Taidekyytiä äideille

“Äitisi on aina isompi kuin sinä.” Näin lakonisesti on brittitaiteilija Martin Creed perustellut teoksensa Numero 1092 suurta kokoa. Juoksevalla numeroinnilla teoksensa nimeävän taiteilijan kyseinen luomus on yli viiden metrin korkuinen neonvalokylttiteksti MOTHERS. Teokseen kuuluu liike ja kaikki maailman äidit saavatkin kieppuvaa kyytiä tekstin pyöriessä akselinsa ympäri.

http://www.youtube.com/watch?v=ezYVcDJcZz4

Teos oli ensi kerran esillä Lontoossa keväällä 2011 Hauser & Wirth -galleriassa. Sisätiloissa katsojien pään yllä tarkoituksellisen vaarallisen näköisesti pyörivä teos leppyy hapekkaammassa ympäristössä.

Elokuussa 2012 teoksen uusi versio pystytettiin Chicagon nykytaiteen museon edustalle. Ulkotilassa teoksen valovoima hiipuu ja neonteksti maisemoituu kaupunkitilaan, eikä teos vaikuta enää yhtä uhkaavalta. Mutta vaikuttavuutensa ja voimansa se säilyttää, kuten rakkaus ja etenkin äidinrakkaus, kuten taiteilija on todennut.

Jari-Pekka Vanhala

Puheenaiheet Ajattelin tänään

Raiteilla

flip.jpg

Mike Brodie on itseoppinut valokuvaaja, joka vietti vuosia matkustellen ympäri Yhdysvaltoja ja kuvaten näkemäänsä. Postpunkkia, karua kauneutta ja boheemia matkantekoa huokuvat kuvat ovat antropologisesti kiinnostavia dokumentteja tehdyistä matkoista ja kulkurikulttuurista. Samalla ne ovat esteettisesti viehättäviä teoksia, jotka huokuvat niissä näkyvien ihmisten, koneiden ja maisemien persoonallisuutta. Yhdistelmä on kaunis ja loputtoman kiehtova.

Brodie kuvaa vaeltelusta kumpuavaa kuvausprosessiaan näin:

Sometimes I take a train the wrong way or…whatever happens a photo will come out of it, so it doesn’t really matter where I end up.

top.jpg

Rouheat kuvat löytää yksissä kansissa Brodien hiljattain julkaistusta kirjasta A Period of Juvenile Prosperity.

Kuvat: Mike Brodie

Kulttuuri Kirjat Suosittelen