Aamupalalla / At the breakfast table

eggsalasuvi_suvisurlevif.jpg

 

Tällä viikolla juttuni ovat pyörineet pöydän ja sen antimien ympärillä ja touhu sen kun näyttää jatkuvan. Nyt istutaan taas aamupalapöydässä. Läjä kuvassa ilmentää minua itseäni. Nimittäin jos olisin aamupalaleipä, tuommoinen kaveri löytyisi lautaselta. Otin idean leipään klassisesta Eggs Benedict -annoksesta, joka koostuu uppomunasta, pekonista, hollandaise-kastikkeesta ja vaaleasta leivästä (’english muffin’ alkuperäisessä annoksessa)

Minun leivässäni kasataan paahdetun ruispaahtoleivän päälle rapeaksi paistettua prosciuttoa, paahdettuja kesäkurpitsoja ja salaattia, sitruunalla terästettyä ranskankermaa sekä uppomuna. Suolainen kinkku, kermainen kastike, pehmeä uppomuna ja vihreät ovat aika kelpo yhdistelmä. Tässä annoksessa kinkun voisi korvata vaikka kylmäsavustetulla lohella tai jättää ihan kokonaan pois. Pieniä, kauniita kesäkurpitsoja saa just nyt edullisesti mutta nekin voi korvata muilla sesongin vihanneksilla, keväällä vaikka sillä parsalla tai perinteisesti Eggs Florentine-annoksesta löytyvällä pinaatilla.

Eggs à la Suvi (kahdelle)

Napsauta uunin grillivastukset kaakkoon, peitä uunipelti leivinpaperilla ja lado siihen 1 pieni kesäkurpitsa leikattuna pitkittäin ohuiksi viipaleiksi. Juustohöylä toimii tässä hyvin. Grillaa kesäkurpitsoja grillivastusten alla kunnes ne saavat väriä, ota uunista ja nosta kesäkurpitsat kulhoon. Laita samalle pellille 2 viipaletta ilmakuivattua kinkkua per nassu ja grillaa kunnes kinkut ovat rapsakoituneet. Kinkkuja kannattaa vahtia uunissa, ne tulevat salakavalan nopeasti valmiiksi. Pese kourallinen vihreitä salaatinlehtiä ja/tai yrttejä per henkilö ja kuivaa ne. Sekoita salaatinlehdet ja kesäkurpitsat keskenään, mausta oliiviöljyllä ja mustapippurilla.

Ranskankermasta tehtyyn kastikkeeseen tarvitset purkillisen sitä ranskankermaa, puolikkaan sitruunan mehun, 1 sitruunan raastetun kuoren ja ripauksen suolaa. Sekoita kaikki keskenään.

Uppomunia varten tarvitset 2 kananmunaa eli yhden per naama. Pistä vesikattila kiehumaan ja riko kananmunat erillisiin laseihin valmiiksi. Kun vesi alkaa hiljalleen poreilla, lisää sekaan loraus etikkaa ja odota pieni hetki, että vesi alkaa taas poreilla. Uppomunissa on pari kikkaa; etikka auttaa kanamunaa pysymään koossa, vesi ei saa kiehua hurjasti tai se rikkoo kananmunan ja kun munan tiputtaa veteen, kannattaa lusikalla tehdä veteen pyörre, jotta valkuaiset muodostuvat ympyräksi keltuaisen ympärille. Jos olet tumpelo kuten minä, keitä uppomunat erikseen. Keittoaika riippuu halutusta kypsyydestä, 3-4 minuuttia on passeli pehmeälle keltuaiselle. Jos taloudesta löytyy reikakauha, sillä kannattaa nostaa uppomuna vaikka talouspaperin päälle valumaan. Homma onnistuu kyllä vaikka ihan kahdella perinteisellä lusikallakin.

Leipien kokoaminen: nappaa palanen paahdettua leipää (joko pannulla voin kanssa tai ihan paahtimessa), annostele sille kourallinen kesäkurpitsa-salaattisekoitusta, lisää päälle kinkun viipaleet, lisää uppomuna ja lusikoi maun mukaan ranskankermaseosta päällimmäiseksi. Nauti hiljalleen, tämä leipä sopisi eritoten viikonloppuaamiaiselle.

*

If I were a sandwich, I’d look like that little pile in the picture. I’ve taken inspiration from the classic Eggs Benedict but made it a little bit more summer-y. My bread consists of grilled zucchini slices, salad leaves and crunchy prosciutto, a poched egg and to top it all I mixed a sauce from creme fraiche, lemon juice and zest.

 

 

Koti Ruoka ja juoma

Kesäpöydässä: jälkiruoka / At summer table: dessert

proseccopersikat_suvisurlevif.jpg

 

Jatkoimme persikoiden, Itaalian ja kuohuviinin kanssa vielä jälkiruoassakin; lautaselta löytyi Proseccossa marinoituja persikoita mascarponen kera. Mascarpone oli minulle iloinen yllätys, sen yltiöpaksu ja kermainen koostumus on minulle joskus hiukan liikaa mutta persikoiden ja kuohuviinin kanssa mascarpone toimi ihan loistavasti. Tämä on jälkkäri juuri minun makuuni; sesongissa oleva, ei liian makea ja ihan tautisen helppo valmistaa.

Persikat Proseccossa ja mascarponea

Paloittele tuoreita, kypsiä persikoita kulhoon, kahdelle henkilölle riittää 2-3 niiden koosta riippuen. Lisää mukaan ihan hiukan sokeria makua pyöristämään, sitruunamelissaa, sitruunatimjamia tai verbenaa yrtiksi ja kaada persikoiden päälle Proseccoa, kunnes persikat ovat nesteen peitossa noin puoleen väliin kulhoa. Siirrä kulho jääkaappiin marinoitumaan muutamaksi tunniksi, sekoittaen aina välillä, jotta kaikki persikat saavat kuohuviinikylvyn.

Voit tarjoilla persikat myös laakealla lautasella (kuten meillä kuvanottohetkellä, nautimme nämä kyllä lasista) mutta viinilasi toimii parhaiten; annostele persikat ja lientä lasiin, aseta päälle lusikallinen mascarponea. Muista nauttia persikoiden marinointiliemi, Prosecco on saanut makua niin hedelmistä kuin yrteistäkin ja on herkullista!

*

Peaches marinated with Prosecco and lemon balm, served with mascarpone. That’s a dessert for my taste!

 

 

 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli