Hyasintti, glögi ja kynttilät

Takana on täysi viikko, jossa on ollut useampi kiperä mutta jaloilleen pudottava tilanne. Ja tänään sitten tiedotustilaisuus, jossa paljastettiin yt-neuvottelujen tulokset. Meidän etäkohteemme saattoi selvitä rytäkästä, mutta vielä ei voi huokaista, koska irtisanomisilmoitukset tulevat ensi viikolla. Pitkiä päiviä, tuhat rautaa tulessa ja silti kävin vielä pyöräilytunneilla eilen ja maanantaina. Onneksi olen taas saanut hyvän otteen liikunnasta, sillä huomasin jaksavani nostaa paremmin rautaa (hahhah!) salilla, kun olen siellä nyt säännöllisesti käynyt ja se jos mikä motivoi ja tuo ehkä virkeyttä näihin hämäriin päiviin.

Alkuviikosta luin erään blogin postauksen, jossa puhuttiin joulun ajan rauhasta ja hyasintin tuoksusta ja melkein nyyhkäisin sitä lukiessani, sillä juuri sitä minä odotan, joulun rauhallista tunnelmaa. Nämä viikot ennen joulua tuppaavat olemaan aina niin kiireisiä, kun vuoden työt täytyy saada pakettiin, että unohdan avata kalenterin luukut eikä ole oikeastaan mitään intoa joulupuuhailuihin. En ole koskaan edes ollut sellainen, että välittäisin askarteluista ja leipomuksista muutenkaan, vaan olen enemmän tunnelmoija. Ja ehkä myös sen verran ekologinen, että senkin vuoksi paperisten joulukorttien sijaan meidän joulukorttiroposet menivät Luonnonperintösäätiön ikimetsien hyväksi. Se tunnelmoija minussa ei vaan ehdi mukaan: edelleen yllätyn kauppaan mennessäni, kun siellä soivat joululaulut.

Minulle riittää ihan vain hyasintin tuoksu, kynttilänvalo ja lämmin glögi ja siksi nytkin odotan sitä edellispostauksessa kirjoittamastani Rukan loman rauhallista tunnelmaa varsinaista joulua enemmän. Jo viime talvena puhuimme mieheni kanssa, että entä jos viettäisimmekin joulun pohjoisessa ihan vain keskenämme? Mieheni on näet vielä vähemmän jouluihminen kuin minä – hyasinteista ja glögistä hänkin pitää. Tänä vuonna en sittenkään ollut siihen vielä valmis, mutta nyt joulun lähestyessä ajattelen silti varkain, että entä jos olisimmekin ajaneet hiljaisiin Pohjois-Suomen maisemiin suoraan sen jälkeen, kun leimaan itseni aatonaattona ulos työpaikalta?

Nämä taitavat olla niitä latteita jouluja lapsuusjoulujen ja omien lasten lapsuusjoulujen välissä. Ehkä lasten kanssa heittäytyy jouluun erilailla ja antaa hulinan viedä mukanaan. Tai sitten meistä tulee sellainen perhe, joka pakkaa jouluksi auton ja suuntaa kelohonkamökkiin pohjoiseen ja nauttii yhdessäolosta ilman joulusiivouksia ja muuta hässäkkää. Ei sekään ole lainkaan hullumpi vaihtoehto – ja kenties sopivampi tyypeille, joille riittää hyasintti, glögi ja kynttilät.

Suhteet Oma elämä Mieli Työ

Kohti keskitalvea

Jouluun on kuukausi. Siihen mennessä arkea varjostavat yt-neuvottelut ratkenneet ja tämä vuosi taputeltu töiden osalta valmiiksi. Syksyn tiukimmat paikat ovat jo nyt takanapäin (jos ei niitä yt-tuloksia lasketa) ja kaikissa harmaan sävyissä piirtyvä lumeton maisema antaa ajatusten karata jo jouluun. Olen silloin pari viikkoa lomalla. Joulu vierähtää kotiseudulla, mutta heti joulun jälkeen suuntaamme Rukalle ja sitä odotan oikeastaan enemmän kuin joulua. Kokonainen viikko pohjoisessa kelohonkamökissä on erinomainen tapa vaihtaa tämä vuosi uuteen. Odotan rentoutta, latukilometrejä, saunan lempeitä löylyjä rinteessä vietetyn päivän jälkeen, kaakaota termospullossa, pitkiä yöunia ja sitä rauhaa, kun päivän ohjelmaan kuuluu vain ulkoilua, hyvää ruokaa ja yhdessäoloa.

Pohjoisen reissuista on tullut meille tosi mielekkäitä. Jo viime kevättalven Levin reissun jälkeen mietimme, että mitä jos lähtisimme ensi talvena pohjoiseen kevättalven lisäksi myös joulun tienoilla. Ja nyt me menemme! Vaikka tänne eteläiseen Suomeen talvi ei soisi lunta senttiäkään, niin minun talveeni tulee ainakin kaksi lumista viikkoa. Toinen maaliskuun auringon alla ja toinen nyt ihan pian. Toivon, että silloin saamme annoksen tykkylunta, sopivan kipakkaa pakkasta, revontulia ja tähtikirkkaita iltoja. Keskitalven hämyistä tunnelmaa!

Pohjoinen viehättää minua suuresti. Jotenkin erityisesti nyt synkkien uutisten ristitulessa tuntuu hyvältä ajatella kaikkea luonnossa liikkumiseen liittyvää kuten retkiä, patikointia, hiihtoreissua, näkymää tunturin huipulta. Kuten eräs retkeilyä harrastava työkaverini osuvasti kerran lounastauolla sanoi, jo näistä asioista jutteleminen tuntuu tosi mukavalta.

Ja juuri mukavia asioita me kaikki tarvitsemme.

Hyvinvointi Liikunta Mieli Matkat