Viikko pohjoisessa

Hiljaisuutta on ollut tällä saralla, koska kaikki muu on vienyt mukanaan. Maalis-huhtikuun vaihteessa olimme kovasti odotetulla lomalla Levillä mieheni, hänen veljiensä sekä ystäväni S:n kanssa. Viikko ei suonut meille kaunista kevätaurinkoa, mutta muuten loma oli erinomainen ja kului perinteisellä kaavalla: päivät ulkoilimme, illat saunoimme, söimme hyvin ja pelasimme lautapelejä. Tuo on sellainen resepti, joka vie ajatukset hetkessä pois työkiireistä. Hiihdettyjä kilometrejä kertyi viikon aikana 54 ja kaksi päivää vietimme rinteissä.

Pohjoisen maisemat ovat minulle ihmeellisellä tavalla hyvin läheiset ja jatkuvaa Lapin kuumetta aiheuttavat. Menneen Levin loman kaltaiset aktiivilomat ovat muutenkin minun ja mieheni suosiossa. Pidän siitä, että arkisin ajattelutyötä tietokoneen ääressä tekevänä laitan kroppani sopivalla tavalla koetukselle lomalla. Kun hiihtää koko päivän eväät repussa ja palaa mökkiin, jossa odottaa sauna, ollaan jo hyvin kaukana niistä ympyröistä, joissa mietitään kokoelmanhallintaa tai asiakastyötä, artikkeleja ja näyttelyjä, istutaan palavereissa ja sähköposti piippaa jatkuvasti. Ei siis liene ihme, että yhdistän pohjoisen maisemaan rauhan, yksinkertaisuuden ja rentouden. Ja kun loma päättyi, oli kiva palata taas ladatuin akuin työn ääreen. 

 

 

me.jpg

 

kuva ElinaPK

Hyvinvointi Liikunta Mieli

Kun tavoitteena on olla onnellinen

Ystäväni kertoi allekirjoittaneensa avioeropaperit. Vaikka moni asia on yhä kesken, hänestä huokui helpotus ja rauha. Yksi piste oli nyt piirretty. Olen hänen puolestaan helpottunut myös, sillä en ajattele eroamista huonona asiana tai epäonnistumisena, vaan ennen kaikkea se on omasta itsestä huolehtimista ja rehellisyyttä niin itseään kuin kumppaniakin kohtaan. Niin monet elävät parisuhteissa, joita pidetään koossa, kun muutakaan ei uskalleta tehdä, vaikka todellisuudessa se oikea onnellisuus saattaisi löytyä heti kulman takaa, kun vain rohkenisi ottaa ratkaisevan askeleen. Olla onnellinen on kuitenkin niin monen toivelistalla.

Itse en kestäisi elämää, joka olisi ainaista riitelyä ja kinastelua. Arvostan hyviä käytöstapoja niin suuresti, etten jaksaisi sitä, jos se kaikkein läheisin ihminen huomauttelisi ja kritisoisi jatkuvasti. Tai jos jokainen oma meno olisi suurennuslasin alla ja jokainen tyttöjen ilta tai reissu nähtäisiin syrjähypyn mahdollisuutena. Tai jos hän muiden ystävien ja minunkin kuullen kommentoisi vitsinä usein kuinka kotiolot ovat ikävät tai kuinka ei pidä tehdä sellaista virhettä, että menisi naimisiin. Sillä kun vitsiä hoetaan usein, se ei enää naurata saati edes tunnu kevyeltä letkaukselta ilman todellista pohjaa.

Tiedän koko ajan vahvemmin, että minulla kävi tuuri, koska oma mieheni on ehkä maailman kohteliain ja kiltein tapaus, jonka kanssa on ollut huoletonta rakentaa yhteistä elämää. Ja juuri siksi eroaminen saa minulta ymmärrystä, sillä kun se vakaa ja helppo parisuhde on mahdollinen, on se myös ilman muuta tavoittelemisen arvoinen. Aivan kuten onnellisuuden ja rakastamisen tunnekin.

 

Suhteet Rakkaus