Näytelmä joka ei mene pieleen

Kuvat Harri Hinkka

pieleen2.jpg

Mennessäni Tampereen Teatterin esitykseen Näytelmä joka menee pieleen, täytyy nolona todeta, etten ollut läksyjäni lukenut. Paljastus oli tehty monessa jutussa aiemmin (enkä siksi koe itse paljastavani muuta kuin oman sinisilmäisyyteni). Eli ensin luulin, että näyttelijät ovat oikeasti pulassa siinä koiran etsinnässä, josta oli hirveä haloo jo ennen esityksen alkua.

Erittäin monet kirjoittajat ovat jo kuvailleet niin omansa kuin yleisön nauruntyrskeet erilaisine sanakäänteineen. Jätän omien hymistelyjeni selostuksen siis vähemmälle – mutta mistä sitten kirjoittaisin, onhan moneen kertaan kehuttu niin ohjaus, ajoitukset kuin lavastus, ja kuvailtu sen tekemisen vaikeus. Lavastus on sitä luokkaa, johon liittyvää kikkailua luulee mahdolliseksi vain elokuvien trikeillä. Omasta puolestani lisään vielä valojen käytön.

pieleen.jpg

Myös näyttelijät on kehuttu ihan laidasta laitaan, ja yläaitioon asti. Tarkka kommentaattorini huomautti jopa, että siellä se ääni/valomies syö vaan sipsejä. Tuntematon vieruskaveri sanoi jo väliajalla, että hän haluaisi tulla uudestaankin äitinsä kanssa, joka myös istui katsomossa. Kyseessähän on näytelmä näytelmän sisällä, ja meno sen verran vauhdikasta, että voisi se toisella kerralla vähän paremmin tarkentua, kuka kuoli oikeasti, kuka leikisti, ja kuka murhasi kenet. Faktisesti näillä asioilla ei ole väliä. Taituruudella on. Heikkoja lenkkejä tästä vaikean lajin farssista ei löydä etsimälläkään. Tiedot koko tekijätiimistä löytyvät tietysti TT:n sivuilta, ja käsiohjelmasta sitten vielä yllättävämpiä asioita Polyteknisen seuran hauskasta henkilögalleriasta näytelmässä Murha Havershamin kartanossa.

PS Mari Turunen takanreunuksena palautti mieleen oman muinaisen roolini tarinateatterissa, kun kauhukseni minun piti esittää Jaana-lehteä. Häh, miten muka? Mutta oli se ihan yhtä mahdollista kuin takanreunuksen esittäminen 😀

Kulttuuri Suosittelen

Riitelyn oppituntia käänteisesti

Kuva Kari Sunnari

m56a0255.jpg

”Taas sä keskeytät, aina sä tartut yhteen sanaan, nonni taas sä syyllistyt, sä et koskaan kuuntele, enhän mä niin sanonu, aina sä hypit toiseen asiaan, älä intä, me kierretään kehää!”

TTT:n ja Telakan yhteistuotannosta Ei voi auttaa, sori löytävät kosketuspintaa muutkin kuin nuoret lapsiperheet. Lapset ovat tärkeitä tässä näytelmässä, vaikka heitä ei näy lavalla – he ovat mummolassa tai Ikeassa hodarilla, valistaa päähenkilö Tuhnu-Ilmari, jonka pelkojen täyttämästä näkökulmasta kaikki tapahtuu. Samuli Muje tekee siinä elämänsä roolin, Heidi Kiviharju tekee kolmekin. Hän on kahden veljeksen vaimo sekä heidän äitinsä. Toisen veljeksen Anteron vaatteita kantava Antti Mankonen pääsee roolissaan vähemmällä, mutta kolmikon taituruus on tasavahvaa ja intensiteetti huipussaan. Kun siihen lisätään ohjaaja-käsikirjoittajan Antti Mikkolan lahjat, niin yhtälön tulos on pelkkää plussaa ja potenssia. Siitä huolimatta, että ainekset ovat manipulointia, pelaamista, uhriutumista, viha-rakkautta, yksinäisyyttä, alzheimeria, yhtaikaa muutoksen tarvetta ja sen pelkoa. Tekohengityksestä on kyse, sanoo käsikirjoittaja itse. 

Meri ja Ilmari tarvitsevat parisuhdeterapeuttia. Kiista syntyy jo siitä, kenen terapeutti se on. ”No kun se kysyi, millainen kivi mä olisin, jos mä olisin kivi…Olisin kostea sammaleen peittämä kivi”… Anteron vaimon Annukan ynnäys itsestä mustasukkaisena ja  turhautuneena kuuluu: Olen pelkkää opintolainaa. Antero puolestaan kokee olevansa pelkkä teline, avaimille, lompakolle, tavaroille, jotka ovat neuroottiselta vaimolta hukassa.

Leskeksi jääneen äidin entré on joka kerta ainutlaatuinen. Koukkuselkäisenä ja huolehtivaisena hän tulla tohottaa poikiensa luo, rakastaa ja kiroilee, kiihtyy paasaamaan niin, ettei loppua meinaa tulla. Molemmilla pojilla on niin helvetin väärät vaimot. ”Noita nykyajan naisia, pillut ajellaan paljaiksi kuin lapsilla, mutta keittiö on kuin pesemätön perse.” 

Alussa äänitehoste oli kärpäsen surinaa, lopussa meren kohinaa, ja sille välille mahtui aika tavalla joko hiljaista tai meluisaa ihmisten kohtaamattomuutta ja epätoivoista elvytysyritystä – mutta katsomossa hytkyi nauru. Siinä se taika on, rankat jutut huumoripaketissa. Ei voi auttaa, sori on saanut mainosta näytelmänä, jolla on kaksi loppua, toinen TTT Kellarissa, toinen Telakalla. Loppuja sen enempää puimatta voi todeta, että kumpi vaan, näytelmä on mainoksensa ansainnut.

rumpu1.JPG

PS Minulle kosketuspintaa löytyi ihan yllättävästäkin  kohtaa: Hymyilin sisäänpäin, kun Tuhnun vaimo otti esiin shamaanirummun, jonka hän oli tehnyt kurssilla. Ihan niin kuin minäkin.

 

 

 

Kulttuuri Suosittelen