Vanha silta

26.heinäkuuta 2022

Tiistai

+ 20

Aurinko nousee 3:51
Aurinko laskee 22:57

Auringon laskua saamme ihailla klo. 22:57

Luonnostaan ylpeä kaupunki, mamsellipuku, tarinoita, meri, viehättävä silta, näistä on Pohjois-Pohojanmaa tehty.

Silta on ikuistettu maalaukseen. Ja tämän runoilijattaren runoon ja valokuvaan.

Museosilta, kivinen holvisilta

 
 

Runo

VANHA KIVIHOLVISILTA

vanha kiviholvisilta

auringon laskun värjäämä

taivaankaari ja

hämärtyvä ilta

aavaa ulappaa

rakastavaa merikansaa

kulki yli sillan

läpi hämärtyvän illan

ennen nykyistä

kivisiltaa paikalla

on ollut useita

puusiltoja

monen moni on

sillalla ihaillut

auringonlaskun

värjäämiä taivaanrantoja

hämärtyviä iltoja

yli sata vuotias

silta vanhus

huokaa askeleiden

alla

iloisia askeleita

raskaita askeleita

kiireisiä askeleita

askeleet kulki

poikki sillan

auringon laskun

värjäämän taivaankaaren

ja hämärtyvän illan

Kiviholvisillan sijainti

Kiviholvisilta sijaitsee Pohojanmaalla.

Sillan rakentamisen ajankohta

Vanhaa kiviholvisiltaa rakennettiin 1896-97.

Ennen nykyistä siltaa, paikalla on ollut useita puusiltoja.

Sillan ulkonäkö

Silta on yksiaukkoinen kivinen holvisilta.

Sillan kaaren aukko on kuusi, 6, metriä leveä.

Kivinen holvisilta on 10,5 metriä pitkä ja 5,4 metriä leveä.

Nykyiset sillan kivipilariset teräsputkikaiteet ovat vuodelta 1925, alkuperäiset kaiteet olivat puuta.

Sillan historiaa

Jykevä silta tuli aikoinaan todelliseen tarpeeseen. Se rakennettiin yleiselle kulkureitille, joka on ollut olemassa kauan.

Alkuaan reitti oli pelkkä ratsupolku.

Yhtenäiseksi maantieksi kulkuväylä kunnostettiin 1600-luvun loppuun mennessä.

Rännärin silta valmistui lopullisesti vuonna 1897.

Liikenne kulki vielä 1960-luvulle asti sillan yli.

1960-luvun lopussa sillan yli kulkeva tie muutettiin valtatiestä paikallistieksi.

Silta jäi kevyen liikenteen sillaksi 1970-luvun puolivälissä.

Vain kevyttä liikennettä päivässä kulkee sillan yli tänä päivänä.

1984 silta-alue nimettiin tiemuseokohteeksi.

Komealla kiviholvisillalla on ikää yli sata vuotta.

Kirkkosilta

Kirkon läheisyyden vuoksi siltaa kutsutaan myös kirkko sillaksi.

Rännärin silta

Ja ennen vanhaan se tunnettiin ”Rännärin siltana”.

Rännäri -nimi juontuu vuosisadan vaihteeseen saakka paikalla sijainneesta viinatehtaasta.

Ja ennen vanhaan se tunnettiin ”Rännärin siltana”.

Kiviholvisilta on ikuistettu lukuisiin valokuviin ja maalauksiin.

Sillan perustus on tehty ladotuista kivistä ja maatukina toimivat kivimuurit.

Myöhemmissä vaiheissa siltaa on jouduttu parantamaan ajan vaatimuksia vastaavaksi.

Vanhat rakenteet ovat kuitenkin säilyneet suhteellisen hyvässä kunnossa – ottaen huomioon, että vielä 1960-luvulla vanhan sillan ylitse kulki liikenne.

Aika ennen kiviholvisiltaa

Varhaisten ratsupolkujen ja vaunuteiden kosteikot ja vesistöt ylitettiin pitkospuilla ja kivilatomuksilla, lautoilla ja veneillä tai rakentamalla puusiltoja.

Kivenkäsittelyn ja holvaustekniikan hallinta toi vilkkaille teille kivisiltoja 1700 luvunlopulla.

1800 luvulla rakennettiin kuitenkin yhä eniten puusiltoja.

Ihmisten kertomaa vanhasta kivisillasta

Kerään tähän tietoa vanhasta sillasta kuin Lönnrot keräsi runoja ihmisten kertomuksista.

(Lisätiedot: Elias Lönnrot oli Suomen kansalliseepoksen Kalevalan sekä Kantelettaren kokoaja, kielentutkija, lääkäri ja suomalaisen kasvitieteen uranuurtaja. Lönnrot kiinnostui opiskeluaikoinaan suomalaisesta runoudesta ja suomen kielestä. Hän teki tämän jälkeen useita runonkeräysmatkoja, joilla keräsi aineistoa muun muassa runonlaulajilta, hän tuli tunnetuksi runon keruu matkoistaan ja tavasta kerätä tarinoita ihmisten suulla kertomana).

Eräs muistelee seuraavanlaisesti.

”Oli mukula kivikatuja ja hevoset että lehmät talsivat laitumilla. Apila tuoksui. Keväällä uitettiin tikkuaskeja. Nykyisin rakennetaan uutta, vanhaa ja arvokasta jää korjaamatta. Mutta vanha kiviholvi silta on säilynyt menneiltä ajoilta.”

Toinen kertoo seuraavaa

”Hyvä juttu, että vanhaa on säilynyt tähän päivää, yli sata vuotias silta.”

Kolmas tuumii

”Silta on kaunis ja hyvin tehty, koska se on vielä tänä päivänäkin käytössä.”

TEKSTIN TIIVISTELMÄ

Silta on vuosina 1896-1897 rakennettu yksiaukkoinen kivinen holvisilta. Sillan kaaren aukko on 6 m leveä.

Se kuuluu museosiltaluetteloon.

Sillan nykyiset kivipilarilliset teräsputkikaiteet ovat vuodelta 1925, alkuperäiset kaiteet olivat puuta.

Silta ylittää joen Rännärin suvannon lähellä kirkkoa.

Sillasta onkin käytetty myös nimityksiä Kirkkosilta ja Rännärin silta.

Liikenne kulki vielä 1960-luvulle asti sillan yli, kunnes uusi linjaus valmistui vuosikymmenen loppupuolella. Silta jäi kevyen liikenteen sillaksi 1970-luvun puolivälissä.

kulttuuri museot-ja-nayttelyt