Kääretorttu / Finnish classic

kaaretorttu_suvisurlevif.jpg

 

Kääretorttu on suomalainen klassikko joka löytyy varsin monesta kahvipöydästä. En itse niin välitä kääretortusta joten en ole ikinä päätynyt leipomaan kyseistä leivonnaista. Ihailimme äidin juhannusruusuja ja pohdin ääneen että olisi kiva käyttää niitä koristeena johon meidän äiti totesi, että pyöräytetään nopeasti kesäinen kääretorttu tuoreilla mansikoilla. Hän oli aavistuksen pöyristynyt kun selvisi että en osaa tehdä kääretorttua. No nyt osaan. Myönnetään tosin että mokailin taikinaa tehdessä (jonka äiti tietysti haukankatseellaan huomasi) mutta lopputulos oli silti niin hyvä että minäkin innostuin santsaamaan. Kesällä, tuoreilla mansikoilla ja ruusuilla on taikansa. Meinaan kyllä käydä perinteisten ohjeiden kimppuun, jotta meidän äidin ei tarvitse ihmetellä mukulansa puuttuvia leipomistaitoja.

Parasta kääretortussa on että se on tosiaan nopea ja yksinkertainen (on se, kröhöm) tehdä ja lopputulosta voi varioida erilaisten täytteiden kanssa. Kun mustikat kypsyvät, aion tehdä kääretortun mintulla, mustikoilla, jogurttivaahdolla ja lemon curdilla. Odotan sitä jo nyt.

Kesäinen kääretorttu à la Äiti

4 kananmunaa
1 ½ dl sokeria
2 dl vehnäjauhoja (voit korvata toisen perunajauhoilla, näin tulee varma lopputulos)
1 tl leivinjauhetta

2 dl kuohukermaa
3 rkl kreikkalaista jogurttia
Maun mukaan sokeria ja vaniljaa (sokerina tai tankona)

Sulatettuja pakastemarjoja, valuta marjoista liika mehu pois.
Sokeria (ja halutessasi kookoshiutaleita) sekä tarjoiluun tuoreita mansikoita ja mahdollisesti kukkia

Laita uuni lämpeämään 200 asteeseen. Vatkaa kananmunat ja sokeri kuohkeaksi, paksuksi vaahdoksi. Sekoita vehnäjauhot ja leivinjauhe keskenään sekaisin ja kääntele jauhoseos kevyesti mukaan taikinaan. Voit toki halutessasi sihdata jauhot. Levitä taikina leivinpaperilla päällystetylle pellille tasaiseksi ja ohueksi levyksi. Lykkää uuniin ja paista 6-10 minuuttia tai kunnes torttupohja alkaa olla vaaleanruskea. Muista vahtia, tämä kaveri palaa nopeasti.

Sulata ja valuta pakastemarjat. Vatkaa kerma vaahdoksi ja sekoita mukaan jogurtti sekä vanilja.Vaahto saa olla aika tiukkaa koska jogurtti löysentää sitä mutta älä vatkaa voiksi asti.

Ripottele leivinpaperiarkille hienosokeria ja kookoshiutaleita. Kumoa kääretorttupohja papereineen sokeriarkin päälle ja anna jäähtyä hetken. Äidin vinkki: levitä kostea keittiöpyyhe torttupohjan päälle jotta se irtoaa paperista paremmin ja pysyy kosteana. Irrota pohja paperista ja levitä sen päälle jogurttivaahto ja lusikoi marjaseos päälle. Kääri torttu paperin avulla rullaksi ja pistä jääkaappiin toviksi tekeytymään. Tässä tortussa on muuten sen verran täytteitä, että sitä on turha yrittää väsätä liian tiukalle rullalle tai täytteet pursuavat ulos, tee siis löyhä ja komean kokoinen rulla. Reseptin tulos muistuttaakin melkein enemmän rullattua kakkua kuin sitä tiukkaa pientä kääretorttua, jonka kaupasta saa ostaa.

Koristele rulla tuoreilla mansikoilla ja esimerkiksi juhannusruusuilla tai orvokin kukilla. Nauti. Santsaa. Juo kahvia. Ihaile Suomen kesää.

*

Me and my mother made a classic finnish coffee table pastry. In finnish it’s called ’kääretorttu’ which basically means rolled cake. We served it with berries and yogurt-cream mixture in the middle and decorated with Burnet rose and fresh strawberries. To me it was the epitome of midsummer in a tiny, beautiful little package.

Psst. I don’t usually translate recipes in english because the posts would be super long with all my babble but if you’d like to have the recipes translated, just give me a shout and I’ll do so in the comment box.

 

kaaretorttu1_suvisurlevif.jpg

kaaretorttu2_suvisurlevif.jpg

Koti Ruoka ja juoma

Aamupalalla / At the breakfast table

brie_suvisurlevif.jpg

kahvi_suvisurlevif.jpg

 

Olen touhaillut lähiaikoina kaikenlaista niin, että en ole ehtinyt omistautua keittiöhommille niin kuin haluaisin. Tuloksena on nolla ruokakuvaa ja varsin äksy vatsa. Tänään kaiken kiireen keskellä muistui mieleen se aamupalasarja. Voi helkkari, ajattelin mielessäni ja mietin mitä haluaisin syödä aamupalaksi. Mieleni teki jotain raikasta joten päätin yhdistellä kurkkua, vesimelonia, tuoretta minttua, papaijaa ja limen mehua smoothieen. Nämä kaikki raaka-aineet ovat erikseen lemppareitani mutta voi mikä moka oli surauttaa ne yhteen ja vielä huoneenlämpöisenä. Tuloksena oli makujen kakofonia, joka ei silti maistunut oikeastaan miltään ja haaleanruskea, samea smoothie oli kyllä keittiöhistoriani rumin tekele.

Tästä päädyin miettimään aamupalajuttujeni lähtökohtia ja tuumasin että pitääkö sitä aina yrittää vääntää jotain erikoista ja ihmeellistä. No ei pidä! Ja mitäkö haluaisin juuri nyt syödä aamupalalla? No jotain simppeliä, turvallista ja herkullista, se raikkaan kaihoaminen katosi ällösmoothieni mukana. Esimerkiksi:

Hyviä, auringon kypsyttämiä tomaatteja mielellään paahdetulla leivällä. Sipaisu voita, pari ohutta tomaattiviipaletta ja ripsaisu sormisuolaa päälle.

Leipää pehmeällä briellä ja aprikoosihillolla. Tai näin kesällä tuoreilla aprikooseilla.

Hyvää kahvia kera raastetun muskotin.

Simppeliä munakokkelia.

Mansikkamaitoa. Jääkylmää maitoa, ripaus sokeria ja viipaloituja mansikoita. Tämä pitäisi ehdottomasti nauttia ulkona.

Kypsiä hedelmiä ja marjoja.

*

Today I made the ugliest and yuckiest smoothie to date. This made think about how much you can mess with food without ruining them. I mean there are those classic dishes and they are good as they are. I am talking things like ripe, juicy tomatoes on toast with some salt flakes; good bread with brie and apricot jam or maybe fresh apricots; coffee with grated fresh nutmeg and time to really enjoy it; simple scrambled eggs made with love and care; strawberry milk which is a finnish summer tradition made with cold milk, fresh strawberries and some sugar. And so on.

 

 

Koti Ruoka ja juoma