Sadetta ja vastatuulta

Menin tässä syksyn musikaaliputkessa päivittämään tilannetta Musiikkiteatteri Palatsiin, uteliaana klassikosta Laulavat sadepisarat.  Jo ensimmäisistä repliikeistä kavahdin: Ei kai vaan edessä ole parin tunnin piina kaahotuksesta, maneereista ja kliseistä, tyhjännauramisesta.

Koska uskon vakaasti, että lähes jokainen ensemble tekee tosissaan ja parhaansa, tuntuu tuskalliselta todeta: Turhanpäiväinen esitys, jossa mikään ei oikein säväyttänyt. Juoni tuntui kuluneelta. Se ei kanna tähän päivään, että mykkäfilmin tähdellä on kaamea ääni, joka vaatii korvaajan taustalle. Mykkäelokuvien tähtenä raakkuu Satu Silvo blondissa peruukissa. Hänen parinaan esiintyy tangokuningas Tommi Soidinmäki – joka selviää näyttelemisestä ihan luonnikkaasti, jopa ansiokkaammin kuin laulamisesta. Tarkoitan, että hänen laulunsa ei tehonnut minuun mitenkään erityisesti, koska siinä on jotain sävytöntä. Laura Virtalalla on puolestaan  kovahko ääni  esittämään Hollywood-urasta haaveilevaa typyä, joka pääsee paikkaamaan kimittävää diivaa. Loppunumerona esitetty nimikkokappale Laulavat sadepisarat oli sentään railakkaassa kunnossa.

laula sadepis.jpg

Silti jään miettimään, mikä kaikki menee ohjaaja-johtaja Petri Lairikon kontolle? Millaisia ideoita hänen olisi pitänyt viljellä, jotta palatsin pisarat kastelisivat maaperää hyvälle sadolle? Kaipaako juuri tämä klassikko enemmän freesausta nykyaikana vai olisiko pitänyt kylvää kokonaan uutta siementä? Sääennuste: Vastatuulta.

Kulttuuri Suosittelen

Kurjat kärjessä

les mis.jpg

Kuva: Harri Hinkka

 

Jos puhenäytelmiä ei olisi, ja musikaaleista pitäisi valita, Les Misérables kärkkyisi kärkisijaa minun listallani. Ihme juttu, että edellismusikaalissa valitin laulunumeroilla liian täyteen ahdetusta teoksesta. Les Mis on läpisävelletty – eikä häirinnyt ollenkaan. Eli homma soljui eteenpäin koko ajan. Vain alkupuolella tökki siinä kohtaa, kun replikointi ei ollut laulua eikä puhetta vaan jotain kummaa siltä väliltä.

Eräät tutuntuttuni katsovat musikaalinsa vain Lontoossa. En tiedä, mitä he sanoisivat Tampereen Teatterin versiosta. Minä viihdyin täällä. Löysin loisteliaan laulajan Tero Harjunniemestä, joka on alkuperäiseltä ammatiltaan rakennusarkkitehti. Myös yleisö palkitsi Jean Valjeanin esittäjän aplodeillaan, eikä siinä kisassa auttanut edes Tomi Metsäkedon ulkomuoto. (Kuvittelinko, vai näyttikö ensirakastaja Metsäketo kuin palkintopallilta pudonneelta loppukumarruksissa?)

Entäs Ville Majamaan magia? Yleensä vain puhenäytelmistä minulle tuttu monilahjakkuus oli majatalon isäntänä ryöstää ajoittain show´n myös musikaalissa, näyttää käyttävän jopa silmänvalkuaisia apuna näytellessään ja laulaessaan. Loiventaakseni sanontaa ”variskin raakkuu äänellään” sanoisin, että kukin lintu laulakoon laillaan, kaikkia tarvitaan. Myös valepukuiseen paroniin tarvittiin juuri Majamaan äänensärmää. Neidoksi varttuneen Cosetten tilalle olisin kaivannut enempi satakieltä kuin peipposta…mutta nyt lintutieteily loppukoon. En ole päässyt vielä itse tarinaan – joka on Jean Valjeanin nivoma nippu aiheita: Laki vastaan moraali, paha voitetaan hyvällä, köyhän kansan barrikadit ja vallankumous, rakkaus voittaa aina.

Claude-Michel Schönbergin musiikki ja orkesterin toteutus siitä tukivat sisältöä voimallisesti. Ohjaaja Georg Malvius oli kuulemma vaikuttunut Kurjista jo 16-vuotiaana nähtyään ranskalaisen elokuvaversion vuodelta 1958.

Kulttuuri Suosittelen