Sosiaalisen median käyttö
Instagram on sosiaalisen median sovellus, jota käytän ylivoimaisesti eniten. Seuraan siellä sekä kavereitani ja sukulaisiani, mutta myös julkisuuden henkilöitä ja vaikuttajia. En ole kovin ahkera julkaisemaan itse sisältöä, mutta seuraan muita käyttäjiä aktiivisesti sekä tylsistyessäni selailen hakusivulla minulle ehdotettuja videoita ja kuvia. Oma tilini on yksityinen, eli jos joku haluaa alkaa seuraamaan minua, siitä tulee minulle hyväksymispyyntö ennen kuin henkilö pääsee katselemaan kuviani. Kuten monissa muissakin sosiaalisen median kuva- ja videopalveluissa, Instagramissakin algoritmit määrittelevät paljon sitä, mitä hakusivu sinulle ehdottaa ja millaisia kuvia ja videoita sivullesi ilmestyy. Oma hakusivuni on täynnä koira- ja ruoka-aiheisia videoita ja kuvia, sillä katselen paljon ruuanlaitto- sekä koiravideoita, joten algoritmit tarjoavat samanlaista sisältöä minulle lisää.
Instagramissa voit siis joko julkaista kuvia tai videoita sinua kiinnostavista aiheista, omasta elämästäsi tai tilisi voi olla olemassa vain työhösi liittyvän sisällön tuottamiseen. Tilisi voi olla joko kaikille julkinen, jolloin kuka vain voi katsella sivuasi ja sen kuvia ja videoita tai sitten voit asettaa tilisi yksityiseksi, jolloin pystyt valikoimaan ja hyväksymään, ketkä näkevät julkaisusi. Instagram tarjoaa monenlaisia muokkausmahdollisuuksia kuville ja videoille, sekä lisäominaisuuksia, joita voit lisätä julkaisuihisi, kuten esimerkiksi musiikkia, kyselyitä, reaktiopainikkeita yms.
Moni henkilö on tehnyt itselleen uran Instagramin kautta tapahtuvasta sisällöntuotannosta. Instagram-mainonta ei ole vain sosiaalisen median vaikuttajien toimintaa, vaan myös monet urheilijat, juontajat ja näyttelijät ovat alkaneet tehdä kaupallisia yhteistöitä yritysten kanssa ja julkaista kaupallisia yhteistöitä sivuillaan. Usein vaikuttajat saattavat tehdä useamman julkaisun saman yhteistyökumppanin kanssa ja ne voivat olla sekä videojulkaisuja tai kuvajulkaisuja. Julkaisut saattavat olla näkyvillä joko Instagramin story-ominaisuudessa, eli käyttäjän profiilin tarina-osiossa, jonka julkaisut näkyvät seuraajille 24h niiden julkaisusta tai sitten julkaisut voivat olla pysyvinä käyttäjän feedissä eli syötteessä, jossa näkyvät käyttäjän pysyvät kuvat ja videot. Moni yritys suosii vaikuttajamarkkinoinnin käyttöä, sillä sosiaalisen median markkinoinnin avulla saavutetaan ylivoimaisesti laajin katsojakunta.
Sosiaalisen median palveluja, joista tulevaisuudessa varmasti on hyötyä työurallani ovat esimerkiksi LinkedIn sekä X. Varsinkin LinkedIn vaikuttaa olevan työelämässä välttämättömyys nykypäivänä, jos haluaa tuoda esiin omaa yritystään, osaamistaan tai työpersoonaansa. LinkedIn toimii sekä yrityksille, että työntekijöille hyvänä alustana sekä löytää työntekijöitä, että etsiä työpaikkoja, sillä se toimii eräänlaisena työelämän kokoontumispaikkana. LinkedInin kautta voi verkostoitua ja alkaa seuraamaan itseään kiinnostavia henkilöitä sekä seurata eri yritysten sivustoja. LinkedInissä henkilö voi itse tuoda esiin, että etsii töitä ja kirjoittaa itsestään ja osaamisestaan esittelyn, johon sitten yritykset voivat tutustua ja halutessaan ottaa yhteyttä työnhakijaan tätä kautta. Tämä kuulostaa nykyaikaiselta ja mukavan erilaiselta työnhakutavalta! Itselläni on LinkedIn-profiili, mutta olen melko heikosti opetellut sen käyttöä, enkä ole oppinut hyödyntämään sitä vielä oikein mitenkään. Siinäpä olisikin seuraava tavoite!
Yritykset, joiden sosiaalisen median toimintaa tutkin, olivat päivittäistavarakauppa Alepa sekä vaatekauppa Bikbok. Alepan käyttämiä somekanavia ovat Instagram, LinkedIn, Youtube, X sekä Facebook. Aktiivisin kanava heillä on selkeästi Instagram, jossa lähiaikoina on julkaistu muun muassa fiilistelymateriaalia kesän festareilta sekä ajankohtaisia tarjouksia. Facebookissa sekä Youtubessa julkaisutahti on selkeästi harvempaa, useita kuukausia julkaisujen välillä. Youtubessa esitellään Hok-Elannon toimintaa, jonka osa Alepa-ketju on ja videot ovat ammatillisempia ja asiallisempia kuin esimerkiksi Instagram-julkaisut. Facebookissa taas julkaisuissa järjestetään erilaisia arvontoja sekä mainostetaan ajankohtaisia tarjouksia ja tapahtumia. Bikbokin sosiaalisen median kanavista löytyy Facebook, Instagram sekä Youtube. Heidän Facebook- ja Instagram-sivuiltaan löytyvät melkolailla samankaltaiset sisällöt, yhteistyökumppaneiden sekä yrityksen itse ottamia kuvia heidän tuotteistaan. Bikbokin Youtube-kanavalta löytyy esittelyvideoita heidän tuotteistaan, mutta viimeisimmät videot ovat kolme vuotta sitten julkaistuja, joten Youtube ei selkeästi ole heidän aktiivisin somekanavansa.