Kesä kokoelmissa
Julia de Cock-Stigzelius, ”Kesäpäivä Normandiassa” (1879)
Katselin Kansallisgallerian kokoelmatietokannasta teoksia hakusanalla ”kesä”.
Ei ehkä pitäisi yllättyä, mutta vaikuttaa siltä, että ainakin valokuvatuista teoksista selkeimmin kesäfiilistä tuottavat ovat maalauksia, jotka kuuluvat Ateneumin kokoelmiin. Werner Holmbergin Maantie Hämeessä (Helteinen kesäpäivä) vuodelta 1860 suorastaan huokuu kesäpäivän lämpöä ja maantien tomua.
Werner Holmberg ”Maantie Hämeessä (Helteinen kesäpäivä)” (1860)
Olof Arboreliuksen Kesäyö Bergslagenissa (1899) puolestaan on kuin valokuva mistä tahansa mökkirannasta juhannuksena.
Olof Arborelius, ”Kesäyö Bergslagenissa” (1899)
Toki Kiasmastakin löytyy kaunista kesämaisemaa, kuten vaikkapa Inari Krohnin Mäntyjä, kesätaivasta (1974).
Inari Krohn, ”Mäntyjä, kesätaivasta” (1974)
Mutta eipä sille mitään mahda, että ainakin kesäisen tunnelmallisella maisemaosastolla Ateneum vetää määrällisesti pidemmän korren.
Gunnar Pohjola, ”Kesä V” (1968)
Toisaalta Ateneumin ylevistä ja romanttisista painotuksista saa ehkä hiukan turhankin kliinisen kuvan kesästä. Niin hienoja ja tunnelmallisia kuin maalaukset ovatkin, niistä puuttuvat arkisemmat ja rosoisemmat kesäkokemukset, joita taas löytyy Kiasman kokoelmista. Esimerkkinä vaikka Kalervo Palsan Toissakesäinen muisto (1973), josta kokoelmatietokanta osaa kertoa:
”Mies ja nainen rakastelevat nurmikolla, vieressä pullo. Toinen mies (Palsa?) katsoo sivummalta.”
Kalervo Palsa, ”Toissakesäinen muisto” (1973)
Pidän kesäkuvausten molemmista puolista. Suomen suvi – ja sitä myöten Kansallisgallerian kokoelmat – tarvitsee kumpaakin. <3