo on sitä, että mielelle annetaan tauko. Pistetään niin sanotusti hetkeksi aivot narikkaan. Pitkä päivä tietotyötä ilman taukoja on myrkkyä mielelle, joten on tärkeää, että työpäivään kuuluu lyhyitä lepohetkiä jolloin mieli irtautuu työstä.

Psyykkistä lepoa voi olla esimerkiksi ulkoilu luonnossa, meditaatio tai muu meditatiiviseksi koettu tekeminen. Joillekin tauko voi olla se, että istahtaa puistonpenkille ja rauhoittuu tarkkailemaan kanssaihmisiä tai vaikkapa pikkulintuja. Joskus tauko voi olla yksinkertaisesti pieni hetki, jolloin keität itsellesi kupin kahvia tietoisesti keskittymällä tekemiseen ja miettimättä samalla töitä. Ja sitä kahvia juodessa ei kannattaisi tarttua älylaitteeseen. Älylaitteiden käyttö on lepohetken sijaan yksi lisärasite mielelle.

Miltä mielesi tuntuu nyt? Tunnetko olosi rauhattomaksi? Onko vaikea keskittyä? Sinkoileeko mielessäsi tuhat ajatusta? Jos näin on, pidä heti pieni lepohetki. 

Aistien lepo

Jatkuvasti kilahtavat ilmoitukset, keskeytykset, taustahäly, kirkkaat valot ja muut ärsykkeet voivat käydä raskaaksi aisteille. Esimerkiksi avotoimistossa työskentely, kaupungilla liikkuminen tai meluisassa ravintolassa syöminen voi olla kuormittavampaa kuin arvaatkaan. Niinpä, aistitkin kaipaavat välillä lepoa. Vetäydy siis hetkeksi hiljaisuuteen tai yksinkertaisesti sulje silmäsi. Lyhyet aisteja ärsykkeiltä suojelevat hetket ovat tärkeitä helpottamaan aistikuormitusta pitkin päivää. Välillä on hyvä vetäytyä rauhalliseen ympäristöön myös hieman pidemmäksi aikaa.

Tuntuuko siltä, että päässä kohisee tai silmiä särkee? Tuntuuko ympäristön häly ylivoimaiselta? Anna aisteillesi rauhoittava tauko poistumalla rauhalliseen tilaan. Tai jos se ei onnistu juuri nyt, kokeile vastamelukuulokkeita. 

Luova lepo

Luovuus ei tule pakottamalla. Liian kireät aikataulut, pakottava tarve ratkaista ongelmia ja ankea ympäristö ovat luovuuden tappajia. Aivan kuten kehomme, myös mielemme kaipaa välillä hieman aktiivisempaa lepoa, eli inspiraatiota. Silloin kannattaa kääntää katse harrastuksiin, taiteeseen, musiikkiin tai vaikkapa elokuviin. Käsityöt, piirtäminen, maalaaminen, museoissa käyminen, musiikin kuuntelu tai soittaminen voivat olla juuri sinun juttusi. Ota arjestasi aikaa luovuuden herättelylle ja yritä tehdä ympäristöstäsi inspiroivampi. Luovuus tulee kun sille antaa tilaa.

Eikö runosuoni syki? Eikö ongelmanratkaisu onnistu? Tuntuuko siltä, että päässä lyö tyhjää kun pitäisi keksiä jotain? Taitaa olla luovan tauon aika. 

Sosiaalinen lepo

Olitpa sitten introvertti tai ekstrovertti, jokaisella meistä on jonkinasteinen tarve sosiaaliseen kanssakäymiseen. Sosiaalisen kanssakäymisen sopivassa määrässä on yksilöllisiä eroja ja toinen kaipaakin seuraa enemmän kuin toinen. Sosiaalisen levon näkökulmasta tärkeintä on erottaa elvyttävät ja energisoivat ihmissuhteet ja ne, jotka vievät energiaa ja uuvuttavat. Elvyttävät ihmissuhteet ovat sellaisia, joissa ei tarvitse esittää muut kuin olet tai olla varuillaan sanomisten ja tekemisten kanssa. Tarkastele siis sosiaalisia suhteitasi kriittisesti: mitkä suhteet tuovat energiaa? Sen jälkeen varmista, että saat tarpeeksi voimaannuttavaa sosiaalista kanssakäymistä. Ja karsi pois sellaista sosiaalisuutta, joka vain kuluttaa energiaa.

Osaatko sanoa mitkä ihmissuhteesi ovat energisoivia? Entä mitkä ihmissuhteesi vievät vain voimia? Kaipaatko juuri nyt sosiaalista lepoa? 

Emotionaalinen lepo

Tunteet ovat valtavan iso osa ihmisen elämää. Sekä omien, että muiden ihmisten tunteiden kohtaaminen ja käsittely vievät energiaa arjessa. Varsinkin jos olet herkkä aistimaan muiden ihmisten tunnetiloja, emotionaalisen levon tarve voi olla suuri. Onkin tärkeää tunnistaa milloin on aika laittaa omat tunteet kaiken muun edelle ja ottaa itselleen kaivattu tauko. Emotionaalinen lepo, eli tunnelepo, tarkoittaa mahdollisuutta olla rehellinen tunteistaan ilman painetta miellyttää muita. Tunnelepo voi olla esimerkiksi hengitysharjoitusten tekemistä, terapiassa käymistä tai yksin oloa. Monille myös lemmikin kanssa vietetty aika voi toimia tunnelepona, koska eläinten kanssa on helppo olla juuri sellainen kuin on.

Tuntuuko siltä, että haluaisit hetken vain olla ilman sinuun kohdistuvia odotuksia? Haluaisitko kenties vetäytyä yksin kotiin ja pistää puhelimen kiinni? Taitaa olla emotionaalisen levon aika.

Nyt kun kaikki erilaiset levon muodot on käsitelty, kysy itseltäsi vielä pari kysymystä:

Onko monipuolinen lepo osa arkeasi?

Oletko laiminlyönyt jotain levon muotoa? 

Keksitkö jokaisesta levon kategoriasta jonkin aktiviteetin, joka on sinulle luonteva?

Jos jokin levon muodoista tuntuu vaikealta, mitä voisit tehdä lisätäksesi sitä elämääsi?

Itse otan nyt varaslähdön viikonloppuun ja toivotan kaikille ihanan levollista viikonloppua!

*   *   *

Lue myös vanhoja postauksia:

Työpaikkailmoitusten älyttömät vaatimukset: kyberturvallisuutta ja subi-leipiä

hyvinvointi hyva-olo tyo terveys
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *