What would MacGyver do

Keskiviikon Hesarissa oli hassun hauska uusavuttomuustesti, jossa saattoi testata omaa selviytymiskykyään elon eri osa-aluille. Testissä oli osa ihan kelpo väittämiä, mutta MacGyver -statuksen sai kyllä vähän liian helpolla, varsinkin kun aika koville pisteille pääsi jo hokaamalla, että kysynpä Googlelta.

Tämän innoittamana aloin tuumaamaan, millä taidoilla olisin itse valmis myöntämään MacGyver -mitalin. Jätin pohdinnoissani suosiolla ulkopuolelle sellaiset special -skillit kuten veden muuttaminen viiniksi, lentäminen tai vain yksillä käyminen. Vaikka näillä taidoilla kyllä laatan eittämättä ansaitsisi. Ja pakollinen tarkennus; nyt kun puhutaan MacGyverista, tarkoitetaan nimenomaan sitä ainoaa oikeaa MacGyveria, ei mitään pojan kloppia, joka kuulemma nykyään seikkailee.

Ymmärtänette mitä tarkoitan?

No mutta, ohessa muutama skilli, joita ei siis itselläni ole, jotka menee kyllä omassa kontekstissani heittämällä MacGyver -levelille:

Granaattiomenan kuoriminenTai miksikä sitä nyt kutsutaan niiden syömäkelpoisten osien irroittamista. Juutuuppi on täynnä kaikenlaisia videoita, jolla siemen pitäisi irrota jotta kops vaan, mutta huijausta ovat kaikki, sanon. Hetken aikaa hedelmän kanssa riehuttua keittö näyttää siltä, kuin siellä olisi teurastettu sika tai pari ja kahvinkeittimen ja leivänpaahtimen välistä löytyy noin kolme siementä, jotka on jossain välissä irronneet. Näitä minä ostaisin valmiiksi perattuna, jos Lidlissä olisi.

Mangon halkaiseminen niin ettei osu keskelle kiveä. Olen aivan varma, että se kivi liikkuu sen mukaan, mihin kohtaa alat veistä tarjota. Muutenkin koko hedelmä on aika perkele kuoria, mutta näitä sentään saa pakasteesta valmiiksia paloina, myös Lidlistä.

Virkkaaminen. Saan hikiseen (eikä tämä ole metafora) aikaan ketjusilmukkaa ja silloinkin meinaa kieli jäädä väliin. Ja tämänkin vain äärimmäisen pakon edessä. The Real MacGyver toki virkkaa tarvittaessa vaikka lentokoneen, mutta minun asteikollani pääse tähän luokkaan jo patalapulla (omista yrityksistä tuli peruskoulu aikana barbien hattuja).

Ranskalaisen letin tekeminen omaan päähän. Miten se on edes teoriassa mahdollista?

Ananaksen paloittelu sellaisiksi palasiksi, joita Thaimaassa tarjoillaan. Silleen pitkittäin, jos tiedätte (internet ei tiennyt, yritin etsiä kuvaa). Jos en olisi nähnyt, epäilisin että heillä on joku työkalu siihen hommaan. Tai siis onhan heillä, se puukko, mutta en vaan tajua, miten ne on mahdollista viipaloida siihen muotoon.

Tortillan täyttäminen sopivalla määrällä täytettä. Vai oletteko joskus nähnyt jonkun onnistuvan tässä? Juu, en minäkään.

Itsestään sulkeutuvan jääpalapussin täyttäminen niin, että kaikki palat tulee täyteen. Trust me, mä olen todellakin kokeillut kaikki keinot.

Inkiväärin kuoriminen. Tähän on pakko olla joku nerokas tapa, koska ei se nyt voi olla noin vaikeaa.

Näitä on varmasti muitankin, mutta muistuvat yleensä mieleen vasta siinä vaiheesa kun homma realisoituu.

 

Puheenaiheet Ajattelin tänään Höpsöä

Kuuba libre part 2 Trinidad

Trinidad on noin 360 km Havannasta etelään sijaitseva pikkukaupunki. Internet ilmoittaa kaupungissa olevan liki 70 000 asukasta, mutta mukaan lienee laskettu myös ympäristön maaseudun popula. No, niin tai näin, paikka on ehdottomasti vierailun arvoinen.

Havannasta Trinidadiin pääsee helpoiten Viazul -busseilla. Siivu kustantaa 25 €/ hlö ja matkaan menee aika tarkkaan 7 tuntia, mutta ainakin itse koimme, jotta kaksi matkustuspäivää olivat kaiken väärti.

Trinidad on Unescon maailmanperintökohde ja auringonlaskun aikaan kaupungilla kävellessä, ei tarvitse miettiä miksi. Paikka on hämmentävän kaunis. Yksi kauneimpia paikkoja missä olen koskaan käynyt.

Paikka on turistien suosiossa ja tämä näkyy tietenkin sekä hyvässä, että pahassa. Majoitustarjontaa on todella paljon ja liki jokaisen talon kyljessä komeilee Casa Particular -kyltti. Bussin saapuessa asemalle onkin hetken olo kuin karjamarkkinoilla; paikalliset majoittajat yrittävät saada kukin osansa saapuvasta turistivirrasta, välillä jopa turhankin agressiivisesti. Meillä oli majoitus varattu etukäteen, joten koitimme luikkia mahdollismman nopeasti karkuun.  Kotimaijoituksen saa kahdelle hengelle reilulla 20 eurolla.

fullsizeoutput_e70Casa Lugarda -vahva suositus

 

Myös ravintolatarjontaa on paljon. Tässä kohtaa kannattaa uskoa suosituksia. Lonely Planetin, Tripadvisorin ja isäntien. Ja nimenomaan tässä järjestyksessä. Viimeksi mainitutkun tahtovat vähän suosia kavereita laadun edellä. San Jose, El Dorado ja Adita Cafe tarjosivat ainakin ihan kelpo sapuskaa ja varsin kohtuulliseen hintaa (pääruuat 8-15 €). Juomapuolta saa halvimmilla katukojuista, joissa Mojitot ja Daiquiri maksavat 3 CUC, paikallinen bisse 1,5-2 CUC. Drinkit on pahoja, mutta varmasti tiukkoja, bisse peruslageria, ihan kelpo tavaraa.

jdKPzjykQB24G5qkivqAQw

Koska kaupungin infra alkaa olla paikka paikoin liki 500 vuotta vanhaa, on hyvät kengät varsinkin ilta-aikaan ehdoton edellytys. Turismi näkyy ikävä kyllä melkoisena lasinsirumerenä ja koska katuvaloja ei juurikaan ole, riski loukkaantumiseen kasvaa mitä pidemmälle iltaan mennään.

Mitä tehdä?

Paikan suurin anti on ehdottomasti itse kaupunki. Mutta rantaakin löytyy. Reilun 10 kilometrin päässä kaupungista on Ancon Beach, jos haluaa käydä välillä rantalomailemassa. Itse vuokrasimme isännältämme pyörät, mutta helpoiten varmastikin pääsee taksilla. Rannalla on ihan perusturistimeininki, aurinko paistaa ja tarjoilu pelaa. Hieno paikka, ei siinä mitä.

b2O+DdqdRfmOQt%mRtvp8Q

Rantailun lisäksi kävimme junaretkellä vanhassa sokeriruokotehtaassa. Tätä en oikeastaan voi suositella, homma on kallis (15 €) ja niin puhdas turistiretki kun vaan voi olla. Vaikka vanha juna sympaattinen onkin, ei sen viehätys jaksa kantaa puolen päivän retkeä. Eli tämä listalle Dot’s.

xnlNh0K8RZG8qYo5yx962A

Tarjolla olisi ollut myös vesipuotousretkiä ratsain, mutta nämä jäi meiltä väliin nimenomaisesti liikkumismuodon perusteella. Hevoset eivät olleet siinä kunnossa, että olisin suostunut niiden selkään kapuamaan. Muutenkin eläinten ystävän kannattaa varautua siihen, että nälkiintyneitä hevosia on todella paljon, samoin kuin huonokuntoisia kulkukoiria ja -kissoja. Omalla kohdallani nämä olivat ehkä vaikein asia kohdata tällä reissulla.

Kulttuuri Matkat