Olin Catherina Zeta-Jones…

catherine_zeta-jones.jpg

 

Niin unessa… Muistan sen vieläkin elävässä. Istuin vankilassa, Catherine Zeta-Jonesina – näin maailman hänen silmillään. Mutta hämärästi muistan myös sen, kuinka joskus irtaannuin hänestä, ja silloin olin oma itseni. Uni oli kuin suoraan jostakin elokuvasta – sellaisesta, jota en koskaan aikaisemmin ollut nähnyt.

Muistan, että unessa oli joku mies, joka yritti ottaa minut tai Catherinen väkipakoin, ja sitten yhtäkkiä jouduin tämän miehen kanssa vankilaan. Miehellä oli ase, mutta itse (tai Catherine) piti pään kylmänä. Muijassa (tai minussa) oli asennetta!

Sitten yhtäkkiä istuin jossain Grammy-awardseissa (tai mitkä ihmeen awardsit olikaan), joissa Miley Curys laulaa: ”When the waves are flooding the shore…” Ja istun jonkun (ilmeisesti parhaan kaverini) kyljessä kiinni, enkä pysty irrottamaan.

Mielenkiintoista. Mikäköhän merkitys unella oli? Rakkauden kaipuu, menestyksen kaipuu, itsevarmuus… Tiedä häntä. Koskaan unia en kovin vakavasti ole ottanut.

Mutta jännä sinänsä, koska en ole mikään Miley -fani, enkä tosiaan myöskään Catherinen. Mileyn tuota biisiä olen kyllä laulanut itsekin, joten se on helpompi selittää, mutta tuota Catherinea en ymmärrä. Eihän se ollut viime aikoina oikein julkisuudessakaan (tarkistin toimittajan taipumuksineni Googlesta,  ja löysin Ilta-Sanomien artikkelin, jossa kerrottiin että näyttelijätär on pitänyt muutaman vuoden tauon). Lisäksi en oikeastaan seuraa julkimoitten elämää mitenkään erityisesti, joten minulla on tänään ihmettelemistä.

http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000001197511.html

Kulttuuri Suosittelen Höpsöä Uutiset ja yhteiskunta

Intohimo, sisäinen palo – kuinka tärkeää se oikeastaan onkin

without passion life is nothing

 

 

Minulla on viime aikoina ollut aivan käsittämättömä tekemisen tarve koko ajan. En voi pysähtyä hetkeksikään. Milloin täytyy olla jutun teon parissa toisella paikkakunnalla, jossa kuljen linja-autolla tai milloin teen jotakin oppimistehtävää kirjoittamisen opintoihin. Joskus pelottaa, koska tämä intohimo on jotakin niin suurta, mutta toisaalta pelottaa myös se intohimon sammuminen. Mitä jos yksi aamu heräisinkin tyhjyyteen – siihen, ettei minulla olisi enää mitään? Ei sitä intohimoa, joka on pitänyt minut kasassa, saanut minut hengittämään ja innostumaan vanhoista asioista aina vaan uudestaan.

Voin sen myöntää. Ilman sitä minulla ei olisi mitään. Ei yhtikäs mitään.

Kirjoittaminen ja lukeminen ovat aina olleet, kyllä stereotyyppisesti lapsesta asti, elämässäni mukana. Taukoja hommaan on mahtunut, niin pienempiä kuin myös lyhyempiä, niinkuin varmaan kaikille. Jossain vaiheessa tein hommaa varmaan liikaa, jolloin leipäännyin koko hommaan, ja aloin soittamaan kitaraa. Tuolloin intohimoni keskittyi lähinnä musiikkiin – muuhun ei oikein jäänyt aikaa, koska harjoittelin uusia sointuja ja lauluja melkein yhtä soittoon aamusta iltaan.

Musiikki on minulle pelkkä harrastus. Ainakin toistaiseksi. Kirjoittamisesta voisi tulla jotakin enemmän. En tiedä, mistä se johtuu; ehkä siitä, että musiikki on minulle enemmänkin terapiaa – jos siihen sotkee ammattimaisen otteen, menee homma pipariksi. Intoni laskee, ja näin myös sisäinen palo. Sydämeni ei ole silloin mukana. Tämän takia lopetin Musiikkiopiston – opettajat eivät siellä tajunneet, etteivät tavoitteeni ehkä ole tulevaisuuden musiikkitaivaalla.

Musiikki – terapiaani, kirjoittaminen – terapiaani, ja lukeminen – terapiaani. Mutta kahdestä jälkimmäisestä voisi tulla jotain enemmänkin, koska ns. ammattimaisen otteen sekoittaminen niihin ei ole ainakaan vielä näyttänyt viitteitä palon sammumisesta.

Pelkään, että milloin se hymy hyytyy.

 

Hyvinvointi Mieli Ajattelin tänään Syvällistä