Vinkit maidottomaan ruokavalioon

Olen ollut itse lähes puolet elämästäni maidottomalla ruokavaliolla lehmänmaitoallergiani takia, joten maidoton ruokavalio ja kokkaaminen ovat osa normaalia arkeani. Muille maidoton ruoka tuottaa vaikeuksia esimerkiksi kyläilyjen yhteydessä. Maidottomien tuotteiden kehitys ja valikoima ovat hypänneet viimeisen viiden- kymmenen vuoden aikana suuria loikkauksia eteenpäin. Tätä ovat edesauttaneet erityisesti kasvisruokavalioiden ja vegaaniuden lisääntyminen. Kun aloitin itse noin 15-vuotiaana maidottoman ruokavalion, Prismassa oli tarjolla pari soijajogurttia- ja maitoa Alprolta ja pitkään kauravalmisteita tehneen (nykyinen) Fazer Yosan kaurajogurtteja ja joitakin perusjäätelöitä. Nykyään en edes ehdi maistella uusia jäätelö- tai jogurttimakuja. Olen itse kiitollinen vegaanibuumista, koska voin ostaa jopa kaupasta valmispitsaa! Oma lempparini on Apettitin kasvisjauhispitsa. Lisäilen usein pitsan päälle omia lisiä, kuten ananasta, avokadoa tai pinaattia. Tiesittekö muuten että Kotipizzasta saa vegaanijuustoa pitsan päälle? Myös jotkut pienemmät ruokapaikat tarjoavat vegaanipitsoja.

Kuvassa Apetitin vegaaninen Kasvisjauhispitsa, jonka kanssa söin itusalaattia ja omenamehua.

Seuraavaksi vinkkejä miten saat vaivattomasti maidottoman ruokavalion omaan arkeen:

  • Hyödynnä vegaanituotteita niin kaupoissa kuin ravintoloissakin, jos et ole varma ruuan/tuotteen maidottomuudesta.
  • Kysy ravintolassa pystyvätkö he tekemään annoksista maidottomia. Joissain ravintoloissa on melko huonot maidottomat valikoimat mutta ainakin osa kokeista osaa tehdä myös maidottoman version normaalista annoksesta.
  • Omia lemppariravintoloita, joissa onnistuu maidottomat annokset yleensä hyvin ovat kaikki kiinalaiset, osa aasialaisista ravintoloista ja pikaruokaravintoloista Subway,Hesburger ja Kotipizza.
  • Jos et käytä kalsiumilisättyjä tuotteita, muista syödä kalsiumtabletteja. Itse saan tarvittavat kalsiumit syömästäni ruuasta, enkä esimerkiksi käytä oikeastaan ollenkaan kasvimaitoja ruokajuomana.
  • Teen omat ruokani ja leivonnaiseni pääasiassa normaaleiden reseptien avulla, vaihdan vain voin kasvimargariiniin, ruokakerman maidottomaan versioon ym. Koen että monet maidottomat ruokaideat ovat liian monimutkaisia omaan makuuni. Toki kaikkea maidollista ei voi korvata mutta tällä hetkellä on olemassa ainakin tuorejuustoja, rahkaa, kermaa, vaahtoutuvaa kahvimaitoa ym. Lista on loputon. Ainoat asiat mitä en ole vielä löytänyt ovat raejuusto ja sulatejuusto, joita kaipaan mutta pärjään ilmankin. Saa vinkata jos näitä on tullut markkinoille. 🙂
  • Kokeilemalla eri kasvimaitoja- juustoja – ja jogurtteja löydät varmasti jonkun itsellesi sopivan maun. Itse olen siirtynyt vähemmän maustettuihin tuotteisiin. Käytän itse Alpron Go on-rahkoja, Plantin jogurtteja ja  Oatlyn tai Valio Odlygoodin kahvimaitoa. Olen myös lähiaikoina pyrkinyt kiinnittämään huomiota ruuan alkuperään ja ekologisuuteen, joten ostan mieluummin lähellä tuotettua kauraan kuin kaukaa raahattua soijaa. Vegaanituotteet-sivulta löytyy hyvä listaus maidottomista ja samalla vegaanisista tuotteista: http://www.vegaanituotteet.net
  • Ulkomailla matkustaessa varaudu siihen että maidotonta ruokaa ei löydy tai olet epävarma siitä sisältääkö ruoka maitotuotteita. Dairyfree toimii paremmin kuin milkfree-sana. Mukana kannattaa olla pientä purtavaa jos ruokaa ei löydykään heti. Tosin olen huomannut että kestän paremmin ulkomaalaista ruokaa eikä minulla ole ollut ongelmia vatsan kanssa ulkomailla vaikka en ole ollut varma ruuan maidottomuudesta. Suosittelen myös kirjoittamaan paperilapulle ylös tärkeimmät sanat allergiasta/maidottomuudesta englanniksi ja mielellään myös kohdemaan kielellä. Turvallisin vaihtoehto on ostaa omat eväät kaupasta ja kokata itse, tai tilata vegaanista ruokaa jos sellaista on saatavilla. Finnairilla lentäessä olen joutunut valitsemaan vegaaniruuan, joka ei kyllä makunystyröitä hivellyt. Yleisesti ottaen pidän kuitenkin vegaaniruuista, jos ne on maustettu hyvin.
  • Totu siihen että kaikkia samoja herkkuja ei ole saatavana maidottomana esimerkiksi ravintoloissa, ulkomailla, kyläillessä tai juhlissa. Ei kannata nostaa rimaa liian korkealla ja pettyä pahasti. Otan joskus mukaan omia eväitä jos näyttää siltä että itselle ei ole mitään syötävää. Kannattaa pitää ääntä omasta ruokavaliosta esimerkiksi yhdessä kokatessa, koska monet eivät välttämättä muista toisten allergioita tai ruokavalioita. Kuitenkaan tilanteen aiheuttavaa yltiöpäistä valittamista kannattaa välttää, jotta ei jää valittamisen loukkuun. Maidotonta ruokaa ja herkkuja pystyy silti tällä hetkellä tekemään melkein mistä vain, toki maku saattaa olla hieman erilainen kuin maidollisissa ruuissa/herkuissa. Kokeile rohkeasti uusia makuja ja tuotteita!
Chaikauralatte ja lukuhetki, paikkana Kahvila Valkoinen puu.

Toivottavasti tästä on apua jos olet aloittelemassa maidotonta ruokavaliota. Vastaan mielelläni kysymyksiin, joita en postauksessani käsitellyt. <3

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *