Hyödyntämissuunnitelman nimi on ”Jokaiselle jotakin”. Tavoitteena on kartoittaa asiakkaiden toiveet siitä, mitä heidän unelmiensa ruokakaupasta löytyisi. Suunnitelman nimi viittaa tavoitteeseen, jossa halutaan ottaa huomioon kaikki ikäryhmät ja saada kaikenikäisten asiakkaiden äänet ja toiveet kuuluviin ja tarjota heille haluamiaan tuotteita ja palveluja.
Hyödyntämissuunnitelma suunnitellaan S-market Pitäjänmäelle. Tutkimus toteutetaan linkin kautta avautuvana avoimena kyselynä, jossa nykyiset ja mahdolliset tulevat asiakkaat voivat esittää toiveita, mitä he toivoisivat myymälään ja sen valikoimiin. Kyselyn mainonnassa käytetään sekä mainosvideoita sekä still-kuvia, joissa kerrotaan kampanjan ja kyselyn idea ja jaetaan linkki, josta kyselyyn pääsee vastaamaan. S-marketilla on ollut aiemmin samantyylinen kampanja ”sinun toiveesi”, mutta tätä kampanjaa mainostetaan monipuolisemmin ja se keskittyy vain yhteen myymälään. Tosielämässä ketjuliikkeessä yhteen myymälään keskittyvä tämänkaltainen kampanjointi ei olisi luultavimmin mahdollista, mutta tässä tapauksessa otamme sen silti kohteeksi.
Tutkimuksessa on tärkeää saada laajasti ajankohtaista tietoa toiveista, joita ihmiset haluaisivat myymäläänsä. Samalla pystytään kartoittamaan trendejä eli mitkä tuotteet ovat suosittuja tällä hetkellä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen ja toiveiden toteuttamisen kautta voidaan saada erottuvuutta muihin S-marketteihin verrattuna, sillä ketjuliikkeissä on usein ongelmana juurikin liian samanlainen valikoima ja yleisilme. Tuotteiden ja palveluiden monipuolistuminen toisi myös lisää asiakasvirtaa kun mahdolliset uudet asiakkaat lisääntyisivät. Tutkimuksen avulla halutaan kuunnella aidosti asiakkaiden toiveita ja toteuttaa niitä ketjun mahdollisuuksien mukaan. Sosiaalisen median mainoksissa esiintyisivät myymälän omat myyjät, jolloin tehdään sekä henkilökuntaa tutuksi ja samalla luodaan aitouden ja tuttuuden tunnetta.
Tutkimusta varten pyritään valitsemaan työkaluja, joiden kautta pystytään seuraamaan eri alustojen kautta tapahtuvaa asiakasvirtaa, ajastamaan julkaisuja, luomaan visuaalisesti sopivia ja toimivia mainoksia ja materiaaleja, hallinnoimaan kyselysivustoa sekä keräämään ja analysoimaan käyttäjiltä tulevia toiveita ja ryhmittelemään niitä.
Palvelut, joita päädyttiin käyttämään ovat Instagram, Tiktok, Youtube, Jodel, Facebook sekä mainosmyynti iltapäivälehtien verkkosivuille. Instagramilla, Tiktokilla, Jodelilla ja Youtubella pyritään saavuttamaan nuoret, Facebookin ja iltapäivälehtien sivujen kautta vanhempi väestö. Tiktokiin ja Instagramiin tehdään mainosvideoita, joissa myymälän henkilökunta esittelee kampanjan idean, sen tavoitteet sekä tavan, jolla kuluttaja voi osallistua kyselyyn ja vaikuttaa myymälän valikoimaan. Videoista halutaan tehdä aitoja, mutta kuitenkin ammattimaisia ja helposti ymmärrettäviä. Mainonnassa voidaan myös käyttää sosiaalisen median vaikuttajia, jotka voivat tehdä omiin kanaviinsa joko video- tai kuvajulkaisun, jossa he toivovat haluamaansa tuotetta valikoimaan ja tuotteen tullessa valikoimaan käyvät ostamassa sen ja näin mainostavat kampanjan helppoutta ja aitoa vaikuttavuutta. Jodelissa ja Youtubessa voidaan tehdä still-kuvamainos, jossa kerrotaan lyhyesti kampanjan idea ja jaetaan linkki kyselyyn. Youtubeen voidaan lisäksi tehdä myös videomainos samaan tyyliin kuin esimerkiksi Instagramiin. Facebookissa ja Iltapäivälehtien mainospaikoissa voidaan käyttää samanlaisia kuvamainoksia kuin Jodelissa ja muissa palveluissa. Lisäksi Facebookissa voidaan ryhmien sääntöjen salliessa mainostaa kampanjaa lähialueen puskaradioryhmissä ja kaupunginosa-ryhmissä.
Työkaluja joita käytetään ovat Hootsuite, Bitly sekä Buffer. Hootsuite on monipuolinen työkalu, jolla voidaan esimerkiksi seurata keskustelua omasta yrityksestä tai kilpailijasta hakusanojen tai hashtagien perusteella tai voidaan analysoida eri kanavien mainonnan vaikuttavuutta. Se myös tukee eri postausmuotoja. (Softia.) Bitly-työkalun kautta voidaan lyhentää pitkiä linkkejä visuaalisesti miellyttävämpään ja selkeämpään muotoon sekä seurata linkin kautta tapahtuvia klikkauksia (Kotimikro). Bufferin avulla voidaan ajastaa julkaisuja tässä kampanjassa käytettäviin Facebookkiin ja Instagramiin. Työkalu auttaa hallinnoimaan eri sosiaalisen median kanavien tilejä. (Softia.)
Toiveiden lähettäminen ei vaadi asiakkailta minkäänlaisia rekisteröitymisiä tai yhteystietojen antamista. Toiveen lähettäjälle annetaan mahdollisuus jättää puhelinnumero tai sähköpostiosoite, jos hän haluaa ilmoituksen kun hänen toivoma tuote saapuu valikoimaan. S-ryhmä ei säilytä henkilöiden yhteystietoja kauemmin kuin on tarve, eli heti tuotteen saapumisen ilmoituksen jälkeen yhteystiedot poistetaan rekisteristä. Tosin jos henkilö on osuuskaupan jäsen, kaikkia tietoja ei voida poistaa rekisteristä, sillä osuuskuntalaki velvoittaa pitämään luetteloa osuuskaupan jäsenistä. (S-ryhmä.)
Kampanja toistetaan aina kolmen kuukauden välein. Toiveita kerätään esimerkiksi tammikuun ajan ja maaliskuussa esitellään kaikki toteutuneet toiveet samoilla alustoilla videomuodossa. Huhtikuussa aloitetaan taas uusi toiveiden keräyskampanja ja samalla syklillä jatketaan ainakin vuoden ajan. Jatkossa voidaan toiveiden keräämiseen käyttää samoja mainosvideoita joka kerta, vain toteutuneiden toiveiden videot tulee kuvata aina uudestaan. Jatkuvuus pystytään myös takaamaan sillä että kaupan ala on alati muuttuva ja uusia tuotteita ja innovaatioita syntyy koko ajan lisää, joka synnyttää ihmisille tarpeen kokeilla uusia asioita. Näin toivekampanjaan uskotaan löytyvän jatkuvasti uusia tuotteita lisättäväksi valikoimaan.
Lähteet:
Ernst. N. 2023. Näin teet pitkästä osoitteesta lyhyen linkin. Saatavissa: https://kotimikro.fi/internet/nain-teet-pitkasta-osoitteesta-lyhyen-linkin
Softia. Sosiaalisen median hallintatyökalut helpottavat someurakkaa. Saatavissa: https://softia.fi/sosiaalinen-media/sosiaalisen-median-hallintatyokalut/
S-ryhmä. Kuinka kauan säilytätte tietojani? Saatavissa: https://tietosuoja.s-ryhma.fi/content-items/kuinka-kauan-sailytatte-tietojani-3/