Jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua – syksyn vaatekaapin järjestelyä
Tänä syksynä yritin turvautua verkkokauppoihin tehdessäni välikausivaatehankintoja, koska oikeasti uskoin sen olevan paljon riskittömämpää kuin kierrellä ostoskeskuksissa. Jouduin kuitenkin huomaamaan, miten vaikeaa tavaroiden noutaminen nykyisin on, kun tilasin useamman paketin kerralla sen yhden tai kahden sijaan.
Tavallisesti kulutan hankintoja tehdessä surutta aikaani eri liikkeissä metsästäen sitä oikeaa vyötä, sen kaveriksi sopivaa laukkua tai neuletta, mutta nyt aika kului lähinnä jonottaessa tai ajellessa saman kaupungin sisällä eri noutopisteiden välillä. Itse ostoihinhan ei mennyt aikaa kuin tunti. Siinä ajassa olin tilannut ja maksanut suurimman osan, mutta ihan uskomatonta se tavaroiden hakeminen eri noutopisteiltä.


Okei, tämä osio kannattaa lukea pitkälti huumorilla ja vaikka kuullostaisin ärsyyntyneeltä, niin oikeasti suutuin vain silloin kun en saanut kerrasta Zalandon pakettia.
Ainahan sanotaan, että verkkokauppa kannattaa näin covidin aikoina, koska se vähentää lähikontakteja ja julkisissa tiloissa liikkumista. Oikeasti todellisuudessa olisin päässyt paljon helpommalla ja säästänyt bensoissa, jos olisin vain marssinut Jumboon ja hankkinut kaiken sieltä yhden illan aikana.
Epärealistisissa unelmissani…
…tilasin kaiken kahteen eri toimipisteeseen eli molempiin lähelläni oleviin K-Kauppoihin. Samoissa unelmissani paketit saapuvat kukin ajallaan, noudan ne ja palaan takaisin kotiin availemaan niitä kuin lapsi jouluna.
Todellisuudessa…
…paketit saapuivat Nesteelle, K-kauppoihin, K-Raudan pakettiautomaattiin ja lisäksi niitä jaettiin eri Ärrän noutopisteille tilanpuutteen vuoksi.
Olin hakemassa Nesteeltä postiennakolla saapunutta pakettia yhteen toiseen kokonaisuuteen liittyen. Myyjä ilmoitti, ettei voi luovuttaa sitä, koska postin kassa menee kiinni kuudelta – itsehän seisoin maksuvälineitteni kanssa tiskillä seitsemältä eli tunnin liian myöhään.
Seuraavana iltana kun palasin noutamaan pakettia, niin se turvavälitön jono oli kaupan puolelle asti. Kirosin mielessäni jokaisen, joka vetkutteli paketin noudon tai lähetyksen yhteydessä pohtimalla ottaako vielä ne kolme suklaapatukkaa lisäksi vai ei. Kello kävi eikä jono tuntunut liikkuvan mihinkään.
Zalandon paketti saapui sentään oikeaan paikkaan, mutta väärällä nimellä. Itselleni tuli paketin haun yhteydessä yllätyksenä, että nimi ei ollut yrityksistä huolimatta päivittynyt verkkokaupan tietoihin. Myyjä ei suostunut pakettia luovuttamaan, joten jouduin noutamaan kotoa viisi vuotta sitten vanhentuneen passin. Samalla passillahan en muuten pääse edes lennolle, joten melko ironista hakea niillä jo maksetut tavarani. En jaksanut teeskennellä kohteliasta kun palasin vanhentuneiden tositteitteni kanssa kassalle, koska myyjähän ei koko lappua edes vilkaissut enää ja selitti vain laveasti käytännöistä. Kaveri vinkkasi myöhemmin, että noudoissa sotulla on enemmän merkitystä kuin nimellä.
Total: 4 kertaa jonotusta, joista kaksi täysin turhia.
Nellyn paketti ohjattiin paikkakunnan Ärrälle, koska lähikoohallin pakettiautomaatti oli täynnä. Tämäkin haku olisi ollut suhteellisen kivuton, mutta 155 senttisenä en ylettynyt katonrajassa olevalle luukulle (pitääkin laittaa palautetta että hankkivat sinne jakkarat).
K-Raudan pakettiautomaatin kanssa kohtalo oli sama, mutta pystyin kurkottamaan riittävän lähelle.
Toisen paketin hain taas toiselta Ärrältä tilanpuutesyistä, ja tässä tuli viides jonotus.
Toisin sanoen kengät, vyöt ja farkut ja pari muuta asiaa, joita en postauksessa maininnut, saapuivat kaikki eri noutopisteille ympäri kaupunkia ja olivat melkoisen jonottamisen takana. Olisikohan ollut todellakin suurempi riski tehdä harkittu ja tiivistetty kierros ostoskeskuksessa kuin jonottaa eri noutopisteillä turvavälit unohtaneiden maskittomien kanssa.:D
Uskallanko edes kysyä millaisia kokemuksia muilla on nykyisestä postista tai verkkokauppojen toimituksista? :D