Sähköautoilun kustannuksista
Sähköautot herättävät paljon kiinnostusta ja kipakkaakin keskustelua puolesta ja vastaan. Niihin liittyy myös melkoisia ennakkoluuloja. Meidän perheellä on nyt 3 viikkoa ja 2900 kilometriä sähköautoilua takana joten ajattelin kirjoitella muutaman tekstin kokemuksista tähän mennessä.
Olen siis täysin sähköautonoviisi enkä ylipäätänsä ole ollut koskaan kovin kiinnostunut autoilusta tai mistään pärisevästä. Suzuki PV:tä tai Honda Monkeytä minulla ei ikinä ollut ja polttomoottorin hienouksista ja toiminnasta puhuminen aiheuttaa lähinnä tietämättömyydestä seuraavaa pientä sisäistä häpeää. Sähköautot ja niihin liittyvä uuden tekniikan viehätys on kuitenkin päässyt yllättämään. Tässä blogissa esitetyt näkemykset ja jutut ovat täysin subjektiivisia ja tunnustan että asiasisällöstä tarkkuus voi totta kai myös heittää.
Päädyimme vaihtamaan 4-henkisen perheen hyvin palvelleen dieselkäyttäisen farmari Passatin Tesla Model 3:een keväällä. Tai kuten lapset totesivat:”Iskä osti äitiltä salaa uuden auton. Pikkuveli valitsi värin!” Uusi auto saatiin alle juhannusviikolla. Vaihtoon vaikutti olennaisesti Passattiin tulossa ollut jakohihnan vaihto ja vuosihuolto joiden kustannusarvio oli noin 2000€ luokkaa. Ylipäätänsä olen kokenut autohuollot melko stressaavina ja ärsyttävinä.
Sähköautoissa öljyn, suodattimen tai tulppien vaihtoa ei tarvita ja jarrut eivät juuri kulu kun energia otetaan regeneroinnilla takaisin akkuun. Varsinaista huolto-ohjelmaa ei siis ole tai tarvita. Tesla suosittelee ilmansuodattuminen vaihtoa parin vuoden, ilmastointilaitteen huoltoa 6 vuoden
ja jarrusatuloiden puhdistusta ja voitelua 20tkm/12kk välein.
Tästäpä päästään käyttökustannuksiin! 2901km on vienyt sähköä 430 kwh. Lisäksi olen nukkunut autossa (camp mode) pari yötä joka on vienyt yhteensä noin 22 kwh joka tulee vielä tuon 430 kwh päälle.Kesäloman vuoksi olemme olleet poikkeuksellisen paljon reissussa Tampere-Puumala-Pihtipudas-aksellilla ja turvautuneet siksi pääosin julkisiin latauspisteisiin, mitkä ovat luonnollisesti kotilatausta kalliimpia.
Auton hankinnan yhteydessä kilpailutin sähkösopimuksen. Päädyin 100% uusiutuvilla tuotettuun pörssisähköön ilman välityspalkkiota. Kotona autoa on ladattu pääosin öisin Teslan 11 kwh kotilatausasemalla (normaalipistokkeesta tulee noin 2 kwh). Auton akun kapasiteetti on noin 55 kwh joten yön aikana akku täyttyy helposti täyteen (tai asetettuun tavoitetasoon, esim. 90%).
Kotilatauksen osuus on ollut noin 130 kwh ja sähkösopimus + sähkönsiirto ovat maksaneet pörssisähköllä noin 17 snt/kwh josta kotilatauksen kokonaishinta tälle jaksolle on ollut noin 22€.
Julkisista latauspisteistä olemme käyttäneet Teslan omia Superchargereita koska ne sattuvat sopivasti mökkimatkan varrelle ja ovat todella nopeita, joskin hieman kalliita. Lisäksi Pihtiputaalla K-supermarketin latauspistettä käytettiin ahkerasti. Muutamia testejä ollut muillakin pisteillä ja mm. Ähtärissä ladattiin parkkipaikalla puistokäynnin aikana melko paljon (31kwh / 8,89e). Kokonaislatauskustannukset julkisilla pisteillä ovat olleet 255 kwh / 102e (31,3 snt/kwh).
Näiden lisäksi vanhempien mökillä on ladattu jonkin verran, ehkä tuo loppuosuus n. 65kwh jonka tarkkaa hintaa en tiedä mutta se asettunee Puumalan korkeiden siirtohintojen ansiosta jonnekin kotilatauksen ja julkisen välimaastoon joten sille kustannuksia voisi laskea noin 25 snt/kwh = 16€.
Kaiken kaikkiaan latauskustannukset ovat siis ollet noin 140€. Jos tästä valtaosa olisi ollut kotilatausta, niin kuin se valtaosan vuodesta on, niin kustannukset olisivat olleet merkittävästi edullisemmat. Vertailun vuoksi aiemmalla diesel Passatilla 5,6 l/100 km tämän 3 viikon ajalta polttoainekustannukset olisivat olleet 250€. Jos tähän otetaan mukaan autovero niin Teslassa se on 0,476 e/pv kun Passatissa se oli 1,622 e / pv eli tästä vielä Teslassa säästöä noin 25 €.
Näin ollen siis tällä aikavälillä ei mitenkään superpaljon säästöä mutta kuitenkin. Vuodessa tällä tahdilla säästö käyttövoimakuluissa olisi noin 2300€. Jos kotilatauksen suhde olisi noin jatkossa noin 70:30 (kun nyt on ollut noin 30:70) olisi säästö vuodessa noin 3100€. Toki jatkossa näin paljoa kilometrejä ei sentään tule joten se pienentää kokonaissummaa.