Surusta

Ensin oli etiäinen ja sitten puhelimen kilahdus.

*           *           *

Niin, sä olet niitä, jotka ensin miettii, että sota-aikaan niiltä meni isä JA kolme poikaa, juttelee äiti.

Osanottoni, miten sä jaksat töissä, sanovat työkaverit.

Työ voi olla sellainen hengähdytauko surusta, juttelee yksi heistä, joiden suusta en mitään kovin rakentavaa ikinä ole odottanut.

*           *          *

Ensin sydän jättää yhden lyönnin välistä. Sitten huulet alkavat vapista. Kyyneleet nousevat silmiin.

Kurkkua kuristaa, vatsaan tuntuu kiertyneen sata boakäärmettä.

Suru tuntuu kauhealta, haikealta, kaipaukselta, syyllisyydeltä, kiukulta, pohjattomalta väsymykseltä, taistelulta, voitolta ja häviöltä. Oli sairautta, ikää ja etäisyyttä jne. Vaikeaa on kun oma suru ei tunnu sopivan oikein mihinkään valmiiseen surumuottiin. Ikäänkuin suremistapaansa pitäisi jotenkin selitellä. Ja joutuuhan sitä, koko ajan itselleenkin.

Olen miettinyt, kuinka jotenkin outoa on, että en ole tiennyt hautajaisten järjestämisestä oikeastaan yhtään mitään. Olen myös miettinyt, millaista toimintaterapiaa olisikaan askarrella hautajaisiin sellainen määrä somisteita, mitä nykyisin näkee häihin askarreltavan. Olen koittanut listata mielessäni kaikkia niitä asioita, velvollisuuksia, joita nyt pitäisi hoitaa. Ja olen myös tajunnut, että enää ei ole mikään kiire.

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe Hyvä olo

Vaaliteemalla jatketaan

Koska taide ja politiikka ovat elämäni suola, näin eduskuntavaalien alla on ollut ilahduttavaa huomata, että Areenan tarjonnasta löytyy ohjelmaa, jossa nämä kaksi yhdistyvät tyylikkäästi.

Susanna Kuparinen on suomalaisen dokumenttiteatterin sydän ja ydin, jonka tuotantoon kuuluvat Eduskunta ja Eduskunta II -näytelmät ovat tuttuja ainakin kaikille teatterinharrastajille, mutta myös luultavasti monelle sellaisellekin, jolle teatteri ei ole ollut aina aivan sydäntä lähellä. Ja nyt Areenassa on nähtävävä Kuparisen ohjaama Porttikielto Poriin -sarja, jossa hän käsittelee Porissa kesällä 2014 pidetyn SuomiAreena -tapahtuman tekijöitä ja  osallistujia.

Molemmat Eduskunnat teatterissä nähneenä mieleen on jäänyt lähinnä lievä vaivautuneisuus. Kuparisen päällekäyvä ja aggressiivinen tyyli ilmaista asioita kävi liian lähelle. Yleensäkin kammoksun teatteria, jossa näyttelijöiden hiki ja räkä lentävät kolmannelle riville.

Miksiköhän? Tunnistan nimittäin tyylissäni varmaan itseäni. Näistä asioista minäkin palan. Samasta näkökulmasta. Mutta hiljempaa.

Oikeasti olen iloinen, että joku sentään pitää näistä asioista meteliä, kun en kerran itse kehtaa älistä.

Go Susanna!

Klikkaa itsesi politiikkaan ja kulttuuriin, muista katsoa kaikki jaksot: Porttikielto Poriin. (Katsottavissa 15.8.2015 saakka)

Hyvinvointi Hyvä olo Suosittelen Uutiset ja yhteiskunta