Wisam ja vieras
Rakkaat lukijat, olen Wisam ja olen suomensudanilainen. Pidän erilaisista hunajalajeista, mutta pelkään kuollakseni kaikkia mehiläisiä, kimalaisia ja ampiaisia. Minulla on paksut hiukset ja puhun paljon. Usein minulla on veikeä/muikea ilme kasvoilla. Kyseenalaistan kaikkea ja kyselen ehkä ikäisekseni liikaa. En ole käynyt ADHD-tutkimuksissa. Opiskelen kulttuurituottajaksi Metropolia AMK:ssa ja minun PITÄISI valmistua vuoden päästä kulttuurituotannon ammattilaiseksi.
Päädyin Kiasmaan sattumalta. Olen aikaisemmin työskennellyt Valtion taidemuseon Kulttuuria kaikille -hankkeen parissa. Siellä kuulin Kiasman Kultuista eli niistä kulttuuritulkeista. Sinne hain ja pääsin. Tällä hetkellä olen Kiasmassa työharjoittelussa tuottamassa keskustelusarjaa Wisam ja vieras. Keskustelusarjan tarkoituksena on antaa ääni Suomessa asuville afrikkalaisille. Vieraita on tulossa syksyn mittaan viisi ja kaikilla on erilainen tarina kerrottavanaan. He kaikki ovat afrikkalaistaustaisia, puhuvat sujuvaa suomessa, maksavat veroja ja heillä on hullu huumorinsa. Minun tarkoituksenani keskusteluissa on kysyä relevantteja, kiperiä ja ärsyttäviäkin kysymyksiä. Jokaisen keskustelun jälkeen minun on tarkoitus kirjoittaa juttu vieraastani ja keskusteluaiheesta.
Ja jokaisen keskustelun aikana lupaan olla kaunis ja tyylikäs. Minulla nimittäin on henkilökohtainen puvustaja Aaesha Yahya.
Ensimmäisenä vieraanani viime lauantaina oli Fatima Usman. Häntä minä haastattelin Afrikkalaisesta naisesta. Fatima on nainen, joka on konkari afrikkalaisen taiteen eteenpäin viemisestä Suomessa. Hän muutti Suomeen yksinhuoltajana hänen kotimaastaan Nigeriasta 90-luvun alussa. Hän muutti Suomeen aikuisena naisena, jolla oli käsityksensä afrikkalaisesta identiteetistään, jos näin voi sanoa. Hänen mielestään nainen Nigeriassa on koko perheen selkäranka. Hän on se joka oikeasti määrää ja vie perhettä eteenpäin. Naisella on Afrikassa merkittävä rooli heti hänen syntyessään. Jo lapsena tyttöjen on kannettava vastuuta esim. pienimmistä sisaruksistaan, omasta turvallisuudestaan ja kotiaskareista. Lapsuus on hyvin lyhyt ja erilainen käsite mitä Suomessa. Samoin nuoren tytön, naisen, vaimon, äidin ja isovanhemman rooli Suomessa ja Nigeriassa on hyvin erilainen.
Afrikkalaisena äitinä on oltava valmis kertomaan ja rajaamaan lapsen pelisäännöt kotona ja eri ympäristöissä, koska lapsi ei ole kokenut tässä maailmassa. Fatima vertasi afrikkalaista naista suomalaiseen naiseen, joka on adoptoinut afrikkalaisen lapsen. Hänen mukaansa suomessa äidit arastelevat ja pohtivat liikaa milloin pitää puuttua lapsen tekemiin virheisiin.
Fatima puhui paljon ja korosti äidin ja lapsen yhteistä aikaa
Nigeriassa mummolla on iso merkitys kasvattajana. Mummolla on enemmän aikaa selittää pitkästi asioita mitä jää epäselväksi, tehdä ne pienet letitykset kiirehtimättä ja kärsivällisesti. Samoin kun kertoa puun alla sellaisia satuja ja tarinoita joita ei löydä kirjoista. Sisällyttää ja kylvää ”afrikkalaisuus” lapsiin. Hänelle on myös helppo kertoa henkilökohtaisia asioita mitä ei omille vanhemmille uskaltaisi. Hän on kaveri lapsille ja nuorille.
Keskustelumme yleisönä oli n. 20 henkilöä. He olivat aktiivisia ja kiinnostuneita erittäin suurista kysymyksistä liittyen afrikkalaiseen naiseen. Kävimme läpi ympärileikkauksen historiaa ja nykyhetkeä, avioliiton merkitystä, avioeron yleisyyttä ja perheen vaikutusta sekä sitä, mistä hankkia omiin kulttuurijuhliin sopivat kankaat ja puvut.
Keskustelumme lopuksi Fatima myös näytti miten tehdä afrikkalainen turbaani. Olin nähtävästi virittänyt päähineeni väärin.
Seuraavan kerran (lauantaina 17.9 klo 15) Wisam ja vieras -keskustelusarjassa vieraana on yrittäjä Moses Mabinda. Käymme hänen kanssaan läpi yrittäjyyden kannattavuutta Suomessa sekä sitä, millainen on afrikkalainen yrittäjä. Lisää kiperiä kysymyksiä saa tulla esittämään.
Tervetuloa!
Wisam Elfadl
Kuva: VTM/KKA, Pirje Mykkänen