Draamakohtaus
(Lahden rautatieasema, vuosi 1956)
ANTERO
Kartanon koulu mukamas! Mä sanon, että hitto kartanon museo ennemmin! Maikka paasasi taas siitä kuinka isänmaata pitää kunnioittaa, että aina ei ole ollut asiat näin hyvin. Kyllä mä sen tiedän, oli munkin isä sodassa! Mutta MÄ en ollut siellä! Pitäisikö mun vaan MYÖTÄTUNNOSTA vaikka syödä hitto pelkkiä kuusenkerkkiä ja mustikoita metsästä, vaikka mulla on rahaa ostaa kunnon lihakimpale kaupasta!
TONI
Onko sulla muka rahaa?
ANTERO
No ei nyt. Mutta yleensä on.
TONI
Ai miten niin ”yleensä on”? Ei sulla ole koskaan rahaa!
ANTERO
Ei sullakaan ole ikinä rahaa, vaikka faijasi on pankinjohtaja!
TONI
Ei se ole mikään pankin JOHTAJA!
ANTERO
No joku rahapamppu kuitenkin, vippaa sätkä.
TONI
Enkä vippaa. Sä vastasit tahallaan tunnilla väärin, jotta mä joutuisin seisomaan kauemmin!
(Juna tulee)
TONI
Hei, tossa on hyvännäköinen nainen, istutaan sitä vastapäätä.
(Istuvat alas, vilkuilevat naista ja toisiaan virnistellen)
ANTERO
Mulla on nyt jo nälkä. Miksi me ei jääty ensin koululle syömään? Onkohan tämä edes hyvä idea? Mun vanhemmat ainakin suuttuu, jos ne kuulevat, että mä olen lintsannut koulusta. Osaat sä edes kulkea Helsingissä?
TONI
Tottakai osaan.
ANTERO
Se, että sä olet SYNTYNYT Helsingin maalaiskunnassa, ei tarkoita sitä, että sä olisit joku ”melkein hesalainen”.
(Poikien huomio kiinnittyy vastapäätä istuvan naisen kirjaan, jonka kannessa on vähäpukeinen nainen.)
TONI
Mikähän kirja toi oikein on..?
ANTERO
Hys! Puhu hiljempää!
NAINEN
Onko pojilla asiaa mulle?
ANTERO
Ei..ei meillä mitään..
TONI
Mitä kirjaa sä luet?
NAINEN
Tässä kirjassa neuvotaan, kuinka tanssitaan yhtä ulkomaalaista tanssia. Siinä tanssiessa riisutaan samalla vaatteita pois, musiikin tahtiin. Se on burleski-tanssia. Mä aion harjoitella sellaisen tanssi-esityksen ja esittää sen mun miehelle.
(Pojat tirskahtavat)
ANTERO
Oliko sun mies sodassa?
NAINEN
Oli. Se haavoittui jatkosodassa, vain muutama päivä ennen sodan loppua. Siltä amputoitiin molemmat jalat.
(Pojat ovat hiljaa)
NAINEN
Se ei ole enää sama mies, joka se oli ennen sotaan lähtöä. Enkä mä nyt tarkoita sitä, että sillä ei ole enää jalkoja. Mä haluan piristää sitä tanssimalla.
(Nainen kääntää katseensa takaisin kirjaan ja jatkaa lukemista.)
TONI
Joskus mä toivon, että munkin isä olisi ollut sodassa. En tuntisi itseäni niin erilaiseksi. Mun isää ei kutsuttu rintamalle, koska se oli ”tärkeä”, rahamies, pankissa töissä. Hitto, mullakin on nälkä!
(Kuulutus: Seuraavana Niitykumpu, sen jälkeen Espoo)
TONI
Mulla on sukulaisia Niittykummussa! Mennään niille ensin syömään!
(Jäävät pois junasta. Asemalla on kyltti: Ängskulla-Niittykumpu)
ANTERO
Ängskulla! Siis ääängskulla! Tuossa kyltissä sanotaan, että me ollaan ääääng-ääääng-ääääängskullassa!
(Hekottaa, Toni ei kiinnitä siihen huomiota, vaan katselee ympärilleen.)
ANTERO
Onko niillä hyvää ruokaa? Osaatko sä mennä sinne?
TONI
Luulisin.
(Sukulaisten talo löytyy, koputtavat oveen, mutta kukaan ei tule avaamaan. Kurkkivat ikkunoista sisään ja toteavat, ettei ketään ole kotona.)
ANTERO
Mitä me nyt syödään?
TONI
(Miettii hetken.)
Me syödään omenoita tuon viereisen talon pihasta.
(Ryömivät aidan ali ja kiipeävät omenapuuhun. Talosta juoksee ulos huivipäinen nainen luudanvartta heiluttaen.)
HUIVIPÄINEN NAINEN
Samperin pojat! Irti mun omenoista!
(Hyppäävät alas puusta ja juoksevat karkuun.)
HUIVIPÄINEN NAINEN
Mä annan teille satikutia kun seuraavan kerran teidät näen!
(Huutaa poikien perään.)
HUIVIPÄINEN NAINEN
Te olette kaikki miehet ihan samanlaisia! Mä jos kuka sen tiedän! Mä olen nimittäin rakennustyömaan siivooja! SIIVOOJA! On niin maan perhanan hieno talo rakenteilla. Tulee oikein kerrostalo meidänkin kylälle! Kyllä mä teidät tunnen, vaikka mulla ei omaa miestä olekaan. Enkä ottaisi, vaikka ovista ja ikkunoista miehiä tulvisi!
(Pojat eivät enää kuule, mutta nainen jatkaa yksinpuheluaan luutaan nojaten.)
Vaikka olenhan mä yksinäinen. Eikä mun pienellä palkalla kinkkuja sunnuntaisin päivällispöytään osteta. Ei mun elämä ole helppoa yksin, mutta mä en valita! Onneksi ei sitten lapsia siunaantunut, millä mä ne elättäisin? Onhan noita naapurin lapsia. Niille mä joskus luen satuja ja tilipäivänä ostan karamellia. Kun ei kerran sitä omaa ole.
(On hiljaa)
Jos Lauri ei olisi kuollut sodassa… Niin varmasti kaikki olisi toisin.
(Palaa sisälle taloon. Pojat istuskelevat tyhjän nurmikentän laidalla, aurinko on jo laskemassa.)
ANTERO
Jos kaikki naiset ovat tuollaisia, niin mä aion kyllä jäädä poikamieheksi!
(Toni nauraa ja tarjoaa Anterolle sätkän.)
TONI
Sodassa miehet sai ilmaiset tupakat.
ANTERO
Niin sai.
(Pitkä hiljaisuus)
Jos tätä tupakkaa ei lasketa mukaan, niin musta tuntuu kerrankin, että mä olen vain lapsi, en sota-ajan jälkeen syntynyt lapsi.
TONI
Lauantaina on taas karkelot Kansantalolla.
ANTERO
Meinaatko sä yrittää Pirjoa?
TONI
Joo…ehkä.
ANTERO
Niin mäkin Seijaa!
TONI
Tanssiskohan ne meille burleskia jos oikein kauniisti pyydettäisi?
(Remahtavat nauramaan)
Myös Marcel Proustin klassikko teoksessa ”Kadonnutta Aikaa Etsimässä” junat kulkevat vääriä raiteita pitkin, joten otin itsekin taiteellisen vapauden.