Tampere-vinkki: raikas Purebite

Minä käyn harvoin ulkona syömässä, sillä totta puhuen usein olen liian köyhä sellaiseen.

Mutta kun kerrankin viime viikolla kävin ystäväni kanssa lounastamassa ulkona, ilman että se tarkoitti lähimmästä Valintatalosta haettuja einesleipiä jossain ruohoköntillä nautittuna, niin vinkkaampa teillekin ihan oikeasti todella hyvästä ravintolasta! Minä olen kuulkaa niin kranttu ruuan suhteen, että kyllä tämä vinkki kannattaa ottaa ihan vakavasti.

Hatanpään valtatiellä, melkolailla Koskikeskusta vastapäätä on vähän aikaa sitten avattu Ravintola Purebite ja sen ovella lupailtiin aasialaistyyppisiä makuja.

Nirso kun olen, pelkäsin heti, että saan soijassa uitettua ja vähän väärällä tavalla potkivaa lounasta, jonka ainesosia en tunnista (kuinka 80-vuotias sitä oikein voi olla henkisesti?) mutta kuinka väärässä olinkaan!

20140611_114821.jpg

Purebitessä tarjoillaan lounasaikaan (10-15) salaatteja ja päivän keittoa, sekä pieniä riisipaperiin käärittyjä wrappeja, joita voi tilata joko erikseen tai muun ruuan kylkiäisenä.

Ystäväni tilasi salaattinsa savusiikalla ja minä annoin periksi kyltymättömälle lohenhimolleni ja tilasin vielä tarjoilijan suosituksesta muutamen wrapin lohisalaatin lisäksi. Lounaaseen kuului myös ihanaa leipää. Ja jos vesi tai joku muu kesympi ei ruokajuomana kiinnosta, oli juomavalikoimaa ihan oluisiin ja siidereihin asti, mikäli tekee mieli hikotella jo lounasaikaan.

Wrapit olivat ihan jees, mutta salaatti olisi kyllä riittänyt – jopa minulle – ja se oli ihan taivaallisen hyvää. Siksi haluan antaa täyden omistautumiseni nyt sille.

Lohisalaatissani oli suureksi onnekseni PALJON savulohta, avokadoa, kananmunaa ja purjoa. Ja kaikka kastikekin oli ravintolan tyylin mukaisesti smokey asian, ei mikään maku pistänyt liikaa esille, eikä ruoka todellakaan uinut suolaisessa soija/etikkaliemessä (suurin pelkoni aina kun tiedän, että saan tuntematonta kastiketta salaattiini). Ruoka oli vain puhtaasti maukasta. Kaikki maut ja ainekset maistoi tasapainoisesti ja salaatti oli  raikasta ja ruokaisaa.

Nirso approves. Harvoin saan ulkona syödessäni sellaista salaattia, josta en edes vähän nyrppisi joitain aineksi lautasen reunalle. Purebite onnistui uiskentelemaan suosikkiliiveihini.

img-20140615-wa0000.jpg

20140611_115124.jpg

Imeskelen suruissani alahuultani, sillä kaipaan tuota ihanaa salaattia lisää. Paljon. Kiitos. Heti.

Paikkana Purebite on aika kätevästi sijoiteltu lähelle Koskipuistoa. Istuimme ravintolan ulkopöydässä ruuastamassa ja se kieltämättä oli aika lähellä kiireistä tietä ja ihmisvilinää, mutta se vilinän sieto on kyllä ihan makuasia. Ravintolan sisätilatkin olivat aivan viihtyisiä ja jos ilma on todella hieno, kannattaa varmasti harkita annosten take-away-versioita, koska noin sadan metrin säteellä ravintolasta on nurmikkoa ja puistoa, jossa voi pitää lounaspiknikkiä.

Kävin lueskelemassa Purebiten kotisivuja ja siellä korostettiin nimenomaan makujen puhtautta ja terveellisyyttä ja sen kyllä maistoi. Lounaan lisäksi tarjolla on myös illallismenuta (erilaisia, aika taivaalliselta vaikuttavia salaatteja) ja jälkiruokia ja lihatikkuja (jotka ilmeisesti ovat joku aasialainen juttu? kertokaa te viisaammat) ja smoothieita ja niitä wrappeja ja vaikka mitä.. Käykää kurkkimassa menua täällä. Kaikille ihan varmasti löytyy jotain ja valikoima on jotenkin miellyttävän järkevä. Kaikki sopii yhteen.

Ja tamperelaisittain oli ihastuttavaa, että lounassalaattien joukossa oli Tapolan mustamakkara-salaatti chili-puolukkahillolla. Jotenkin söpöä, eikö?

Mahtavaa, että suomalainen ja aasialainen ruoka on saatu houkuttelevalla tavalla yhdisteltyä ilman, että se menee ”laitettiin tuntemattomia ituja ja kick-ass-soijaa HK:n siniselle ja sitten tässä olis tää lehtipihvi kun kaikki sitä kuitenkin vaan tilaa” -touhuun.

Purebite, me tapaamme vielä.

Menkää ihmiset ja syökää salaattia, josta ei jää petetty olo! Minä en ole kovin herkkä suosittelemaan paikkoja, joten tämän vinkkailun ja ilmaisen mainostamisen takana on ihan aito tykästyminen. Purebite löytyy siis Tampereelta, osoitteesta Hatanpään valtatie 4. Hinnatkin ovat niin kohdillaan kuin vain voi olla. Lounassalaattini maksoi alle kympin.

purebite.jpg

Minä pyyhin nyt kuolat pöydältä ja menen löllöilemään sunnnuntaitani eteenpäin.

Moro ny!

– Jenni H.

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Suosittelen

Viikon adrenaliiniyliannos polvenkorkuisten saartamina

Yritin kirjoittaa tätä postausta jo eilen (ja tänään aika monesti..), mutta Lilyssä oli vaihteeksi meneillään joku kokovartalolukko, joten heitin hellästi koneen seinään ja hengittelin paperipussiin..

Joka tapauksessa.

Minä kävin kuulkaa SÄRKÄNNIÄMESSÄÄÄÄÄ! Keskiviikkona.

Minulla oli viikon aurinkoisimpana päivänä – ainakin tähän mennessä – vapaata ja ajattelin ensin, että sen kunniaksi saatan juuri ja juuri kyetä käymään ulkona ja syömässä naapurissa asuvan ystäväni kanssa.

Ja niin minä teinkin.

Mutta se helle ja paahtava kesäaurinko aiheuttivat myös akuutin ja hallitsemattoman huvipuistofiiliksen. Tai tärinän.. Sitten vinkusin ystävälleni, että nyt on todellakin pakko päästä.

”No, jos otetaan ensin pari kertalippua laitteisiin ja katotaan miten menee..”

20140611_133406.jpg

Me mitään ensin kokeilla.

Otimme saman tien koko päivälle rannekkeet.

20140611_174027.jpg

Ne rannekkaat olivat joka sentin arvoisia (laulakaa yhdessä: en vaihtais sekuntiakaan..) ja ystäväni, joska ei ollut käynyt huvipuistossa varmaan kymmeneen vuoteen, riehui täysillä mukanani.

Arvatkaa mikä on hassua? En erityisemmin siedä tai pidä meluisista ympäristöistä ja ihmismassoista, mutta huvipuistojen suhteen toleranssini niihin kasvaa ihan uusiin korkeuksiin. Syytän adrenaliinia.

20140611_143050.jpg

Suurin osa Särkänniemen kävijöistä oli lapsia ja niiden perässä vihertävän huonovointisina raahautuvia aikuisia. Yksi nainen yrjösi vessassa ja myöhemmin se sama nainen löytyi Tukkijoesta. Siis sen laitteen kyydistä, ei sieltä vesiesteestä lillumasta.

Mutta eipä se muiden huonovointisuus meidän menoamme hidastanut. Heikot yrjöö.

Siitä uusi rap-hitti. Heikot yrjöö.

20140611_175623.jpg

Hah, oli hassua ottaa kuvia laitteista ja samalla kaikista tuntemattomista ihmisistä.

20140611_172328.jpg

Päivän saldo?

Pää sekaisin, lievä pahoinvointi (Troikka 1 – ihmiskunta 0), posket kipeänä nauramisesta ja kurkku kipeänä kiljumisesta. Adrenaliinipärinä ja todella luja paniikkihymy kaikkien laitteiden riepotuksen jälkeen. Takamusosasto märkänä vesilaitteista ja otsatukka päivänlopussa rasvainen ja äklö. Ja paijasin possua. Onneksi se oli vasta eväiden syömisen jälkeen.

Katsokaa nyt tuota kullanmurua, joka raahautui karsinastaan rapsuteltavaksi! Särkänniemen Koiramäki-osasto on ihan huippu. En saa tarpeekseni niistä elikoista.

20140611_171556.jpg

Toisin sanoen: huikein päivä aikoihin.

20140611_185620.jpg

Tänä kesänä Särkänniemessä ei ole alueelle pääsymaksua, ettäs tiedätte.

Sen sijaan autoparkki maksaa vitosen sijaan kymmenen euroa päivältä. Ajattelinkin, että siinä oli oltava jokin juju.

Mutta ihan sama, se on niin sen kaiken arvoista!

Ja kyllä, testasimme myös sen uuden High Voltage -laitteen (tämä blogi alkaa kuulostaa siltä, että joku 10-vuotias kirjoittaa sisältöä), mutta se ei vedä millään tasolla vertoja Tornadolle, joka on mahtavin kaikista. Vaikka joku pikkupoika – oikea 10-vuotias – väitti minulle tänään töissä, että Trombi, jossa ollaan mahallaan se röykytysmatka, on paras kaikista.

Menee testaukseen. Joissain asioissa kannattaa kuunnella naperoita.

Illalla kyllä väsytti aivan vietävästi. Olin varmaan voipuneempi kuin lapsena ikinä huvipuistoilun jälkeen. Poikaystäväni sai melkein kantaa minut sänkyyn nukkumaan.

Mutta sehän on vain täydellisen päivän merkki, eikö?

Menkää ihmiset rakkaat huvipuistoon. Siellä ei tarvitse olla nätti, tai aikuinen.

Kivaa viikonlopun alkua! Minä painan vielä huomenna töissä, mutta käsken teitä RELLESTÄÄ minunkin puolestani.

Palaillaan!

– Jenni H.

Ps. Sain muuten keskiviikkona myös todella tylyn junttituristipunoituksen käsivarsiini. Harmi, etten ehtinyt kuvata niitä kun ne vielä helottivat kipeinä. Saahan sitä huomiota törkeillä palovammoillakin, mutta toivon, että ne vähän haalistuisivat tuosta.. Kyynärvarsissani on suorakaiteen muotoiset punaiset laatat. Korostan tiukkaa suorakulman muotoa. Se ei ole kaunista kun muu iho kuultaa yhä kauniisti pakastekanan väreissä. Tässä syy miksi välttelen yleensä aurinkoa.

Suhteet Oma elämä Suosittelen Höpsöä