Aamupalalla /At the breakfast table

apricottartine_suvisurlevif.jpg

 

Aprikooseja kuvaillaan aina hunajaisiksi, täyteläisiksi ja ihanan makeiksi. Niin ne varmaan jossain syntysijoillaan ovatkin mutta täällä Suomessa saatavat aprikoosit ovat aina varsin kirpakoita. Minua se ei haittaa jos syön niitä sellaisenaan mutta nyt auttelin aprikoosien makua hiukan syvemmäksi hunajan avulla. Aprikoosien väri houkuttelee minua aina kun näen niitä jossain, nämä tarttuivat mukaan tänään torilta.

Pese ja viipaloi aprikoosit (poista kivi keskeltä). Tipauta viipaleet paksupohjaiseen kattilaan, lisää mukaan pari ruokalusikkaa vettä ja ruokalusikallinen hunajaa sekä pari kokonaista kardemumman kotaa murskattuna. Kuumenna levy kuumaksi ja kypsennä aprikooseja 5-10 minuuttia poreilevassa nesteessä, kunnes neste vähenee ja muuttuu siirappimaiseksi. Ota pois levyltä ja anna jäähtyä hetken.

Tarjoile aprikoosit paahdetun leivän ja pehmeän vuohenjuuston kera. Muista napata kardemummat pois seasta, ne ovat ikäviä hampaisiin osuessaan.

Pääset muuten näppärästi käsiksi aamupalapostauksiin blogin sivupalkista löytyvästä aamupalalla-kuvasta. Klikkaus vain ja resepteihin kiinni.

*

These are my morning apricot tartines with soft goat cheese and toasted bread. I poached apricot slices with 2 tablespoons of water and 1 tablespoon of honey until the liquid turned syrup, about 5-10 minutes in high heat. I also tossed in a couple cardamom pods crushed, I really love their warm taste and scent.

 

 

Koti Ruoka ja juoma

Toiveita kesälle / Hopes for summer

jarvella_suvisurlevif.jpg

 

Tässä on minun kesälistani. En ehkä aio suorittaa sitä kokonaan enkä myöskään ota stressiä – mieluisten asioiden listauksessa vain on jotain nautinnollista. Uusien kokemuksien odottamista ja vanhojen nostalgiaa. Ja jos tykkäätte jakaa omanne niin lukisin niitä mielelläni!

Tänä kesänä aion mahdollisesti..

Tahria sormeni helteisessä mustikkametsässä. Ja syödä saaliini tuoreeltaan.
Sukeltaa tutkimaan mökkirannan vanhat ja tutut hiekkapohjat. Ja kuivatella auringossa.
Käydä piknikillä saaristossa. Rakastin pienenä veneretkiä ja saarien tutkimista.
Syödä grillissä valmistettua pizzaa.
Nauttia paljon kypsiä tomaatteja.
Lukea lehtiä laiturilla, kädet aurinkorasvasta tahmaisena.
Valvoa aamunkoittoon.
Pestä mattoja mäntysaippuan ja suolaisen meren tuoksussa.
Valmistaa margaritoja. Ja syödä ateriat al fresco. Eli ulkona.
Juoda aamukahvin lasista.
Herätä kerrankin aikaisin ja lähteä kaupungille, torille, kahville.
Lähteä roadtripille. Edes pienelle.

*

Here’s my little summer list. You know, about those things that you wish to be doing in the summer.

I want to..

Get my fingers purple from freshly picked blueberries from the forest.
Dive around in the warm water and discover the familiar sandy spots on the bottom of sea.
Do picnics. Preferably with a boat, to some little island.
Have grilled pizza.
Enjoy as many ripe tomatoes as I can.
Read magazines on the pier, hands sticky from sunscreen.
Stay up all night and see dawn.
Wash the rugs and be surrounded by scents of pine soap and salty sea breeze.
Prepare margaritas. And eat my dinner al fresco.
Drink morning coffee from a glass.
Wake up early for strolls around the city and in the market square. Maybe to have coffee outside also.
Go on a little roadtrip.

 

jarvella1_suvisurlevif.jpg

 

Hyvinvointi Mieli