Alitajuista genitaalikuumotusta 1600-luvulta
Kiasman Päin näköä! -sarjisnäyttely on nyt viimeistä viikkoa auki. Viimeisellä viikolla on melkoinen suma sarjisohjelmaa, sillä näyttelyn päättymisviikonloppu osuu yksiin 7.-9.9. järjestettävien Helsingin sarjakuvafestareiden kanssa.
Viikon sarjakuvapainotteisen ohjelman käynnisti Päin näköä! -sarjakuvanäyttelyyn liittyvä Kerronnallinen maalaus tilassa -symposium. Viikon muuta ohjelmaa huomattavasti teoreettisempi pläjäys oli jännä tapa nyrjäyttää omat kuvienkatselutottumukset uusille raiteille.
Taideteoreetikko Mieke Bal puhui symposiumissa tilan ja kuvan suhteesta ja kertoi tällaisen havainnollistavan esimerkin:
Rembrandtin kuuluisassa maalauksessa Simson ja Delila Simson on perin juurin liemessä. Sotilaat pitelevät häntä paikoillaan, joku tunkee keppiä silmään ja seisaallaan oleva köriläs uhkaa keihäällä.
Olemme tottuneet katsomaan esittävää maalaustaidetta kolmiulotteisesti: hahmotamme taulun perspektiivin ja pystymme mielessämme muodostamaan kuvan maalauksessa esitetystä tilasta. Jos Rembrandtin taulua katsoo kolmiulotteisesti – kuten yleensä katsomme – uhkaava keihäs osoittaa kohti Simsonin rintaa ja kaulaa.
Mutta jos katsommekin kuvaa kaksiulotteisena pintana, keihäs kulkee tasan Simsonin sukukalleuksien kohdalta. Tätä yksityiskohtaa tulee harvemmin huomattua, mutta yhtä kaikki se vaikuttaa alitajuisesti siihen, miten taulua tulkitsemme. Simsonin avuttomuus ja ahdinko on paljon syvempää, kun häntä kolmiulotteisen osoittelun lisäksi uhataan myös viiltävällä (ja monille katsojille näkymättömällä!) kaksiulotteisella uhalla.
Mielenkiintoinen huomio!
Mutta alleviivataan nyt vielä, että viikon muu ohjelma on paljon sarjakuva-aiheisempaa ja vähemmän genitaalikuumottavaa :D
Muuta ohjelmaa voi tiirata esimerkiksi Sarjisfestareiden sivuilta ja – toivon mukaan – myöhemmin tällä viikolla myös blogausnostoista täältä Lilyn puolelta!