Yltiöromantiikkaa, ihanaa

Kuvat Petri Nuutinen

LaBoheme_7100.jpg

Tampereen Oopperan La bohéme on yllättävän antoisa elämys, ottaen huomioon, että Tampere-talo ei ole varsinainen oopperatalo. Lavasteita on turha lähteä rääpimään, musiikki saa tosiaan puhua puolestaan, ja ”puhuukin”. Tai no, ullakkokamaria olisin edellyttänyt, ellei Esso-asema olisi minulle lapsuudesta niin nostalginen, että bensakin tuoksuu hyvältä. Hylätty Esso oli päivitystä 1950-luvun lopulle, noin 100 vuotta myöhemmäksi Henry Murgerin teoksen ilmestymisestä. Kirja on uinunut hyllyssäni vuosia, elokuvat on nähty. Eli tarina on tuttu, lähdin kuuntelemaan musiikkia. Yllätyin siitä, miten koskettavaksi koin yltiöromanttisen teoksen. Kun Jesus Garcia vetelee, että ”Sielussani värähtelee onni, suudelmassa värähtelee rakkaus”, väreet kulkevat minussakin. Tykästyin uudestaan taiteilijaveijareihin, elin mukana erot, kepposet, rakastumiset, surut.

Esitystä oli helppo seurata. Nelinäytöksisessä kokonaisuudessa oli harmoniaa, mitä nyt orkka välillä karjahteli vähän yli balanssin, mutta vain ohikiitävästi.

La Bohémessa on surumielistein aiheiden, köyhyyden, kylmyyden ja sairauden sekaan kiedottu riehakkaasti iloa ja huumoria. Nyt ei olla kenenkään kuninkaan hovissa juonittelemassa. Ehkä siksi se on yksi maailman esitetyimmistä oopperoista, kuten Puccini muutenkin. Giacomo Puccini voitti lopulta sävellyskilvan Ruggero Leoncavallon kanssa, vaikkei ensi-iltojen suosiossa pärjännyt.

Herkkä pääpari Mimi ja Rodolfo syntyy sopraano Helena Juntusesta ja tenoriJesus Garciasta, Temperamenttiset Musetta ja Marcello sopraano Suvi Väyrysestä ja baritoni Arttu Katajasta. Säveltäjä Schaunardina esiintyy monipuolinen baritoni Waltteri Torikka ja takilleen hyvästejä laulavana filosofina basso Timo Riihonen.

Kliimaksina toimivat mahtavat kuoro-osuudet. Jouluksi päästiin vihdoin Pariisiin. Lunta tupruttaa, joulutorilla on kuhinaa. Mukana ovat Tampereen Oopperan kuoro ja lapsikuoro yhteistyössä Pirkanpoikien kanssa. Joukkoja sujuvasti liikutteli ohjaaja Kari Heiskanen.

LaBoheme_6646.jpg

Kulttuuri Musiikki Suosittelen

Tervetuloa takaisin, Juha

Juha 1.jpg

Ei ollutkaan suo, kuokka ja Jussi, vaan vesi, vene ja Juha. Hirmu hieno alkukuva. Ei olla Saarijärvellä, vaan itärajalla. Fyysisesti sijaitsen TT Frenckell -näyttämöllä.

Juhani Ahon Juhasta on monenlaisia teoksia, jopa Aki Kaurismäeltä mykkänä. Sanat ovat minimissä nytkin, kun asialla on Tanssiteatteri Minimi. Klassikoista innostunut ohjaaja Mikko Roiha osaa päivittää ja säilyttää tyylikkäästi. Näin hänen Raja-Suomi -trilogiastaan ensimmäisenä viimeisen osan Pakolaiset, jossa hänellä oli sormensa pelissä myös lavastuksessa ja dramatisoinnissa, niin myös tässä kakkososassa.

Lavastus yksinkertaisuudessaan on vaikuttava. Osin itärajana toimivat taustalevyt kaatuvat tarvittaessa tai niille projisoituu eläviä kuvia. Veneestä sai saunan laudeliinoja levittelemällä.

Juha on triangelidraama ja tragedia, jossa taistelevat hyväuskoinen Juha, naistenmies Shemeikka ja intohimon pyörteissä raskaaksi joutunut Marja. Marjalla on venäläistä sukujuurta, joten hän saa ivaa osakseen rajan molemmin puolin.

Kolmiodraamat ovat tuttuja lavalla, mutta tämä esillepano on poikkeuksellinen. Jopa millennium-kommentaattorini kehui, että teatterikokemus parhaasta päästä, että ”tanssista huolimatta kunnolla teatterimaista eikä pelkästään elokuvamaista teatteria”.

Tältä erää Juhan esitykset jäivät tauolle, mutta joskus vuoden päästä voi taas kuulostella, missä mennään, veneen laidat ryskyen.

 

 

 

Juha 2.jpg

Kuvat: TT/Minimi

 

Kulttuuri Suosittelen