Miami honeymoon with sugar, and some like it hot, you know

sugar.jpeg

kuva harri hinkka

Tampereen Teatterin 30 vuoden takainen ja 5 vuotta kestänyt hitti Piukat Paikat palasi piristämään kaamosaikaa. Ensi-iltaa piristi vielä kesäinen aurinko livenä. Terassilla tepasteli hienosti tälläytyneitä ihmisiä hyvissä ajoin ennen esitystä. Vienot hymyt vaihtuivat hohotukseksi melko pian musikaalin alettua. Naurun pääkohteeksi nousi Risto Korhonen, mutta keskeinen kolmikko sekä orkesteri, tanssijat ja kaikki muutkin pyörittivät show´ta sujuvasti. Lari Halmeen saksofonisti-Joen kuuluu olla kollegaansa Jerryä hieman eleettömämpi osapuoli, joka koittaa kaitsea kahelimpaa kaveria.

Naistenvaatteisiin pakenevien muusikkojen tarina on tullut monelle tutuksi myös valkokankaalta, olkoon vaikka Billy Wilderin tai Marilyn Monroen innoittamana. Tuttuuden takia jotain seerumia olisin kaivannut, jos ei ihan ”turkantippoja” niin jotain?? Ohjauksen rytmitys naurutaukoineen ja takaseinän jatkuva vaihtelu eri piirroksineen tuottivat aikansa eläneen tuntua,  liittymättä siihen, että esitys sijoittuu menneseen aikaan 1920-luvulle. Vanhan säilyttämiselläkin voi operoida – kuten esim Salhojankadun pubia ei kannata muuttaa trendibaariksi – mutta tanssikohtauksissakin kaavamaisuus kavahdutti. Tai kokonaisuuden kaavamaisuus nykyajan tyylikeinona ei purrut minuun.

Hanna-Liina Vosa pärjäsi erittäin hyvin Sugarina, varsinkin kun monen päässä väikkyy Marilynin kuva, joka täytyy paikata. Vieno virolaisaksentti maustoi puhetta pikantisti. Lisäksi Vosa laulaa ”esikuvaansa” vivahteikkaamin. Silti on lisättävä, että myös äänentoisto oli tässä esityksessä huomita herättävän huippua.

Kulttuuri Suosittelen

Hyrylästä Härmään häkellys

Skavabolen_pojat_8.jpg

kuva harri hinkka

Kun jututin Skavabölen poikien ohjaaja Marika Vapaavuorta harjoitusten aikaan, tein päätöksen, joka ei ole päätettävissä: että en vertaile Q-teatterin muinaista kantaesitystä tähän Tampereen Teatterin versioon. Koska aika on toinen, aika kultaa muistoja ja niin edelleen. Fragmentaalinen ja sirpaleinen tekniikka oli vuonna 1991 melko harvinaista, toisin kuin nykyään. Samoin avoin omakohtaisuus – arvailematta nyt ollenkaan, mikä on oikeasti omakohtaista, mikä ei. Se ei kuulu minulle. Sitä paitsi Antti Raivio kirjoittaa tämänkertaiseen käsiohjelmaan: Se ei ole selffie. Se on muistoilla maalattu fiktio.  Lasten näytelmä aikuisille. Omistettu kaikille maailman murjomille, elämän suutelemille, siittiö-munasolukolarista selvinneille, lakanakohtalon välttäneille…

Näyttelijäporukasta Kallion perheen muodostavat Heikki Hela, Mari Turunen, Jaakko Ohtonen ja Eemu Korpela, isän uusi on Elina Rintala, muita sukulaisia ja naapureita tuplarooleineen: Esa Latva-Äijö, Elisa Piispanen, Petri Koskinen, Kirsimarja Järvinen ja Mari Posti.

Nostalgia puree aina, jälleennäkemistä 70-luvun esineissä ja jälleenkuulemista Gary Glitterissä, iki-ihanuutta lasten jutuissa – muttei tästä Fazerin sekalaisilla selviä. Nostalgian lisäksi tarjottimella on sisaruutta/veljeyttä, alkoholismia, avioeroa, itsetuhoisuutta, selviytymistä. Teksti kantaa neljännesvuosisadan päähän. Toteutuspuolella Raivion veljesten tekemä kuva lapsuudesta oli siinä määrin raivoisaa, olkoonkin huumoriin ja absurdiuteen käärittynä, että tämän esityksen aikana olo tuntuu koko ajan odottavalta: Milloin alkaa riipaista. Se tapahtuu vasta siinä vaiheessa, kun Antti Raivio värvätään lavalle lopputaputuksiin. Saan käsittämättömän itkukohtauksen. 20-vuotias avekki ei voi pysyä kartalla: ”Kuulut kyllä ehdottomaan vähemmistöön”. Ei muuta kommentoitavaa tässä häkellyksessä.

Kulttuuri Suosittelen