Kaksi viikkoa ja olen Pariisissa

Kahden viikon kuluttua on ensimmäinen aamu Pariisissa. Unelmoin Pariisista jo lukioiässä ystäväni S:n kanssa ja nyt viimein täyttäessämme tänä vuonna kolmekymmentä toteutamme tämän unelman. On huikeaa ajatella, että teini-iässä sitä unelmoi ystävän kanssa jostain ja vaikka vuodet kuluvat ja elämä kuljettaa molempia tahoillaan omaan suuntaansa, niin ystävyys ja haave Pariisista säilyy.

Nyt rupeaa matkakuume nousemaan toden teolla. Olemme tehneet meille tyypilliseen tapaan karkeaa suunnitelmaa, mitä haluamme pitkän viikonlopun aikana nähdä ja alustavalta listalta löytyvät Notre Damen katedraali, Montmarte, Montparnasse, Louvre, Eiffel-torni, iltaristeily Seinellä ja piknik Luxembourgin puistossa.

Ja tunnelmointia, sitä ennen kaikkea. Matkustimme syksyllä 2013 S:n kanssa Kööpenhaminaan ja ehkä parhaiten mieleen jäi eräs ilta. Takana oli pitkä kaupungilla vietetty päivä ja satuimme erääseen kivan näköiseen ravintolaan lopen uupuneina. Söimme ja otimme lasit punaviiniä. Ravintolassa soi kiva musiikki, pelkistetyn kodikas sisustus oli viehättävä ja kynttilät sytytettiin lokakuisen alkuillan hämärtyessä ikkunan takana. Oli niin viihtyisää ja rentouttavaa, että lopulta taisimme istua ravintolassa viinilasillisten ääressä useamman tunnin.

Juuri samaa tunnelmointia odotan Pariisista, vaikka tiedän, etten osaisi olla kiertämättä museoita ja nähtävyyksiä päästessäni kaupunkilomalle. Olemme S:n kanssa toisinaan olleet liiankin tehokkaita turisteja, kun teemme etukäteen suunnitelmia mitä haluamme nähdä ja saamme päivät kulumaan hyvinkin täysinä. Kuitenkin Kööpenhaminan reissu opetti hyvin sen, mikä jää lopulta päällimmäisenä mieleen matkasta. Koska tehokkuuden lisäksi olemme molemmat myös parantumattomia fiilistelijöitä, on meidän ehkä tällä kertaa helppo muistaa pysähtyä useammin ja jämähtää katselemaan kahvilan pöydästä pariisilaista elämänmenoa.

Hei siellä ruudun toisella puolella! Kaikki matkavinkit Pariisista otetaan ilomielin vastaan!

Kulttuuri Matkat

Yllätysjuhlat

Pitkäaikaisin ystäväni K täytti perjantaina kolmekymmentä vuotta. Joskus aiemmin K puhui pitävänsä syntymäpäiväjuhlat, mutta lykkäsi sitten kuitenkin ajatuksen sivuun. Niinpä rupesimme juonimaan jo aikaisin keväällä yllätystä K:lle, sillä hyvänen aika sentään, nainen täyttää kolmekymmentä! Ei sitä olan kohautuksella ohiteta! Lähetimme porukalla hänelle postissa lahjakortin tatuointiliikkeeseen ja K taisi kuvitella, että lahja on siinä. Kun K:n syntymäpäivä lähestyi, onnistuimme huijaamaan naisparkaa niin hyvin, että hän odotti erästä ystäväänsä kotona saunakamat pakattuina. Me hiivimme ilmapallot, kuohuviinit ja täytekakku mukanamme K:n oven taakse ja rupesimme soittamaan Frederikin Kolmekymppistä postiluukusta. K avasi oven ja samalla hetkellä kyyneleet nousivat hänen silmiinsä, kun hän näki lähimmät ystävänsä rappukäytävässä. 

Meillä oli tosi kiva ja onnistunut ilta. K on empaattisimpia, epäitsekkäimpiä ja sydämellisimpiä ihmisiä, joita tiedän. Hän elää aina täysillä ja tunteella mukana muiden kuvioissa, kysyy kuulumisia, on kiinnostunut ja on järjestämässä yllätyksiä muille ihmisille. Siksi oli ihanaa, että kerrankin juuri K oli se, joka sai suuren yllätyksen ja ihanat juhlat! Perjantai-illasta jäi todella hyvä mieli!

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe