Muuttomiesten seutukaava ei ole selvä

muutto1.jpg

Kuva Noora Geagea

Olen muuttanut niin monta kertaa elämässäni, että Muuttomiehet kolahti jo sitä taustaa vasten. Ei vais, ei se riitä syyksi vaan KOM. Ja kun ohjaaja-kirjoittajana on Juha Hurme, olettaa muuton symboloivan jotain sentapaista, että ainoa pysyvä asia on muutos. Muuta ennalta arvattavaa ei sitten olekaan. Muutto on kyllä konkreettisesti meneillään, laatikot levällään lavalla. Näyttelijäjoukko hoitaa hommaa hirmu letkeästi. Muuttomiesten – Eeva Soivio ja Juho Milonoff – lisäksi pääosaa esittävät kaikki muuttajat, Vilma Melasniemi lomautettuna köyhyystutkijana, Laura Malmivaara jonkun sortin mediatyöläisenä ja Pekka Valkeejärvi arkkipiispan tieteellisenä asiantuntijana – joka on tarpeen, koska ”tiede nakertaa Jumalan tonttia koko ajan”. Muuton ammattilaiset osoittautuvat yllätyksen ilmaantuessa ihan amatööreiksi, vaikka toitottavat koko ajan tekevänsä taidolla ja tieteen tarkkuudella. Joka tavara on tallennettu ja verkossa. Pasila-sarjan pohtivalle poliisiäänelle Juho Milonoffille on kirjoitettu taas ihmettelemistä, nyt sanontoihin liittyen: ”suit sait, nipin napin, mistä ne oikein tulevat…”

Laatikot riittävät lavasteiksi. Yhdestä tupsahtaa välillä saunanpiippukin, ja piipusta savua. Kätevää. On nimittäin leiriydyttävä, kun muutto jumittuu. Hetkittäin muuttolaatikko käy ruumisarkusta, kun ilmoille singahtaa ex-poikaystävän haamu, jota esittää Niko Saarela. Hän on kuollut verenmyrkytykseen Huippuvuorilla. Hurme kirjoittaa mukaan Talvivaaran ja luonnosta huolestumisensa. Hän listaa myös Siperian tundran, kerjäläiset, kuudennen ydinvoimalan, valtionvelan, dopingin. Aforismeja voi poimia sieltä täältä, ja tietoteknistä tulevaisuutta sietää pohtia oikeasti. Kaikki ei ole niin absurdia, miltä äkkiseltään vaikuttaa. Eilinen muuttuu huomiseksi niin nopeasti, ettei perässä pysy, sanoo joku heistä. Muistot menevät myös sotkuun, kun samoilla tavaroilla on kahden eri tyypin tarinat. Hervoton kiista, oli sitten kyseessä kukkaruukku tai vanhat pitsit. Komin perinteet hyvänä lauluporukkana jatkuvat. Petra Poutanen-Hurmeen musiikki on hienoa, loppulaulusta jää soimaan viesti: Tarvitsemme lisää todisteita siitä, mitä me olemme. Oma loppulauseeni kuuluu, että tässä on lämmöllä tehtyä ja oivalluksia antavaa teatteria, vitsikkyys vivahteikasta ja näyttelijät vivahdetajuisia.

PS Matti Apusen kolumnitkin mainitaan; nimi kimpoaa näyttämöltä kapitalismia edustamassa jo kolmannen kerran lyhyen ajan sisällä. Apusen hahmo oli myös Susanna Kuparisen Eduskunta III:ssa. Teatterikesän aikaan EVAn johtaja istui livenä katsomossa etuviistossani, kun hän oli nivottu Lauri Maijalan ohjaamaan Vallankumous-esitykseen.

muuttomiehet juliste.JPG

 

 

Kulttuuri Suosittelen

Virkistävä virtaus siitä tuli

Tiputus14.jpg

kuva harri hinkka, tampereen teatteri

Viihdeparodia Tiputuksen kantaesitykseen Tampereen Teatterissa jaetaan runsaammin toimintaohjeita kuin yleensä. Kännykkä ei tietenkään saa huutaa, mutta huutonauru on sallittua eikä ilopissakaan häiritse esiintyjiä. Empiirisellä tutkimuksella hajuhaittoja ei ilmennyt katsomossa, mutta jos pelkkää naurun määrää käyttää tutkimuksen lähteenä, niin hitti tästä tulee. Uutta vettä virtasi putoukseen.

Tampereen Teatterin näyttämöllä ollaan siis tv-viihteen suorassa lähetyksessä. Eri osioille on annettu nimet, jotka lipsahtelevat koko ajan Putous-formaatin puolelle. Kilpailuasetelma on kova, mutta kanavajohtaja tarjoaa Tiputusta vaihtoehtona ”saada pirstaleisesta maailmasta jälleen yhtenäinen kuten ennen”…Sen jälkeen seuraa pelkkää kaaosta tietenkin. Tiputus-tiimin finaalia olennaisempaa on valmistautuminen ja prosessi. Risto Korhonen on aikansa eläneen viihdyttäjän roolissa kuin kontrastina omalle nykytilanteelleen: Tuntuu kuin tamperelaisten pitkäaikainen lempilapsi eläisi kulta-aikaansa, luoden aina vaan huikeampia yllätyksiä katsojille. Häneltä riittää muutama kansantanhuaskel, kun yleisö temmeltää. Piukat paikat -musikaalin parivaljakko Korhonen-Halme on Tiputuksessakin kuin parina. Jälkimmäinen on turhamainen nouseva tähti. Lari Halme saa mainion solistisen osuuden esittäessään sovellusta broadway-musikaaliin. Myös hänen viron aksenttinsa on ilmiömäinen. Mutta kaikki ovat tippumatta niin hyviä, että olisin suonut lisätilaa myös muiden musiikillisille tai tanssillisille soolonumeroille, osioiden sen niin oivallisesti salliessa, tuuletukseksi. Eli olisin vähentänyt läppää, koska ei kukaan lähde tällaiseen esitykseen universumin totuutta etsimään. Läppä on läppää, vaikka hyvääkin ja vaikka siellä välissä olisikin virikkeitä tuumia näyttelijän työtä ja viihteen tekoa. Käsikirjoittaja Riku Suokkaan olisi saattanut tunnistaa ilman käsiohjelmaakin joistain letkautuksista kuten vanhan viihdekonkarin haikaillessa ”sainhan mää tekohengitettyä Manserockiakin kolme vuotta”…Joonas Tikkasen suunnittelemat videot olivat tarkoituksenmukaisimmassa käytössä miesmuistiin: Takahuone oli näyttämöllä, kun juontaja oli lavalla videoissa.

Karaktääreissä Risto Korhonen, Lari Halme, Petri Koskinen, Eeva Hakulinen, Elina Rinttala. Muissa rooleissa Ville Majamaa, Mari Turunen, Mari Posti, Matti Hakulinen, Arttu Ratinen, RItva Jalonen, Pyry Smolander, Ilpo Hakala.

 

Kulttuuri Suosittelen