H&M:n keittokirja ja nostalgiapiparit

Kuulkaas, sillon kun minä olin nuori, äiti tilasi meille vaatteita H&M:n kuvastosta. Se oli sellaista paperia, muistatteko vielä, ja tilaukset raapusteltiin tilauslomakkeella, joka sitten postitettiin eteenpäin. Niistä vaatteista muistoksi on jäänyt vain tämä nyttyrä, joka on häpeilemättömän kovassa käytössä ainakin löllösunnuntaisin:

img_1741.jpg

Mutta se ei ole tänään pääaihe. Sillon vanhoina hyvinä aikoina H&M:ltä sai tilata keittokirjan lapsille. Ihan täyttä totta!

Minikokkien keittokirja!

img_1658.jpg

Vaan ei ihan, sillä lukihäriöisen kesätyöntekijän taittamana voidaan puhua myös Minikokien keittokirjasta.

img_1660.jpg

Uups.

Vaikka ei se nimi kyllä sisältöä tässäkään tapauksessa pahenna. Ainakin minun nostalgiahuurulasieni läpi katseltuna kirjasta löytyy paljon aarteita ja suloisia ruokakuvia. Ihan hirveän montaa eri leipomusta tai ruokaa sieltä en kyllä lapsukaisena kokeillut, mutta Smarties-pikkuleivät eivät pettäneet koskaan ja ne olivatkin kulutetuin resepti koko kirjassa. Kokeilimme niitä eräänä iltana muutaman ystäväni kanssa akuuttiin keksinhimoon.

img_1740.jpg

Kaikki kirjan ohjeet on lapsiystävällisesti kuvattu ja ohjeissa on aina varoituskolmiot, jos tarvitsee aikuisen valvontaa vaikka kuuman uunin kanssa.

Mutta me pistimme ranttaliksi, emmekä kyselleet lupia keneltäkään! Minä sekoitin taikinan ja ystäväni toimivat enemmän taiteellisina johtajina koristeiden asettelussa.

img_1652.jpg

Ja jos H&M:n nostalgiapiparit alkoivat kiinnostaa rujoista kuvista huolimatta, ohje on yksinkertaisuudessaan tämä:

Tarvitset: 4,5 dl venhäjauhoja, 1 dl kaakaojauhetta, 125 g pehmeää voita, 3 dl sokeria, 2 munaa, 2 tl vaniljasokeria, 1 tl leivinjauhetta sekä Smarties-karkkeja (vaikka RIP Smarties, joten joudutte etsimään kaupasta korvikkeita) ja strösseliä.

Ensin voi, sokeri, munat ja vaniljasokeri sekoitetaan tasaiseksi massaksi. Kirjan ohjeen mukaan voit käyttää jopa sähkövatkainta. Villiä! Sitten vehnäjauhot ja kaakaojauhe sekoitetaan keskenään, jonka jälkeen ne yhdistetään taikinaan. Sen jälkeen taikinasta nostellaan leivinpaperille taikanakökkäreitä, jotka koristellaan ja laitetaan uuniin 175 asteeseen 15 minuutiksi.

Ja nyt puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä: tehkää pieniä taikinaskökäreitä. Niistä pipareista tulee niin helposti pään kokoisia. Virhe, josta en koskaan oppinut.

img_1663.jpg

Tietenkin valmiit keksit tulevat näyttämään isoilta pettymyksiltä kirjan kuviin verrattuna, mutta eikö se ole H&M:n ominaisuus muutenkin? Kuvassa vaate näyttää mallin päällä tosi hyvältä, mutta normaalin ihmisen sovituksessa tulee maitovalas rannalla -efekti.

No mutta keksit olivat sentään hyvän makuisia! Suosittelemme ruokajuomaksi maitoa.

Minikokien keittokirjassa on kyllä paljon muitakin sympaattisia ohjeita..

img_1736.jpg

Kuten pizzapannukakku, jonka täytteet on raivostuttavan epäloogisesti aseteltu epätasaisesti.

Silti kirjan antoisin resepti on tämä..

img_1662.jpg

Lastensieppaajan näköinen hampurilainen. Uskaltaisitko sinä puraista tuota kolme viikkoa piriä vetänyttä välipalaa?

Niinpä. Morson veroisia traumoja luvassa.

Hah. Minun piti muuten ensin kirjoittaa postaus siitä, kuinka vanha lapsuudenystäväni Salli muutti minun ja poikaystäväni nurkkiin asumaan kahdeksi viikoksi. Olimme viimeksi yökyläilleet varmaan ala-asteella, joten alkutilanne oli ihan kuumottava. Mutta räiskyvien luonteidemme vuoksi niistä kahdesta viikosta ei kyllä olisi saanut aikaan mitään TV-sarjaa, joten en oikein osaa kirjoittaa siitä sen kummempia. Minun mielestäni se oli ihan hauskaa. Kävimme Särkänniemessä, leivoimme noita keksejä, pyörähdimme lyhyesti kaupungilla (ja baarissa, uskomaton saavutus) ja kerran yritimme yhdessä vähän urheilla. Lähinnä kuiten kohtasimme iltaisin koulu- ja työpäivien päätteeksi ja mutustelimme ruokaa sohvalla katsoen huonoa telkkaria.

Ei kun hei! Sallin ansiosta siivosimme parvekkeemme. Siis ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Oodi aktiivisuudelle ja aikaansaamiselle!

Olen kyllä suunnattoman iloinen siitä, että Tampereella asuu nyt jo useampi ystäväni lapsuudesta. Se on harvinaista ja tekee tästä paikasta enemmän kodin tuntuisen.

Ja nyt alkaa taas punainen lanka loppua kesken. Että menkääpä ihmiset leipomaan harvinaista H&M-piparia! Eikö olekin sympaattisia? Niiden valmistumista ei tarvitse juurikaan odotella, joten ne sopivat lyhytpinnaisille sokerihiirillekin – kuten minulle – ihan mainiosti.

Yhyy, olisipa minulla nyt noita keksejä.

Kivaa sunnuntaita. Kuulemiin.

– Jenni H.

 

Ps. Kiukkuisia terveisiä tälle blogialustalle. Jouduin kirjoittamaan koko *************** neljä kertaa uudestaan, koska tämä sivu vetää koko ajan jonkun kokovartalolukon. Saanko hirttää jonkun?!?!? En tiedä oliko piparipostaus tämän arvoista. Kaikki mahdolliset typot ovat vihatypoja.

Puheenaiheet Ruoka ja juoma DIY Höpsöä

Valintoja, joista Sofiekaan olisi tuskin selvinnyt

Tämä postaus on sitten sarjaa First World Problems, koska marisen kotona flunssassa. Yksin (kuvitelkaa tähän dramaattinen ulvahdus). Poikaystäväni lähti tänään aamupimeällä (koska on SYKSY, jihuuu, haista p**** kesä ja kestohiki!) ja palaa vasta viikon päästä.

Ei sillä, että se minua juuri haittaisi, koska nautin suuresti yksinolosta ja siitä, ettei minun tarvitse jakaa ruokaani.

Mutta tänään ei kyllä ole mikään bilefiilis. Yhy nyyh. Päivä on ollut lähmäisen olon lisäksi täynnä ihan järjettömän vaikeita valintoja. En tiedä miten jaksan tällaista elämää. Mieluummin olisin töissä raatamassa tai pakottaisin itseni salille mutisemaan tai siivoaisin vaikka vessaa tai tökkisin tikulla silmääni tai viilaisin kynsiä lasiviilalla (pahin painajaiseni.. ystäväni joskus huolsi kynsiäni ja kaiken viilauksen ajan jouduin kuuntelemaan nappikuulokkeilla täysillä musaa etten kuulisi sitä viilauksen ääntä).

Joka tapauksessa. Tänään olen joutunut repimään sydäntäni palasiksi muun muassa miettiessäni, että..

Mitä Harry Potteria pelaisin päiväunien välissä?

img_1728.jpg

Vetäisinkö päälleni punaisen vai vaaleanpunaisen pyjaman?

Jätänkö menemättä salille vai jätänkö menemättä salille?

Ottaisinko mintunmakuista vai mansikanmakuista Strepsilsiä? (no haloo, kuka sitä minttua muka oikeasti syö, jos tarjolla on jotain karkinmakuista? minttu on aikuisten maku)

Ja ps. Jos kukaan seuraa Instagramiani, sieltä löytyy ainakin omasta mielestäni hillitön kuva ja kuvaus Repsilseistä. Feikki-Strepsils, joka takaa pettymyksen. Miten niitä saa edes myydä? Kuva löytyy tuolta sivupalkista kun oikein tihrustaa.

img_1732.jpg

Kehtaanko syödä luonaaksi suklaata?

img_1730.jpg

Pesenkö meikit (kyllä, meikkasin lääkärikäyntiä varten, koska teen systemaattisesti elämästäni hankalampaa) nyt vai vasta liian myöhään illalla kun olen jo ihan tuuperruksissa ja sitten luultavasti vain pyyhin meikit hihaani ja sitten synkistelen aamulla nyrkinkokoisia ihohuokosiani?

Jaksanko kirjoittaa tämän postauksen saman tien vai viekö Arvostele mun illallinen Ruotsissa keskittymiseni? En tiedä kummalle antautuisin.

img_1734.jpg

Otanko päivän askareeksi kukan kastelun (yksikkö, minä en luultavasti kykene edes kahteen kasviin yhtä aikaa) vai katsonko kuinka pitkälle nälkäkuolemaa se selviää kunnes en saa sitä enää elvytettyä?

img_1735.jpg

Noh. Ainakin kirjoitin tämän postauksen valmiiksi. Muiden valintojen kanssa taistelu jatkukoon.

Päivän omituisin hetki oli kuulkaa kyllä tänään siellä lääkärissä, kun kävin ulisemassa olojani. Ihan perusstetoskooppien jälkeen se lääkärisetä yhtäkkiä otti käteensä sellaisen.. ison kuumemittarin näköisen asian?.. johon laittoi löntin jotain geeliä siihen päähän ja mitään kyselemättä tuuppasi sen naamaani. En kestänyt yhtään vaan sain ihan hillittömän naurukohtauksen. Se laite oli kuulemma joku röntgenlaite, millä katsellaan poskionteloita ja se lääkäri luuli, että ”se laite on niin vanha, että usein se on kaikille tuttu.” Siinä minä itkukikatin naama geelissä. Ihan hillitöntä. Onneksi sitä setää nauratti myös.

En kestä.

Ja minulla olisi muutenkin paljon juteltavaa ja näytettävää teille! En ole nyt kahteen viikkoon osannut kirjoittaa kunnolla kun kämpässäni on asunut ylimääräisiä ihmisiä ja ilmeisesti en osaa kirjoittaa blogia, jos vieressä on muista ihmisiä. Ajatukseni ei juokse samalla tavalla. Tai oikeastaan ollenkaan, koska kaikki huomioni on muualla. Siitä varmaan lisää seuraavissä lätinöissä taas.

Mutta nyt, suokaa anteeksi, menen yskimään keuhkoni ulos ja syön vähän (tai ihan sikana) LOHTA. Alennuslohi, armaani, onneksi olet löytänyt pakastimeeni. Emme ole kohdanneet aikoihin.

Kuulemiin! Kuinka moni teistä makaa siellä melodramaattisena viltin alla ja syö pahaan oloon sipsiä? Koittakaahan selviytyä. Vaikka annan teille kyllä täyden oikeuden vähän marista oloistanne. Se on harvinainen ilo.

– Jenni H.

 

Suhteet Oma elämä Hyvä olo Höpsöä