Pakollista mutta totta (tai kuinka minusta tuli kirjailija)

 

kustsop.jpg

 (Pics or stfu, n’est-ce pas?)

 

Mitenhän minä tämän nyt oikein muotoilisin. Että tämä menisi jakeluun. Siis minulle itselleni.

Näin toimii huono itsetunto. Kaksikymmentä seitsemän vuotta ja neljäkymmentä neljä Ruskeat tytöt -tekstiä myöhemmin se vieläkin ehdottaa, että ei minulla ole yhtään valmista tekstiä.

Tämä kaikki tuntuu ihan samalta kuin ennenkin. Pakolliselta, eikä yhtään aiempaa todemmalta.

Minä opin lukemaan ja kirjoittamaan neljävuotiaana. Ensimmäinen kirjani oli faxipaperille liimatut kiiltokuvat, joille kirjoitin puhekuplia. Sitten Pikku naisia räjäytti tajuntani, ja päätin tehdä siitä oman versioni. Avasin Atlaksen Yhdysvaltojen kohdalta, oikea etusormi osui St. Louisin kohdalle. (Se on muuten alle kolmentoista kilometrin päässä Fergusonista.)

Kirjoitin neljän tytön edesottamuksista mummin kirjoituskoneella, vailla päätä taikka häntää. Yhden sisaren nimi ainakin oli Monique, joka oli minun nimeni ala-asteen ranskantunneilla, ja yksi Alison, joksi minua kutsuttiin enkussa.

Kaikki antoivat minulle aina kyniä ja muistikirjoja syntymäpäivä- ja joululahjoiksi. Hevoskantisia, pinkkejä, glittersydämisiä muistikirjoja. Ja tässä me nyt olemme. Aina ei saa sitä mitä tilaa.

Törkeää lähestyvän jankuttamisen päätteeksi äiti ja aba ostivat minulle oman kirjoituskoneen. Olin varmaankin yksitoistavuotias. Olin lainannut Teija Niemen Bileet ja Steissin ties kuinka monta kertaa salaa kirjastosta, piilottanut patjan alle, haaveillut siitä, että pääsen vielä joskus sammumaan jonkun luokkakaverin sohvalle, ehkä jopa oksentamaan. Vielä tätä päivää ei ole tullut. Sain arestia, kun jäin vanhemmille kiinni hurjien teinidokaus-novellien kirjoittamisesta, vaikken ollut koskaan maistanut muuta kuin kiddush-viiniä shabatti-aterialla.

Sitten oli yläaste, ja lähetin tiedostavia novelleja ja seksikkäitä runoja Nuoren voiman arvosteltavaksi. Kai ne jotain ihan ystävällistä vastasivat, kun kerran jatkoin. Lukiossa seurustelin mielettömän hiphop-pojan kanssa ja teimme spoken wordia öisin Mankkaalla.

”When Adam’s on my body, the Atomns in my body…” ja sitä rataa!

Sitten kirjoitin lehtijuttuja. Sitten sain lapsen.

Niin toimii vanhemmuus. Sitä kadottaa itsensä kokonaan samalla kun luo jotain uutta. Sitä tuhoutuu, mutta samalla lakkaa pelkäämästä mitään, koska joutuu joka ikinen päivä kasvotusten kuolevaisuuden kanssa. Millään ei ole mitään väliä, joten yhtä kaikki voi sanoa asiat suoraan.

Alkaa ilmestyä lauseita.

”Sinä näytät nukkuessasi siltä, miltä isoisoäitisi näytti maatessaan kuolleena arkussa.”

”Minun to do -listallani on jälkeesi enää yksi asia, koska rakkaus tulee jos on tullakseen: haluan kirjoittaa kirjan.”

”Joku päivä vien sinut Pariisiin, Rue d’Amsterdam 35:een ja näytän sen turkoosin oven, jonka takana ja kuusi kerrosta ylempänä näin eräänä yönä unen pienestä, ruskeasilmäisestä tytöstä, joka halusi tulla syliini. Silloin tiesin, että minun on palattava Suomeen, jotta sinun elämäsi voisi alkaa ja sinä voisit muodostaa omat haaveesi.”

Pikkulapset ovat muuten parhaita toimeksiantajia, kriitikoita ja muusia, koska he eivät osaa lukea ja heillä on aina nälkä ja pissahätä ja peitto huonosti.

Ensi maanantaina me jätämme Ruskeat tytöt -esseekokoelmasta solmimani kustannussopimuksen kunniaksi Liisalta saadut läskiposkiset pionit vaasiin ihmettelemään, että mitä nuo kaksi nyt taas keksivät. No tietenkin jotain ihan hillitöntä: me pakkaamme mukaan Edenin ja läjän hellemekkoja ja suuntaamme kahdeksi viikoksi kohti läkähdyttävän kuumaa Marais’n kaupunginosaa.

Mukana on muistivihko, juuri oikeanpainoisia mustekyniä ja post it -lappuja, joiden kanssa aion asemoida itseni Place des Vosgesin aurinkoisimmalle penkille joka päivä neljäksi tunniksi. Seuraa siis blogitauko (ehkä heinäkuun puolivälin tienoille saakka) ja toivottavasti sisällysluettelo kirjalle (joka ilmestyy ehkä keväällä 2017).

Pakollista, mutta totta.

Au revoir!

suhteet oma-elama kirjat ajattelin-tanaan

Sanaton

Clementa Pinckney, Tywanza Sanders, Cynthia Hurd, Sharonda Coleman-Singleton, Myra Thompson, Ethel Lance, Daniel Simmons, DePayne Middleton-Doctor ja Susie Jackson. NAACP. Suomen rodullistetut ihmiset ja väkivaltaa kokeneet naiset.

Vain viime viikolla. Vain ne, jotka tulivat tietoomme.

Olen sanaton. En kestä olla kotona. Pyöräilen merenrantaan. Kerron lapselle, että ei saa mennä liian lähelle vettä, ettei tipu ja huku. Hän kysyy, sekoittaen kaksi h-kirjaimella alkavaa sanaa:

”Äiti pidätkö sä musta hyvää huolta, etten häviä?”

”Pidän, lupaan sen.”

”Mennään kotiin, en pidä tästä.”

Ostan kioskilta mansikkajääteöä ja vesipullon. Törmään tuttuihin, hymyilen. Kassissa savetteja ja Erica Jongin Fear of Flying, aina sivulla yhdeksän.

Menen lapsen kanssa leikkipuistoon. Jussi Halla-aho kiikuttaa lastaan vieressäni, ei kiinnitä minuun mitään huomiota. Lapsemme istuvat vastakkain vauvakeinuissa, hymyilevät ja nostelevat sääriään ja laskevat pohkeitaan samaan tahtiin, opettelevat ottamaan itse vauhtia.

Kun olen sanaton, mutta en voi poistua kotoa, luen. Luen, luen, luen. Jotain muuta kuin uutisia. Hampaattomia, kontekstivapaita uutisia, jotka eivät informoi vaikka ne repisi tavuittain ja kirjaimittain kappaleiksi.

Menen sivuihin, en pelkästään paetakseni tätä todellisuutta, joka ylittää kaikki mielikuvitukseni kentät, vaan myös ymmärtääkseni. Menen sivuihin, koska en osaa olla muulla tavoin vihainen ja väsynyt.

Fiktio antaa enemmän vastauksia kuin mikään valkoinen suomalaismedia, jolla on aina mahdollisuus ottaa kyynärän verran etäisyyttä ihan kaikesta. Suomi on niin vitun sitoutumaton, niin vitun riippumaton, niin vitun oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen.

Ei ole, vaan välinpitämätön. Koska ei ole kyse tarpeeksi isoista asioista, tarpeeksi arvokkaista ihmishengistä.

Tässäpä ajatus: objektiivisen tiedon ei tarvitsisi olla pelokasta, lipevää. Se voisi olla myös objektiivista.

Siksi luen Toni Morrisonin viimeisimmän, joka on nimeltään God Help the Child.

Luen, luen, luen ja mietin mitä luen, puhun mistä luen, uneksin lukemaani. Taas tämä sama tarina, joka häpeäkseni lohduttaa. Yksittäiseen kauhutarinaan, lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön, sidottu tarina, jonka tarkoitus on kai heijastella juuri sitä, mitä tässä maailmassa tehdään kaikkein heikoimmassa asemassa oleville ihmisille, ruskeille, mustille tytöille.

Tarina Bridesta, joka on niin musta iholtaan, että hänen äitinsä ei voi sietää häntä. Bridesta, joka tekee hirvittävän teon vain, jotta äiti halaisi häntä edes kerran. Bridesta, joka pukeutuu vain valkoisiin kuin morsiusneito, viattomista viattomin. Bridesta, jonka häpykavat ja rinnat katoavat.

Miten tämä maailma on tällainen? Milloin meille aletaan opettaa ihan oikeasti, että miten tämä maailma on tällainen? Että rasismi ei ole pelkästään kännisten huutelua sporassa. Ei hönöjä ennakkoluuloja. Ei lapsellista vieraanpelkoa. Jos tämä ”kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia” -diibadaaba ei kohta ala loppua, minä räjähdän. Miten olisi ”kaikki samanlaisia, tosi monet eriarvoisia – mutta miksi”?

Luen, luen, luen, koska oksettaa. Oksettaa nämä kaikki sanat, lauseet, valheet, jotka muka ovat empaattisia, mutta joiden tarkoitus on vain pitää ihmiset aloillaan portaikossa, joka johtaa hätäuloskäynnille.

Luen mieluummin jotain hirveää, mutta totta, joka ei aliarvioi älykkyyttäni. Morrisonin viimeisimmän kyytipojaksi käy hänen esikoisensa The Bluest Eye, taas kerran. Sama tarina.

Lapsi, hyväksikäyttö, uusi lapsi. Rikkinäinen sukupolvien ketju. Aikuiset ovat puolustuskyvyttömämpiä kuin lapsensa, ainakin niin kauan kun näistä tulee aikuisia, tai ainakin vanhempia.

Pecola-protagonisti toivoo sinisiä silmiä. Ihan kuin se auttaisi enää tässä vaiheessa. Oikein naurattaa kun muistan, miten tapasin rukoilla pienenä. Joka helvetin ilta.

rakasjeesussiunaameitäannameilleenkeleitäsiivilläsimeitäpeitäälämeitäkoskaanheitäaamenkiitostästäpäivästäsiunaaäitiäabaasiskoamummiapappaajakunmäheräänannamunsilmienollasinisetkiiitooos.

Jos hartain, turhin toiveeni olisi käynyt toteen ja meistä olisi tullut valkoisia, olisi valkoinen ylivalta voinut vihdoin näivettyä kasaan, koska sillä ei olisi ollut enää uhreja kellä ratsastaa, kenestä uhriutua. Pieniä lapsia, joiden äitejä tappaa. Naisia, joita tappaa. Miehiä, joita syyttää ja tappaa. Ruskeita, mustia, näkymättömiä syntipukkeja. Valkoinen ylivalta tarvitsee jokaista meistä, jotta se voi ylipäätään elää.

Sekö on meidän tehtävämme? Onko maailmassa mitään paradoksaalisempaa?

On, varmasti, mutta ei nyt tule mitään mieleen. On liian kova työ pitää itsensä kasassa. Mennä töihin. Ostaa ruokaa. Laittaa ruokaa. Pestä tukka, odotella että se kuivuu seuraavan neljänkymmenenkahdeksan tunnin aikana, jolloin se pitää pestä taas uudelleen. Leikkiä muumilaivalla ja piirtää katuliiduilla.

Sitä niin toivoisi – jos me kerran olemme tämän maailman ikuisia seksilapsia, pieni tytönrääsyjä, pojanrääsyjä, rääsyjä – että edes yhdessä viidessä miljoonassa, ja kuinka moni nyt onkaan toimittaja tai joku muu puhekyvyllä varustettu, sikiäisi edes himpun verran oikeudentajua, kihisisi edes vähän kiukkua ja löytyisi edes vähän sanoja nousta vastarintaan, kirjoittaa edes yksi juttu siitä, että miten tämän asian laita oikeasti on. Mistä tämä johtuu, mikä on jutun juoni.

Ja niin kauan kun näin ei ole, eikä näin siis ole, minä luen kaunokirjallisuutta avoimin sydämin, journalismia varauksella, käyn viisaimmat keskusteluni alle kouluikäisten kanssa ja leikin Helsingin auringon alla ilman aurinkorasvaa.

Ja olen sanaton.

suhteet oma-elama uutiset-ja-yhteiskunta ajattelin-tanaan