Spontaaneja veistoksia
Tiilipino ostoskärryissä, palava palmu lastenrattaissa, puistonpenkki rullaluistimilla. Yhdysvaltalaisen Brad Downeyn videoteosta This is How We Roll (2011) katsoessa silmien eteen vyöryy odottamattomia tapahtumia. Tuttuja esineitä yllätyksellisellä tavalla yhdisteltyinä.
Downeyn leikkisässä kaupunkitaiteessa ei välttämättä luoda mitään uutta vaan päivitetään ja muokataan olemassa olevia elementtejä. Esimerkiksi mainittu This is How We Roll kommentoi humoristisesti skeittausta, tuota kaupunkilaisille tuttua urbaanin liikkumisen muotoa. Tukholmalaisen katutaitelija AKAY:n kanssa toteutettu video näyttää, mitä tapahtuu, kun kadulta löytyneet esineet siirtyvät vuorostaan renkaille.
Elokuvaa ja maalausta opiskellut Brad Downey on julkisen tilan taiteilija, jonka hyppysissä katukivet, lyhtypylväät, puistonpenkit ja työmaa-aidat muuttavat muotoaan. Julkisen tilan arkkitehtuurin ja kalusteiden hyödyntäminen ja toisaalta väärinkäyttö ovat tyypillisiä Downeyn työskentelylle. Hänen teoksissaan katutilan ja taiteen raja on liukuva.
Paitsi visuaalista mielihyvää, Downeyn kaupunkitaideteokset synnyttävät katsojassa tai ohikulkijassa myös oivalluksen hetkiä. Leikkisyydestä ja huumorista huolimatta teoksissa on usein kriittinen sävy. Ne haastavat katsomaan arkisia asioita ja tuttua ympäristöä uusin tavoin, kiinnittämään huomiota kaupunkitilan epäkohtiin ja muuttumiseen.
This is How We Rollin lisäksi Kiasmassa on tällä hetkellä esillä toinenkin Downeyn teos. Scars-niminen installaatio (2012–13) sai alkunsa Düsseldorfissa työmaa-aidasta leikatusta suojapeitteestä. Pressuun oli painettu kuva sen suojaamasta tiiliseinästä. Aitaan vähitellen kertyneet reiät, viilletyt tekstit ja palkeenkielet oli kursittu umpeen ruosteisella rautalangalla.
Tästä inspiroituneena taiteilija viritti rautalangalla kolme pressua rullattaviin sermeihin. Installaatioon kuuluu myös kolmen valokuvan sarja, jossa työmaa-aita näkyy alkuperäisessä ympäristössään. Downeyn käsittelyssä arvottomatkin materiaalit muuttuvat taiteeksi.
Brad Downeyn teokset ovat esillä Huone X:ssä 13.6.–7.9. osana Kiasma Hitsiä. Teokset hankittiin Kiasman kokoelmiin keväällä 2014.
Noora Happonen
Kirjoitus perustuu Leevi Haapalan tekstiin.
KUVAT: Brad Downey