Kylässä/Visiting: Villa Inkeri

villainkeri1.jpg

 

Kylässä-sarja sai perjantaina jatkoa kun pääsin kamerani kanssa visiteeraamaan Merjan ja hänen perheensä kodissa. Merjan blogi on varmaankin monelle tuttu Villa Inkeri.

Kuvasin Villa Inkeristä osia, joita perhe on pikkuhiljaa laittanut uudestaan. Ja lopputulokset ovat hengästyttävän kauniita yhdistelmiä uutta ja vanhaa, modernia sekä perinteistä. Utelin samaan syssyyn Merjalta myös pari kotiaiheista kysymystä.

*

I visited such a beautiful home last friday and here are the pictures from that trip. You can find more pictures from their home and much, much more at her blog, Villa Inkeri.
 
Inspiroidun juuri nyt

Keväisestä valosta, ja kesäloman suunnittelemisesta. Omista pienistä hetkistä, jolloin kukaan ei tarvitse minulta mitään, ja mielellä on vapaus vaeltaa.
 
Sisustusfilosofiastani

Sitä voisi ehkä nimittää kodikkuusfilosofiaksi. Haluan että kaikissa kodin huoneissa on elementtejä jotka houkuttelevat perheenjäseniä rentoutumaan ja nauttimaan yhteisestä ajasta. Niitä ovat meidän kotonamme kaakeliuunissa ja monissa kynttilöissä usein palava tuli, pehmeät matot jalan alla, ja jokaisessa huoneessa pöytä jonka ympärille perheenä kerääntyä, joko yhteisille aterioille, juttuhetkille tai vaikka lukemaan kirjaa. Liiallinen jäykkyys ja suoraviivaisuus sisustuksissa ahdistaa minua, toisaalta myös liika tavara ja turhan monen kuosin yhdistely samassa tilassa. Balanssi on joskus vaikea löytää, mutta on viihtymiselle ja mielen lepuuttamiselle tärkeää.
 
Luon mielellään huoneisiin myös hieman erilaisia tunnelmia. Minulle on tärkeää että huoneesta toiseen siirryttäessä voi havaita sen oman hengen, sekä löytää itselleen sieltä huoneen funktiolle ominaista tekemistä. Luonnolliset materiaalit ovat minulle myös tärkeitä, esimerkiksi mahdollisimman vähän käsitellyt puupinnat, sekä laadukkaat tekstiilit kuten pellava tai silkki. Kukkia tai luonnonoksia kodistamme löytyy aina, samoin kirjoja on vähän siellä täällä.
 
Mieluisin hetki kotona
 
Lauantaiaamun pitkä aamiaisbrunssi. Syömme lauantaisin aamulla aina myöhään ja pitkään. Ensimmäinen kysymys aamulla herätessä on ’mitä tänään laitetaan aamupalaksi?’. Usein käyn hakemassa torilta graavilohta sekä tuoretta leipää leipomosta. Lapsille mieheni kokkaa monesti pannareita hillolla ja kermavaahdolla. Aikuisille haudutetaan iso kannullinen teetä huolella.  Ruokahuoneeseen katetaan pöytä kauniisti, sytytetään kynttilät ja tuli kaakeliuuniin. Lasten jo mentyä leikkeihinsä jäämme miehen kanssa pöytään kahdestaan, kaadamme vielä kolmannen kupin teetä ja juttelemme viikonlopun suunnitelmista.

Edelliseen Kylässä-juttuun pääset täältä!

villainkeri16.jpg

villainkeri5.jpg

villainkeri7.jpg

villainkeri9.jpg

villainkeri15.jpg

villainkeri2.jpg

villainkeri17.jpg

villainkeri4.jpg

villainkeri12.jpg

villainkeri13.jpg

villainkeri18.jpg

villainkeri14.jpg

Koti Sisustus

Aamupalalla / At the breakfast table

aamiaiskakku1_suvisurlevif.jpg

Tämä aamiaiskakku on lopputulos siitä, mitä halusin juuri tänään ja mitä kaapeistani löytyi. Pakastimen tyhjennys alkaa pikkuhiljaa olla ajankohtaista joten yritän keksiä ruokia, johon pakastemarjat käyvät. Minulla oli myös piimää jääkaapissa ja halusin syödä tekemääni ranskankermaa jonkun kera. Löysin reseptin Alexandran blogista ja pistin vispilät heilumaan.

* Kannattaa käyttää laakeaa vuokaa, jotta kakku paistuu tasaisemmin. Minä en käyttänyt ja pelasin foliolla ja pidemmällä paistoajalla. Jos käytät pakastettuja marjoja, ne kannattaa sulattaa ja valuttaa enimmät nesteet pois. Minä en valuttanut vaan laitoin marjat suoraan pakasteesta ja ne tekivät kakun hiukan kosteammaksi, mikä ei toisaalta itseäni haitannut, koska pidän kosteista leipomuksista. Voit myös vähentää ja lisätä sokeria sen mukaan, mitä marjoja käytät. Tähän käyvät mielestäni kaikenlaiset marjat punaherukoista vadelmiin ja mikseivät myös hedelmät palasina.

Aamiaiskakku mustikoilla (6-8 henkilölle)

100 gr pehmeää voita
1 luomusitruunan kuori raastettuna
1-2 dl sokeria riippuen marjojen happamuudesta ja omasta mausta
1 kananmuna
1 teelusikka vaniljasokeria / uutetta/ vaniljatanko raaputettuna
4,5 dl vehnäjauhoja
1 tl ruokasoodaa sekä 1 tl leivinjauhetta
1 tl suolaa (jos käytät suolatonta voita)
n. 4,5 dl mustikoita
Reilu desi piimää

Laita uuni lämpeämään 175 asteeseen. Sekoita pehmeä voi ja sitruunankuori keskenään kulhossa. Lisää sokeri ja vispaa pehmeäksi vaahdoksi. Lisää mukaan kananmuna sekä vaniljasokeri ja vispaa kunnes ainekset ovat sekoittuneet.

Jos käytät pakastemustikoita, voit sulattaa ja valuttaa enimmät nesteet pois.

Sekoita toisessa kulhossa jauhot, ruokasooda, leivinjauhe (ja suola.) Lisää vuorotellen piimää ja jauhoseosta munasokeriseoekseen kunnes kaikki on sekoitettu keskenään. Sekoita taikinaan lopuksi mustikat.

Voitele laakea neliskulmainen (à 20 cm) tai jokin samanmoinen vuoka voilla ja levitä taikina vuokaan. Sirottele taikinan päälle sokeria ja työnnä uuniin. Paista 35-45 minuuttia, kypsyyden voit testata työntämällä puutikun taikinaan: jos se tulee kuivana ulos, kakku on valmis.

Anna jäähtyä, ripottele halutessasi tomusokeria päälle ja tarjoa vaikka ranskankerman kanssa. Jos sinulta löytyy sattumalta hiirenkorvalla olevia koivun oksia maljakosta, hiirenkorvat maistuvat ihanan keväiseltä ja suorastaan runolliselta kakun päällä.

Lisää aamupalajuttuja löydät täältä.

*

Making breakfast cake with blueberries and buttermilk. I adapted a recipe to this from Alexandra’s blog, check out the english recipe there. I served the cake with homemade creme fraiche and some lovely little birch leaves.

More breakfast things here.

aamiaiskakku2_suvisurlevif.jpg

Koti Ruoka ja juoma