Pakoilua vai pysyvyyttä elämään?

_mg_7945.jpgSyysmaiseman väriloistoa.

 

Kirjoitin aikaisemmin siitä, kuinka olin näreissäni TE-toimiston byrokratiasolmuista. Sepä varmaan ajoi minut sitten etsimään avoimia työpaikkoja. Itse asiassa  löysinkin yhden kivan: toimistotyö oppisopimuksella. 

Aluksi vain vilkaisin ilmoitusta, mutta jokin voima veti minut takaisin ilmoituksen pariin ja mietin, että mitäpä jos sittenkin… Silloin sen tajusin: tahdoin pysyvyyttä. En edes tiennyt kuinka paljon sitä oikeastaan haluan. En jaksa enää haahuilla paikoillaan, etsiä sitä omaa juttua vailla määränpäätä. Kyllähän minulla aina tavoitteita on (ehkä liikaakin), mutta se että ne pysyvät elämässäni, on sitten toinen juttu. Paheeni on, että saatan luovuttaa heti ensimmäiseen vastoinkäymiseen, ja kompensoida tämä epäonnistunut tavoite uudella. Ja kierre on valmis.

Kertooko tämä siitä, että pelkään tehdä pysyviä valintoja elämässäni? Olenko sitoutumiskammoinen?

Mutta aloin miettimään tuon tarjoaman työn hyviä puolia, jotka tukisivat myös niitä asioita, joita olen tähän asti ajatellut haluavani elämältä. Se olisi toimistotyö (tuttua sinänsä kun istun koneella muutenkin melkein koko ajan), saisin oppia oman yrityksen pyörittämiseen liittyviä asioita, työ olisi itsenäistä ja saisin kaiken lisäksi sivussa suoritettua merkonomin tutkinnon. Kuulostaa hyvältä, eikös?

 

Laitoin jo viestiä työnantajalle ja kyselin tarkempia tietoja. Olisikohan tässä nyt tilaisuus siihen kaipaamaani pysyvyyteen? Ei tarvitsi miettiä joka kuukausi, että mitäs parin kuukauden päästä.

Tai vaihtoehtoisesti lähden hiljentymään Balille.

(Se oli vitsi. Paitsi jos olisi varaa, niin varmaan lähtisinkin.)

 

Hyvinvointi Mieli Työ Ajattelin tänään

TE-toimiston ku*e*usta vai porsaanreikä?

tinafey.jpg

 

 

 

Byrokratia. Se on hieno asia.

Olen sen nyt huomannut tässä muutaman päivän sisällä pariin otteeseen asioidessani ammattiliiton ja työkkärin kanssa. Aloitin työkokeilun paikallislehdessä (ja kuten kaikki alan ihmiset tietävät, työ ei tunne kellokorttia). Siinä kun on niin monta liikkuvaa osaa, ja tekijät ovat vielä itsestä riippumattomia. Kun on esimerkiksi joku tapahtuma, menet sinne tiettynä kellonaikana, olet siellä niin kauan kuin tarve vaatii, että saat kirjoitettua jutun, minkä jälkeen saat painua vaikka kotiin. Tai voit kirjoittaa käytännössä jutun missä vain. (Poikkeuksia tietysti on, olit sitten freelancetoimittaja tai sitten vakkari…) 

Niin, ja käyn vielä vieraalla paikkakunnalla työkokeilussa, mikä tarkoittaa sitä, että olen riippuvainen bussiaikatauluista. Toisaalta myös tämä vaikeuttaa kaikkea tätä.

Rikon siis lakia.

Käytännössä minun pitäisi olla työpaikalla päivässä vähintään sen neljä tuntia. Työkkärin mukaan. Eli käytännössä jos haluan toimia lain mukaan, en voi tulla kirjoittamaan juttua kotiin, vaan se täytyy tehdä paikan päällä, jotta se laskettaisiin siihen neljään tuntiin. Toisin sanoen en ole oikeutettu päivärahaan siltä päivältä, jos kirjoitan jutun kotonani enkä ole käynyt sinä päivänä hakemassa niitä jutun aiheita.

Järkeä?

Eikös nykypäivänä etätyö ja verkossa tapahtuva työ ole jo lähestulkoon arkipäivää? Tästä voitaisiin siis päätellä, että työkkäri elää aikaansa jäljessä. Tai ehkä paremminkin lainsäädäntö.

Hallitus: voisitteko herätä?

Toinen myös hieman hermojani raastava juttu oli se, että kirjoittamisen opiskeluni täytyy jäädä alle sen viiden opintopisteen. Niin, viiden vaikka aikaa olisi tehdä ja mellastaa, mutta kun en vaan voi… Muuten menee työttömyysturva. Siitäkin tuli jo sanomista, kun viime kuussa ehdin suorittamaan 5 opintopistettä.

Ja tarjottiinko minulle silloin kertaakaan töitä työkkärin toimesta? Arvaatte varmaan vastauksen.

Mietin jo, että täytyykö tässä alkaa syömään kynsiä oikein urakalla, tai vaihtoehtoisesti laiskotella sohvalla päivästä toiseen ilman toivoa tulevaisuudesta. Tai vaihtoehtoisesti ryhtyä sossupummiksi – eihän niitä siellä kiinnosta mitä tekee; että ryyppääkö vai rellestääkö tai yrittääkö tehdä jotakin viisasta.

Ja sitten vielä ihmetellään, miksi pitkäaikaistyöttömien määrä on kasvamassa? Kai se nyt kasvaa, jos töitä ei tarjota, ja vielä omatkin yritykset kasvattaa sitä omaa osaamistaan kaatuu byrokratian nilkkoihin.

Mutta keksin ehkä porsaanreijän… Tai en tiedä meneekö se jo kusetuksen puolelle…

Ei, kyllä se on enemmänkin porsaanreikä.

Jos teen niin, että opiskelen omassa tahdissani niin paljon kuin kerkiän ja jaksan, mutten palauta tehtäviä opettajille, niin siinä ei kaiketi ole mitään väärää. Jätän ne vaikka ensi kesään roikkumaan, ja palautan sitten kun (toivottavasti) en ole enää työttömyyskortistossa. Muutenhan tässä menee aika ihan harakoille.

 

Mutta tuo kuulostaa kyllä hyvältä:

Akavalla on hiffannut: ”Akava kertoi illalla, että se aikoo viedä työttömien opiskeluoikeuden laajentamisen hallituksen työryhmään. Akavan mielestä työttömille pitäisi sallia rajoitukseton opiskeluoikeus, jos he ovat samalla vastaanottovelvoitteen piirissä.”

Toivoa tunnelin päässä.

aurinko.jpg

 

Puheenaiheet Raha Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta