”Parempi nuori leski kuin vanhapiika”

papp uni.jpg

KUVAT KARI SUNNARI

Siperian lumimyräkkä on ihan kiehtovaa kokea, kun itse on päässyt purevasta pakkasesta Eino Salmelaisen näyttämön katsomoon. Papparaisen unessa Tuire Salenius on näyttämön valtiatar, vaikka hänen Maria Aleksandrovnansa ei ole unen näkijä eikä unen kohde.  Salenius häikäisee ulkomuodollaan, tavalla kantaa kehonsa ja liehuvat helmansa. Jokainen silmänvilkaisu vangitsee. Ennen kaikkea hän paahtaa monet repliikit kliimaksiin siten, että saa luotua vaikka pystyyn nostetusta vainajasta vitaalisuuden perikuvan. Juonittelu ruhtinaan ympärillä voisi vertautua tsaarin ajan Kauniisiin ja rohkeisiin, ellei se olisi niin paljon herkullisempaa, kieleltään rikkaampaa ja slaavilaista. Milloin ylletään ylevyyteen, milloin alennutaan alhaisuuksiin. Marian tyttären Zinan jaloluontoisuus yrittää sätkytellä oman edun tavoittelun ohessa.

Vaikka Fedor Dostojevski kirjoitti Vanhan ruhtinaan rakkauden Siperiaan karkotettuna eli vaaratonta komediaa henkensä pitimiksi, sieltä pirskahtelee säätyiva ja ihmisluonnon syvä ymmärrys. Nykyisen pakolaisvaelluksen ja muun myllerryksen aika toi työryhmällekin tuntemuksia siitä, että komediaa tehdään kuin hengen hädässä. Lisäksi  ohjaaja-dramaturgi Sirkku Peltola teki valtaosan valmistamisesta polkupyöräonnettomuuden jälkeisellä sairaslomalla. Lopputulos on voimallinen. Niin on myös ällistyttävästi maskeeratun Esko Roineen entré – vaikka raajarikko ruhtinas kömpii vintin uumenista repliikillä ”Ohhohhoijakkaa sano silakka pikku salakkaa”.

Toisella puoliajalla sekä kateellista että kadehdittavaa naapurustoa ilmaantuu täydessä tällingissä Maria Aleksandrovnan rappeutuneelle kartanolle, missä moraalinen rappio jyllää samassa määrin. Naisiksi pukeutuneita miehiä nähdään näyttämöllä tämän tästä, mutta myös Jyrki Mänttäri ja Juha-Matti Koskela kannattaa nähdä!

Muissa mainioissa rooleissa: Tuukka Huttunen, Jaana Pesonen, Maija Koivisto, Jaana Oravisto, Eeva-Riitta Salo, Mika Honkanen. Ja ne puvut, ne puvut: Matti Seppänen.

papparaisen uni Kari sunnari.jpg

 

Kulttuuri Suosittelen

Einladung

Berliiniläisohjaaja Pedro Martins Beja kutsuu Ladan myötä vuorovaikutukseen. Hän nimittää töitään ylipäätään kutsuksi kommunikoida näyttelijöiden ja katsojien kesken. Eli hänellä ei ole sanomaa, jota hän haluaisi välittää ihmiskunnalle – tai nuorisolle. Yleisömenestykseksi mainostettu näytelmä Lada – alun perin Tschick – kohdistettiin eri puolilla Saksaa etupäässä nuorisolle, mutta Beja sanoo Wolfgang Herrndorfin kirjan olleen enemmän kaikenikäisille.  ”Minun haaveeni on yhdistää sukupolvet.” Näytelmän taustalla jylisevä ska ja punk ehkä karsii iäkkäintä kerrostumaa, mutta nuoruuteen eläytyminen tehnee hyvää kaikille. Portugalilaistaustainen Saksan maaseudulla syntynyt Pedro Martins Beja toimii nykyään freelancerina Berliinistä käsin. Hänen ohjauksiaan on nähty ympäri Keski-Eurooppaa. Marraskuusta lähtien hän on pendelöinyt Berliinin ja Tampereen väliä.

”Täkäläiset kollegat ovat hurjan ammattitaitoisia, innostuneita ja uteliaita.” Ammattitaitoa löytyy Saksastakin, mutta Beja kiittelee Tampereen Työväen Teatterissa erityisesti asennetta ryhtyä hommiin tuoreesti, ei kuten pelkkään leipätyöhön. ”Joskin minä olisin valmis jättämään enemmän avoimeksi matkan varrelle, kuulostelemaan ”spiritiä”. Täällä kohdistetaan nopeammin siihen, miltä kaiken pitää näyttää lopuksi”, Beja havainnoi.

Pedro Martins Bejan oma poika on vasta 3-vuotias. Näytelmässä autolla tien päälle ja suunnittelemattomaan seikkailuun lähtevät pojat ovat 14-vuotiaita. Vaikka kortitta ei saakaan ajaa, Beja pitää nykynuorisoa keskimäärin vastuullisinä tyyppeinä, joita ei ole syytä panetella miksikään tietämättömiksi tyhmyreiksi.   ”Nuoret ovat tulevaisuuden asiantuntijoita”. Lada-näytelmä valaa nykyisyydessä uskoa ystävyyteen ja kasvun voimaan, juurista tai olosuhteista huolimatta. 

beja avannossa.jpg

kuva Goethe-institut finnland

Saksalaisstereotypia tarkkuudesta ei ole pätenyt. Beja on yllättynyt suomalaiskollegojen tarkkuudesta työajoissa ja kahvitauoissa. Ei silti, vapaa-aika on ollut elämyksellistä. Avantosaunomisella on kiva kehuskella kotopuolessa. ”Tosin ensimmäinen -29 asteen pakkanen oli apocalypse!”

Ladan ensi-ilta on 20.1.2016 Kellariteatterissa. Yhteistyössä ovat mukana Goethe-Institut Finnland ja Israelin suurlähetystö.                                         Rooleissa: Anna-Elisa Hannula, Severi Saarinen, Anton Äikäs. Musiikin on säveltänyt israelilainen Micha Kaplan.

Kulttuuri Suosittelen