Sademies – karismaa ilman glitteriä

Kuva Heikki Järvinen/TT

rainman (21).jpg

Raymondista tulee lapsen suussa Rainman. Rainmanista suomalaisen suussa Sademies. Nimi jääköön mukavan mystiseksi, Aino Piirolan käännös Dan Gordonin käsikirjoituksesta on näpsästi ajassa. Ja parasta kiroilua aikoihin. Vittua ei hoeta hokemalla. Kun Charles laukoo ”Voi nyt vittu! Ai se ei tunne rahan käsitettä, mutta perii 7 miljoonaa dollaria. Nättiä”, niin hän on taatusti enemmän kuin närkästynyt.

Tämä bisnesveljen repliikki palauttanee paljon mieleen Sademies-leffan tarinasta. Raymondin veli saa tietää autistisesta veljestään vasta isän kuoltua. Rahan kautta ajatteleva ja tunteva veli jää lähes puutarharuusujen varaan, kun autistiveli saa potin. Elokuvaa näkemättäkin on selvää, että räyhä päätyy sovintoon, mutta miten. Siinä riittää arvaamattomia kuvioita.

Tampereen Teatterin Sademies kuuluu sarjaan elokuvasta näyttämölle, mikä on saanut viime aikoina arvostelua osakseen, Omasta puolestani totean, että kunnon tarinankerronta kuten Sademiehessä sopii lavalle vallan hyvin. Sinne mahtuu silti niitä varsinaisia näytelmien käsikirjoituksia ja kantaesityksiä.

Raymondin autismi on sitä harvinaista sorttia, että hänen muistinsa skannaa vaikka puhelinluettelon. Toisaalta paidan pukeminen voi olla vaikeaa. Ja asioissa pitää olla tuttu rutiini, uusi ahdistaa, koskettaminen kauhistaa. Tämän useimmat oppivat jo Oscar-palkitulta Dustin Hoffmanilta.

Tampereen kärkikaksikkona melskaavat erittäin ansiokkaasti Risto Korhonen ja Lari Halme. Jopa Korhosen piipittävä ”joo” vetoaa tunteisiin kerta toisensa jälkeen. Kun Charlesilta palaa käämit vähän väliä avuttoman veljen kanssa, voi tuntea omissa nahoissaan tilanteen, jolloin otsasuoni on ollut ratkeamaisillaan.

Charlien kumppanina ja tunneluotsina esiintyvä Anna Ackerman toimii yhtä luontevasti empaattisena naisena kuin Petra Heinänen keimailevana ilotyttönä. Lääkärien ja lakimiesten kuivakkaita habituksia hoitavat mallikkaasti Matti Hakulinen ja Arttu Ratinen. Ohjaaja George Malvius näyttää, että hän ohjaa muutakin kuin musikaaleja, ja saa kuuden hengen puhenäytelmäänkin kunnon säpinää samoin kuin sopivasti suvantoa. Omalta osaltani esitys päättyy siten, että silmänurkassa on väpinää ja nenä pitää niistää.

 

 

 

 

 

 

 

Kulttuuri Suosittelen

Kinky Bootsien kimalluksessa – voi kimmeltää silmänurkkakin

KUVAT MIRKA KLEEMOLA

KinkyB14-1600x1067.jpg

Pelinavaukseksi taas uudenlainen konsti ilmoittaa kännyköiden sulkemisesta: Näyttelijä ei voi puhua puhelimessa enempää, koska hänellä on esitys juuri alkamaisillaan…Se esitys on Kinky Boots Helsingin Kaupunginteatterissa. Yleisö ymmärtää, että nyt ei mitään ”säpsnättejä”, ei edes värinää. ”Kuka tumputtaja kuvittelee, että värinä ei kuulu!!!”

Alkaa vauhdikas oodi kengille, mutta myös rakkaudelle, itsensä ja toisten hyväksynnälle, kaikenkirjavan köörin voimalla, kaikkivoipaisimpana drag queen Lola. Ja termit hän määrittelee äkkinäiselle Charlielle – ja minulle – näin: Drag queen on Kleopatra, transvestiitti on kuin Winston Churchill äitinsä alkkareissa.

Konkurssivalmiin kenkätehtaan perijä Charles on aika tavallinen tallaaja – joskin Petrus Kähkönen laulaa epätavallisen komiasti – joka Lolan ansiosta keksii aukon kenkämarkkinoilla. Lauri Mikkola loihtii kerrassaan karismaattisen Lolan. Kun tämä astuu yökerhon lavalle ja laulaa: Olen vapaus, olen vankeus, se on nimenomaan vangitsevaa! Täysin eri maailmoissa elävien miesten kohtaloita yhdistää isien vaatimukset ja määritelmät sille, mikä pojasta pitää tulla ja millainen olla. Lolalle syntyy missio saada ihmiset hyväksymään toisensa sellaisenaan.

Kinky Bootsin tekijät ovat onnistuneet kokoamaan glamourin ja glitterin oheen kiitettävästi, jopa koskettavasti, sekä asiaa että tarinaa.

Kun Lolan ja Charlien yhteistyö meinaa haaksirikkoutua, Charlie soittaa nöyrästi lentokentältä Lolan vastaajaan, että jotain puuttuu, kun Lola puuttuu. Siltä se tuntui katsomossakin.

Ohjaaja Samuel Harjanteen Englannin opit eivät ole menneet hukkaan. Niin draivi päällä mennään, että on kiva odottaa myös mansen Billy Elliottia. Olkoonkin, että nämä molemmat musikaalit noudattava kritisoitua buumia tehdä tuttua leffaa näyttämölle.

Peter Ahlqvistin lavastus toimii ajoittain kahdessa tasossa, ylhäällä tuskaillaan toimistossa, alhaalla pyörii show tai kenkätuotanto. Miten miehet kykenevätkään liikkumaan ja tanssimaan noissa piikkikoroissa?? ”Rakasta itsees, arvosta itsees” jää kaikumaan korviin. Musiikki ja laulujen sanat ovat megatähti Cindy Lauperin, käsikirjoitus Harvey Fiersteinin.

kinky b.jpg

 

Kulttuuri Suosittelen