H e n g i t ä

Hengitä..

            muista
               hengittää..

           hengitä…

          ihan
             rauhassa.

Hengittäminen on asia, jota joudun muistuttamaan itselleni usein.
Ei sillä etteikö se olisi ”automaattista”. Toki se on silloin kun mieli on kirkas ja olo rento.
Mutta jos ahdistun tai jännityn, unohdan hengittää kunnolla. Ja silloin jähmetyn sekä fyysisesti että psyykkisesti. Ajatukset menevät lukkoon ja olen kuin sumussa.

Syvä hengitys ja rentous kulkee minulla käsi kädessä. Syvään hengittämällä ja samalla leukaa rentouttamalla voin saada mieleni ja kehoni rennommaksi esim. jännittävässä tilanteessa.

Minulle nykyään jännittäviä tilanteita ovat laukkaharjoitukset ratsastustunnilla. Kaikki menee yleensä hyvin ja suhteellisen rennosti siihen asti kunnes opettaja sanoo että kohta laukataan. Jokin minussa menee lukkoon ja alan jännittää.

”Mitenhän se menee.. entäs jos en saa laukkaa nostettua.. meneekö hevonen liian kovaa, saanko hallittua sen?” plus muita diipadaapajossittelu-ajatuksia, jotka voisi jo pikkuhiljaa yrittää opetella jättämään pois.

Olenkin yrittänyt nyt tietoisesti esim. näissä laukkatilanteissa hengittää syvään ja rentouttaa leukaa, jotta kehonikin rentoutuisi. Se on auttanut, vaikka vielä onkin työtä jäljellä. Syvään hengittäminen auttaa minua myös keskittymään, fokusoimaan ajatusta johonkin muuhun kuin turhaan panikoimiseen. Hevosen selässä kun kaikki turha panikoiminen on vain haitaksi. Aina pitäisi yrittää olla rentona. Ja muistaa hengittää! 

Välillä ihan havahdun siihen, että istun hevosen selässä kuin jäykkä p*#ka ja opettajakin saattaa muistuttaa: hengitä. On uskomatonta miten syvään hengittämisellä on niin rentouttava voima. Kuin kevyt tuulahdus, joka mennessään puhdistaa kehon jännityksestä. 

Jos kärsit jännityksestä, kannattaa oikeasti kokeilla leuan rentouttamista ja syvään hengittämistä. Sitä voi joutua harjoittelemaan, mutta harjoittelu kyllä palkitaan ajallaan. 

Aloita vaikka pienillä muutaman minuutin kestoisilla harjoituksilla, joiden aikana vain hengität syvään. Voit päästää ilman pitkällä puhalluksella ulos ja tunnustella samalla miltä kehossa tuntuu kun ilma virtaa ulos. 

Leuan rentouttamiseen olen todennut hyväksi ”mussutus”harjoituksen, jossa suuta liikutetaan samaan tapaan kuin purkkaa jauhaessa niin, että suu pysyy koko ajan kiinni, mutta takahampaat eivät kosketa toisiaan. Mussutuksen aikana tehdään myös mm-mm-mm-ääntä.

Voit myös kokeilla minkälainen ero kehossa tuntuu kun suipistat suun aivan yhteen ja jännität leukaa kaikilla mahdollisilla lihaksilla ja yrität hengittää vs. pidät leuan rentona, suun kevyesti auki niin, että takahampaat eivät kosketa toisiaan ja hengität syvään ja päästät ilman virtaamaan vapaasti ulos. Eikö tunnukin aika erilaiselta?

 

Rentoa loppuviikkoa sinulle ❤️

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *