Vappuhumppaa

Aidosti hämmentävien taidemuotojen joukkoon kuuluu taiteilijapari Diego Agullón ja Dmitry Paranyushkinin performanssit sarjasta The Humping Pact. Ne voidaan toteuttaa live-esityksinä yleisön edessä tai videomuodossa näyttelyissä.

http://www.youtube.com/watch?v=KAzioMMvf4w

Kööpenhaminassa Charlottenborgin taidehallin kevätnäyttelyn avajaisissa vuonna 2012 alastomat miesesiintyjät ottivat kohteekseen itse rakennuksen ja ”humppasivat” sen seiniä, ovia ja ikkunoita vielä talvitamineisiin puetun yleisömeren katsellessa – kuin riisutumpi versio helsinkiläisestä vappurituaalista Havis Amandan patsaalla.

Helsingissäkin käyneen amerikkalaisen valokuvaajan Spencer Tunickin tempaisu kerätä yhteen satoja vapaaehtoisia poseeraamaan alastomana ihomattona julkisissa tiloissa saa Agullón ja Paranyushkinin projekteissa mukaansa mekaanisesti toistuvan liikkeen.

Alaston miesvartalo sinällään ei jaksane hämmentää, sehän on kuvataiteen klassikkoaiheita. Eri humppausversioita on katsottavissa osoitteessa humpingpact.com. Osa niistä vaikuttaa eloon heränneiltä renessanssin tai barokin ajan maalauksilta – tai paikalleen jämähtäneeltä elokuvalta.

Jari-Pekka Vanhala

Kulttuuri Suosittelen Höpsöä

Elämän neonkiertokulku

Jottei Bruce Naumanin Göteborgin taidemuseossa esillä olevan näyttelyn elämyssato jäisi pelkäksi kidutukseksi, tässä näyttelyn ihastuttava vetonaula, Life and Death vuodelta 1983.

lifeanddeath.jpg

Neonkyltin tekstisarja ”life, death, love, hate, pleasure, pain” sykkii sana kerrallaan loputtomassa ympyrässä ja palaa välillä kirkkaasti kaikella tehollaan. Värikkäitä aistiärsykkeitä tarjoavan rinkulan valossa kylpi mieluusti minuuttikaupalla erityisesti hermoja raastaneen pelleteoksen jälkeen.

neon.gif

Elämän neonkiertokulku kuvassa aavistuksen nopeutettuna.

Pläräsin Kiasmassa vuodenvaihteessa 1998–1999 esillä olleen Bruce Nauman -näyttelyn näyttelykatalogia löytääkseni jonkin viisauden, joka valottaisi (Hah!) taiteilijan viehtymystä neonkyltteihin. Taidepuheen siimeksestä vuolin tämän:

Nauman ei […] ensisijaisesti tähdännyt teollisen ready-made-tekniikan tuomiseen taiteeseen, vaan sen sijaan ja ennen kaikkea todella toteuttamaan kyltin, joka sopisi saumattomasti johonkin kadunvarteen muiden merkkien joukkoon.

Totisesti. Näinä vilkkuvien mainosruutujen ja läpitunkevien valomainosten päivinä Naumanin kadunvarteen sopivat neonkyltit ovat hiukan retroja, mutta yhä täysin katu-uskottavia.

Kuva: Life and Death, 1983

Kulttuuri Suosittelen