Oodi vedelle

Varsinkin suomalaiselle on hyödyllistä pysähtyä elämän eliksiirin äärelle, pyhittää vesi, samalla kun kuvittelee aikaa, jolloin vesi onkin säännöstelyn alla olevaa luksusta. Niin arvokasta, että kelpaa maksuvälineeksi. Vesirikoksista sakotetaan tai pidätetään. Veden säännöstely luo uusia ammatteja, kuten vesivalvoja ja muoviseppä. Puoskari puolestaan on tyyppi, joka torilla myy suolaista vettä, tarjottuaan maistiaiset makeasta vedestä.

Emmi Itärannan Teemestarin kirja palkittiin eri tahoilla heti ilmestyttyään 2012. Huiman dystopian näyttämöllepano on haasteellista niin näyttelijälle kuin katsojalle. Vaarana on luentomaisuus.

Teemestarin kirjaa esitetään nyt Teatteri Siperian näyttämöllä Kulttuuriosuuskunta Kajeen toimesta. Teeseremonian majurille pitävät vanha mestari = Reidar Palmgren, ja hänen oppilapsensa ja tyttärensä = Sanna Majanlahti. Emilia Pokkinen ja Marko Keskitalo vaihtelevat roolista toiseen ja kolmanteen.

Summa summarum: Minun piti nähdä tämä. Kaikkien pitää lukea se kirja – tai nähdä tämä.

Teemestarin kirjan on ohjannut Jerry Mikkelinen  ja sovittanut Sanna Majanlahti.

 

 

Kulttuuri Suosittelen

Hipsterihommia

 

Nätyn viimeisen vuosikurssin Hipsterit Teatterimontussa

TÄSTÄ SE ALKOI 

sanahelinä1.JPG

Kirjoitin hipsterinimekseni Sana-helinä, luovutin kenkäni narikkaan, ja menin liimaamaan viiksiä ja töhräämään huuliani mustanpuhuviksi. ”Hämmennys on tunnehinta oivalluksesta”, sanoi Sarasvuo viime radio-ohjelmassaan. Käypä hinta hipsterien heimokokouksessa, sanon minä.

viiksikamat.JPG

Yllätin itseni sillä, miten nopeasti olin heittänyt myös ”pahaa-aavistelevat” aatokseni narikkaan. Muutoin raksutti melko hitaalla vaihteella, miten mikäkin liittyy toiseensa tai aiheeseen…mutta munkkipicnicillä sain luvan ottaa huolettomasti mukaan sen, minkä saan. Sain paljon. Iloa, energiaa. Ei kai ihme, jos on tanssinut ja penkkipunnertanut teatterireissulla.

Keskivaiheillaan esitys on kuin aikuisten puuhamaa. En käy alusta pitäen selvittämään hipstereiden heimokokouksen kulkua, koska kannustan mieluummin kaikkia teatterin ystäviä testaamaan itse – niin itseään kuin uusien teatterintekijöiden tilaa: Missä mennään. Ja yhdessä mennään hipsteri-iltana, moniaistillisesti mennään, melkein ystävystymään, nimelläkin kutsutaan.  Musiikkiosio yllättää myös. Transsirytmiikkaa on mukana, koska näyttelijöiden alkaessa tanssia mielessä vilahtaa: Kunpa saisikin nousta tuolista ja mennä mukaan. Jeee, kutsu kävi saman tien. 

Tunnuslause tuntuu olevan luopuminen saavutetuista eduista, pykätä jotain uutta ja parempaa tilalle, arjen pienistä/yhteisistä teoista käsin. Työryhmän tai kunkin oman tekstiluomuksen lomassa on Eeva-Liisa Manneria ja psykoanalyytikko Tor-Björn Hägglundin ja Vilja Hägglundin tekstiä.

Arkailemaan ehtineille mainittakoon: Käsiohjelma on samalla kartta. Lisäksi ohjaaja-dramaturgi-professori Pauliina Hulkko määrittelee esitykselle nimen antaneen käsitteen, jos se jäi hämäräksi Putouksen kiistellyn hipsterihahmon Jäbä Leissonin jälkeen. Hulkko luonnehtii hommaa myös yritykseksi rakentaa teatterin avulla yhdessä olemisen mieltä ja uudenlaista ”hipsteriyttä” leikin ja mielikuvituksen keinoin. Ei jäänyt pelkäksi yritykseksi. 

Sivujuonteena: Koska viikset, parrat ja sänget kuuluvat hipsteristereotypiaan, ovat miespuoliset näyttelijät kasvattaneet omat ja aidot viikset esitystä varten. Siitä seuraa, että jokainen tämän kurssin maisteri esiintyy vuosimatrikkelissa viiksiniekkana.

 

Kulttuuri Suosittelen