Ennakkoluuloista ja anjoviksista

Haluan pyhästi uskoa siihen, ihminen voi oppia uusia asioita missä tahansa vaiheessa elämäänsä. Väitän, että ennakkoluulot ovat pahin vastus uusien asioiden omaksumiselle, ja siksi niistä tulisikin pyristellä eroon kaikin eväin (kirjaimellisesti).

Arvatenkin useimmat meistä muistavat anjoviksen siitä kammottavasta kouluruoasta, jota myös janssoninkiusakseksi kutsutaan. Muhjuista perunaa ja se kummallinen pistävä maku, jonka olisi edes etäisesti pitänyt muistuttaa jonkinsorttista kalaa. Kyseisen ruokalajin jättämän trauman vuoksi anjovis pysyi visusti poissa lautaseltani vuosikaudet.

anjovis.jpg

Ehkäpä anjoviksen uudelleensyntymään tarvittiinkin lopulta vain laadukkaat tuotteet ja oikea ruokalaji – pizza. Olen aiemminkin maininnut, että minulla on erityinen suhde pizzaan, sillä suorastaan rakastan sitä ja monikaan asia oikenlaisen pizzan päällä ei ole pahaa. Sain noin kuukausi sitten käsiini anjovispizzan reseptin, joka on alunperin lähtöisin jostakin muinaisesta Jamie Oliverin keittokirjasta. Reseptikokeilu synnyttikin sitten ehkäpä parhaimman pizzan, mitä keittiössämme on koskaan leivottu.

Pizzapohjassa kannattaa käyttää (jos vain saat käsiisi, Tampereelta saa ainakin Stockmannilta) italialaisia 00-jauhoja, ovat koostumukseltaan suorastaan silkkisiä ja tulos on taatusti eri. Myös durumeista tulee tarpeen tullen ihan mukava pohja. Lisäksi pizzakivi on plus; jos sellaista ei ole, kannattaa uunipelti joka tapauksessa lämmittää kuumaksi uunissa. Ja uuni niin kuumaksi kuin lähtee! Pizzan ei tarvitse paistua ylätasossa kuin muutamia minuutteja.

Pizzakastikkeen ohje on mukailtu pizzantekijäin raamatusta eli Jan Vardøenin kirjasta Pizza Paradiso. Kirja on muuten avuksi myös, jos olet aikomuksissa muurata takapihallesi napolilaisen pizzauunin (en ole kokeillut, ei ole pihaa).

Kastike:

·      Tölkillinen á 400g hyvää tomaattimurskaa (vaikka sitä Muttia)

·      Puolikas ruukullinen tuoretta basilikaa

·      Suolaa

·      Sokeria

·      Hyppysellinen cayennepippuria

·      N. 1 rkl hyvää oliiviöljyä

·      1 murskattu valkosipulinkynsi

Surauta blenderillä tai muulla vastaavalla soseeksi, saa jäädä myös karkeaksi.

 

Jamien anjovispizza:

·      4 filettä anjovisfileetä (laadukasta, saa lasipurkissa)

·      ½ chili viipaloituna

·      1-2 tl pieniä kapriksia huuhdeltuna

·      Oliiviöljyä

·      ½ sitruunan raastettu kuori ja mehu

·      85 g mozzarellaa (suosi tässä myös laatua)

·      1-2 rkl tuoretta persiljaa

·      suolaa, pippuria

Halkaise anjovisfileet ja pane ne kulhoon. Lisää chili, kaprikset, oliiviöljy ja sitruunankuori. Purista joukkoon sitruunanmehu ja sekoita. Anna anjovisfileiden maustua 15 minuuttia.

Levitä pizzapohjalle kastiketta ja revittyä mozzarellaa. Lisää anjovikset ja ripottele pinnalle kaprikset, chilit, persilja sekä vähän suolaa ja pippuria. Valuta marinadiöljy pizzalle ja paista.

Pardon hieman onneton kuva, kuvaajalla oli kiire syömään.

pizza.jpg

Tähän tulee himo. 

Koti Ruoka ja juoma DIY

Tee työtä ja rakasta

Elämässä on rakkauksia, jotka eivät tunnu sammuvan ikinä. Jotkut niistä kohdistuvat lähipiirin henkilöihin, jotkut laajempiin kokonaisuuksiin. Minulle Tove Jansson tuotantoineen on tällainen kokonaisuus.

Tove (koen taiteilijan itselleni niin läheiseksi, että voin röyhkeästi kutsua häntä etunimellä) viettää tänä vuonna juhlavuottaan. Vaikka muumit ovat epäilemättä Toven kuuluisin tuotos, usein unohtuu, että hän oli taiteilijana paljon, paljon muutakin. Valtava kuvataiteellinen tuotanto ja aikuisille suunnattu novelli- ja romaanikirjallisuus ovat harmillisesti jääneet osin muumitalon varjoon. Ja mitä helmiä sieltä löytyykään!

Suurta osaa Janssonin ei-muumillisesta tuotannosta sävyttää vahva omaelämäkerrallinen virne. Esimerkiksi pienoisromaanissa Kuvanveistäjän tytär tai monissa novelleissaan (muun muassa Rakkaat enoni, Kirjeitä Konikovalle) kirjailija kuvaa omaa lapsuuttaan, perheenjäseniään tai itseään. Novellikokoelmassa Reilua peliä kerrotaan taas naisparin yhteiselosta ja taiteilijaelämästä. Muistettava kuitenkin on, että kyse ei ole suorasanaisista omaelämäkerroista vaan fiktiosta: vaikka osalla kertomuksista olisikin sijansa todellisuudessa, on huomioitava kaunokirjallisuuden vapaus olla vapaasti sepitettä.

Omaelämäkerrallisista aineksista tärkeintä antia Janssonin tuotannossa ovat kuitenkin taiteilijuuden kuvaukset. Varsin monissa kertomuksissa esiintyy kuvataiteilija- tai kirjailijahahmo, joka jollakin tavalla määrittyy oman työnsä kautta. Nämä hahmot joko esiintyvät nimellä Tove, tai sitten he epäilyttävästi muistuttavat tätä: esimerkiksi romaanissa Kunniallinen petkuttaja toinen päähenkilö on kuvitetuista kani-aiheisista lastenkirjoistaan kuuluisa kirjailija, jolla on ristiriitainen suhde elämäntyötään kohtaan. Kaikkia näitä hahmoja kuitenkin yhdistää ehdoton rakkaus ja sitoutuminen työhönsä. Tove osoittaa, että työ ja rakkaus ovat joillekin meistä erottamaton yhdistelmä, vaikka tasapainoa niiden välillä onkin toisinaan vaikea löytää.

Ja näin pienen Toven tuotanto -alustuksen kautta itse asiaan: Tove Jansson on mitä mainioin esimerkki siitä, mitä kaikkea ihminen voi oivaltaa lukemalla ja pitämällä aistit auki. Muistan, kun kirjoitin ylioppilaaksi ja äidinkielen esseekokeessa vastasin otsikkoon ”Mitä olen oppinut rakkaudesta kaunokirjallisuutta lukemalla?” En ollut tuolloin vielä tutustunut Toveen sen syvällisemmin ja melko vihreänä 18-vuotiaana esseeni oli varmastikin kirjoittajaansa kuvaava. Jos kirjoittaisin saman esseen nyt, kirjoittaisin siitä, mitä olen Tovelta saanut ja oppinut. Kirjoittaisin, kuinka rakkaus syntyy vapaudesta, jonka suo itselleen ja muille. Se syntyy siitä, kuinka ympäristöstään huolimatta uskaltaa luottaa itseensä ja siitä, että uskaltaa rakastaa ennakkoluulottomasti, oli kyse sitten itsestä, muista ihmisistä tai asioista.

Vielä yksi esimerkki Tovelta ja tällä kertaa muumikirjasta. Kaksi viimeistä muumikirjaa, Muumilaakson marraskuu sekä Muumipappa ja meri ovat kirjoista kaikista voimakkaimmin lasten- ja aikuistenkirjallisuuden rajalla. Näistä jälkimmäisessä majakkaan muuttaneen muumiperheen äiti hylkää roolinsa ja alkaa maalaamisen kautta elää aivan uudella tavalla:

”Ja sitten äiti alkoi maalata kukkia majakan seiniin. Niistä tuli suuria ja voimakkaita, sillä siveltimet olivat isot, verkkoväri imeytyi suoraan kalkkiin ja näytti syvältä ja läpikuultavalta – voi, niistä tuli ihmeen kauniita! Tämä oli tuhat kertaa hauskempaa kuin halkojen sahaaminen. Kukka toisensa jälkeen puhkesi seinään, ruusuja, kehäkukkia, orvokkeja, pioneja… Äiti melkein pelästyi nähdessään, miten kauniisti hän osasi maalata.”

Viimeisessä muumikirjassa äiti antaa lopulta itsensä olla vapaa vain itseään varten. Hän maalaa majakan seinään valtavan puutarhan, johon kukaan muu ei saa lisätä mitään, ja johon hän itse jopa konkreettisesti pakenee. Voisin kirjoittaa aivan oman kirjoituksensa niistä syistä, miksi Muumipappa ja meri kannattaisi ylipäätänsä lukea, mutta tämä on minulle ehkä se rakkain. Toven välittämä viisaus säilynee omassa lokerossaan vielä pitkään. 

muumi.jpg

Lisää lukemistoa:

  • Koko Tove Janssonin tuotanto
  • Boel Westin: Tove Jansson – Sanat, kuvat, elämä (2008) ja  Tuula Karjalainen: Tove Jansson – Tee työtä ja rakasta (2013). 
Hyvinvointi Mieli Kirjat Suosittelen