Ruotsalainen seuramatka Italiaan

Tasan kuukauden kuluttua tähän aikaan ovat lentokoneen pyörät jo irronneet Suomen kamaralta ja siivet kantaneet yli Euroopan. Vietämme joulun pienessä kivitalossa Italiassa Toscanan maaseutumaisemissa. Varasimme matkan jo ennen kuin tieto lapsuudenkodin muutosta tuli, mutta kummasti asiat seuraavat toisiaan ja on tarkoitettu menemään tietyllä kaavalla, koska nyt joulu lapsuudenkodissa ei olisi enää ollut mahdollinen ja siksi on hyvä tehdä jotain ihan muuta. Toisaalta me emme ole mieheni kanssa kovin jouluihmisiä muutenkaan. Pidämme joulun tunnelmasta ja glögistä, mutta lahjojen hankinta, joulukorttien lähettely sun muu ei meitä ainakaan näin kahden kesken ole houkutellut. Ehkä tilanne muuttuu sitten joskus, jos on omia lapsia, joille tahtoo opettaa jouluperinteitä. Mies tosin ehdotti, että entä jos ei opeteta niille sellaisia? Minä nauroin, että niin just, hyvä idea, sitten ne tulevat päiväkodista ja ihmettelevät, kun muut lapset puhuvat jostain joulupukista, nevahööd.

Mutta nyt tähän aikuisten talouteen perinteisen joulun vaihtaminen italialaisiin maisemiin sopii hyvin. Ja siis emme ole lähdössä kahdestaan liikkeelle, vaan niin kutsutulle ruotsalaiselle seuramatkalla muiden joulun skippaavien lähipiirin aikuisten kanssa. Tiedossa siis kulttuuria, ulkoilua, viiniä, hyvää ruokaa ja korttipelejä takan ääressä. Ei pöllömpää.

Ja luulen, ettei Italiassa joulua karkuun päästä. Eikä edes tarvitsekaan, riittää, kun joulutunnelma on sopivan verran erilaista kuin mitä se lapsuuskodissa oli. Ehkä siten nautimme lomasta, uusista maisemista ja italialaisesta ilmapiiristä ja ennen kaikkea joulusta ilman haikeutta.

toscananjoulu1.jpg

firenzenjoulu1.jpg

kuvat http://www.gopixpic.com/ ja http://www.panoramio.com/

Suhteet Oma elämä Matkat

Pyörät ne pyörivät ympäri

Ennen kuljin Kouvolasta Kotkaan töihin ja istuin autonratissa kaksi tuntia päivittäin. Nyt työmatkani kestää kymmenen minuuttia suuntaansa ja siksi arjesta lohkeaa paljon vapaata aikaa, joka on täyttynyt kotona olemisesta, liikunnasta ja yöunista. Tosi ihanista asioista siis ja ehdottomasti paljon paremmista kuin autossa istuminen.

Akavalaisena sain kahden kuukauden kortin edullisesti paikalliselle LadyLine-kuntosalille. Olen aiemmin suhtautunut tämäntyyppisiin liikuntakeskuksiin hieman varauksellisesti, mutta huomasin jo ensimmäisillä kerroilla, että ennakkoluuloni olivat todella turhia. LadyLine on rauhallinen sali, jossa käy hyvin eri ikäisiä naisia ja suurin osa itse asiassa minua vanhempia. Kynnys madaltui siis heti, kun sen yli oli ensimmäistä kertaa astunut. Ja nyt siis kerrottakoon, että täällä ruudun takana kirjoittaa liikuntavammainen nainen, jonka motoriikka ja kunto eivät ole samaa luokkaa muiden ikäisteni naisten kanssa. Siksi ehkä samaistun saleilla aina mummoihin ja ilahdun jokaisesta ryhmätunneille osallistuvasta eläkeläisestä.

Kuntosalikortin hankittuani uskaltauduin ensimmäistä kertaa ikinä sisäpyöräilytunnille. Tunnin jälkeen mietin, miksi en ollut aiemmin tätä lajia keksinyt! Olen etsinyt sykettä kohottavaa urheilulajia pilateksen rinnalle ja nyt se löytyi. Zumbat sun muut tuntuvat minusta liian nopeilta ja monimutkaisilta ja keskityn enemmän pysymään muiden mukana ja ylipäätään pois tieltä. Sisäpyöräilyssä sen sijaan vain pyöräillään. Koko tunti. Välillä istuen, välillä seisten. Pyörä on niin tukeva, että horjahtamisen vaaraa ei ole ja ylämäen saa muutettua yhdellä käden liikkeellä loivemmaksi, jos rupeaa tuntumaan liian tuskaiselta. Syke nousee ja hikikarpalot kohoavat otsalle.

Uusia tosi hyvin itselle sopivia lajeja löytyy, kun vain uskaltaa mennä ja osallistua!

Hyvinvointi Liikunta Mieli