Turvaton kiintymyssuhdemalli

Turvaton kiintymysmalli

Haluan tuoda muutaman sanan esiin tästäkin asiasta, jota jo edellisessä postauksessa sivusin, sillä tämä on loppujen lopuksi yksi aika iso ja tärkeä perusta kaikille ongelmille. Turvattoman kiintymysmallin saanut on elänyt vähemmän ennustettavassa ja epäherkemmässä vuorovaikutussuhteessa esim. huoltajansa kanssa. Myös muu tärkeä ja paljon elämässä mukana ollut muu kuin vanhempi käy vaikuttajaksi kiintymyssuhdemallin rakentumiseen niin turvallisessa kuin turvattomassa mallissa. Huonosti ennustettavassa ja epäherkässä vuorovaikutussuhteessa ihminen kokee, ettei oma tarve tule kohdatuksi ja oma temperamentti hyväksytyksi. Hän on voinut kokea huolenpidon tunkeutuvana tai jopa pelottavana, eikä ole saanut lohtua. Turvattomuuteen ja pelkoon liittyy mielen työmallit, jotka vaikeuttavat tunteiden säätelyä ja itsen rauhoittamisen oppimista sekä altistaa vetäytyneisyyteen, takertuvuuteen ja hajaantuvaan reagointiin vaikeissa tilanteissa, kun kiintymyksen kohteen menettämisen pelot aktivoituvat joko hankalissa vuorovaikutustilanteissa tai kun suurempi läheisyys toiseen tulee mahdolliseksi. Turvattomaan kiintymysmallliin lukeutuu välttelevä kiintymyssuhde, takertuva tai ristiriitainen kiintymyssuhde sekä jäsentymätön tai huonosti suuntautunut kiintymyssuhde. Kaikilla näillä on omat toisiinsa nähden erilaiset toimintamallit joita mieli noudattaa. Eri vanhempaan voi aikoinaan olla syntynyt erilainen kiintymysmalli. Monilla epävakaasta persoonallisuushäiriöstä kärsivillä on vakiintuneena perusmallina välttelevä kiintymysmalli.

Välttelevässä kiintymyssuhdemallissa ei ole saatu riittävästi huolenpitoa ja apua tai on toistuvasti koettu tulevan torjutuksi. Koska tunteita ei ole opittu peilaamaan niitä opettavasta aikuisesta on lapsen pitänyt itse oppia elämään turvautumatta muiden tukeen estämällä negatiivisten tunteiden ja tarpeiden ilmaisua ja pitää täten etäisyyttä huolenpitäjään. Lapsi on myös sulkeutunut ja kokee itsensä arvottomaksi, mutta pyrkii kuitenkin olemaan järkevä, pärjäävä ja miellyttävä. Vielä aikuisenakin on vaikeuksia pyytää ja vastaan ottaa apua, koska edelleen ennakoi, ettei hänen tarpeensa tule kuulluksi ja todesta otetuksi, ja siten kokee turvallisemmaksi pakonomaisesti luottaa vain itseensä ja yksin selviytymiseen. Tämä etäännyttäminen omista aidoista  tunnemaailmoista ja tunneilmaisun kontrolloiminen aiheuttaa vaikeutta sanoittaa kärsimystä, avuttomuuden kokemuksia ja omia tarpeitaan. Ja koska vaikeuden aiheuttamasta pakonomaisesta itsenäisestä pärjäämisestä muut eivät huomaa läpi avuntarvetta nämä väärinymmärrykset vain vahvistavat entisestään välttelevän kokemuksia ja siten varautuneisuus ja vihamielisyys lisääntyy.

Takertuva ja ristiriitainen kiintymyssuhde syntyy epävarmuudesta huolenpitäjien saatavuudesta ja halukkuudesta auttaa. Todellista hylkäämisuhkaa voitu huolenpitäjien toimesta pitää kontrollointikeinona ja tällöin lapsen tunteiden peilaaminen on virheellistä johtuen vanhemmista kumpuavasta epäjohdonmukaisuudesta. Lapsi ilmaisee tunteitaan voimakkaasti, kokee herkästi eroahdistusta ja takertuu huolenpitäjiin, joka puolestaan voi lisätä huolenpitäjien torjuvuutta aiheuttaen tällöin toisiaan ruokkivan oravanpyörän. Lapsi reagoi vahvasti ennakoituun hylkäämiseen ja ahdistus häiritsee maailmaa tutkivaa ja omatoimista käyttäytymistä. Tällaisessa tunnetilassa on vaikeus säädellä sisäistä tunnemaailman kokemusta. Lapsesta kasvaa erityisen herkkä tunneärsykkeille, kokee ylivoimaisia tunteita ja on altis juuttumaan murehtimiseen. Koska tunteita ei kykene säätelemään ne kasvavat ja valtaavat mielen. Henkilön on tällöin vaikea rauhoitella itseään. Myöhemmässäkin iässä henkilö voi ilmaista avuntarvettaan korostuneen intensiivisesti, mutta samanaikaisesti kuitenkin on vaikeus ottaa vastaan tarjottua apua. Odotukset ja toiveet saattavat olla vaativia ja ihannoivia ja todennäköisyys pettymykseen on suuri ja henkilö päätyy aina etsimään uutta avunantajaa tai suhdetta. Yritän hahmottaa tätä pettymystä kuvalla alapuolella:

Henkilön ihmissuhteessa on hyviä asioita ns. se sama määrä kuin muillakin. Ristiriitaisen ihmisen vaakakuppi ei tätä vain punnitsemisessa ota huomioon, kun vastaan tulee hetkittäinen pettymyksen tunne. Todellisuudessahan pettymys on vain murto-osa koko tunneskaalaa mitä ihmissuhde sisältää. Tätä kuvaan painokiloina tunnevaa´alla. Rakkauden ja hyvien asioiden tulisi tällöin painaa enemmän.

MUTTA

Ristiriitainen pettymyksen tunteessaan ottaa ”sivuaskeleen” katsantokannastaan ja näkee silloin pettymyksen lähemmältä suurempana ja vaikuttavampana. Kauemmaksi jäänyt hyvyyden vaakakuppi on eri perspektiivissä muuttunut täten pienemmäksi, vaikka onkin tuohon pettymyksen vaakakuppiin nähden moninkertaisesti painavempi. Näin ristiriitainen suurentelee pettymyksiä mielessään ja tekee ratkaisuja sen pohjalta jättäen kanssaihmisensä aivan ulapalle. Tähän sopisi sanonta ”Ei näe metsää puilta.”

Jäsentymätön tai huonosti suuntautunut kiintymyssuhde on seurausta lapsen kokemasta pahoinpitelystä, muusta kaltoin kohtelusta, olosuhteiden kaoottisuudesta tai                              huolenpitäjien päihdeongelmasta, masennuksesta, keskeneräisestä surutyöstä tai muusta käsittelemättömästä traumasta. Lapsi on hämmentynyt – pelokas huolenpitäjän olemuksesta. Kokemus aiheuttaa traumaattisia muistoja huolenpitäjästä, sillä vanhemman pelko on lapselle pelottavaa ja merkitsee vaaraa. Huolenpitäjän samanaikainen turvan ja pelon lähde aiheuttaa ristiriitaisuutta ja tällöin lapsi pyrkii estämään aktivoimasta kiintymyssysteemiä pelottavien muistojen ja ennakointien vuoksi. Lapsi ei turvaudukaan huolenpitäjään vaan piiloutuu. Jopa lyhyenkin eron jälkeen lapsi voi lähestyä huolenpitäjäänsä pää pois käännettynä tai jähmettyä paikoilleen tai muuttua äkillisesti vihamieliseksi tai pelokkaaksi. Lapsi pelkää tällä käyttäytymisellään itse pelottavansa huolenpitäjäänsä.

Kuinka nämä vaikuttavat aikuisuudessa?

Psykologiassa puhutaan paljon lapselle luodusta sitoutumismallista eli kiintymyssuhdemallista ja sen automaattisesta vaikutuksesta luoda oma malli esim. parisuhteelle aikuisena. Koska toistuvat kokemukset lapsuuden ja nuoruuden aikana kasaantuivat kiintymyssuhdemallit säilyivät ja vahvistuivat entisestään. Kiintymyssuhdemallit ilmenevät aikuisenakin tunnekokemuksissa ja käyttäytymisessä sekä vastavuoroisissa tunteissa, joita henkilö herättää muissa ihmisissä. Turvattomasti kiintyneen käyttäytymismallit aktivoituvat toistuvasti myös uusissa ihmissuhteissa. Näitä käyttäytymismallin aktivoimia tunnetiloja ovat:

  • viha, suru ja syyllisyys
  • intohimoinen tai vihainen tarvitsevuus (holtitonta seksikäyttäytymistä voidaan käyttää yrityksenä hakea läheisyyttä ja suojaa)
  • kiintymyksen kohteen menettämisen pelko
  • aggressio ja epätoivo

Aikuisikäinen on voinut jo jäsentää kiintymysmallinsa jo jonkin tunnetun mallin mukaisesti, mutta psyykkisen kuormituksen hetkinä mallit voivat vaihdella. Erityisesti turvattomuuden, avuttomuuden sekä yksinäisyyden tunteita tuntiessa kiintymysmallit aktivoituvat yhä läheisissä ihmissuhteissa. Merkityksellisen suhteen alkaessa ja syventyessä epävakaasta persoonallisuudesta kärsivän vointi saattaa tilapäisesti heikentyä, koska läheiset suhteet ja avun pyytäminen eivät ole helppoja aktivoituneen pelon tunteen vuoksi.

Oma kokemukseni: Läheisyys siis aiheuttaa menettämisen ja torjutuksi tulemisen pelkoa. Ja edelleen koska toiminta onkin pelon ohjaamaa vetäytyneisyyttä, jonka vain esim. kumppani saattaa huomata, aiheuttaa se ymmärtämättömässä kumppanissa torjutuksi tulemisen olotilan ja suhde saattaa kariutua. Tällöin epävakaudesta kärsivä saa edelleen vahvistuksen hylkäämisen kokemuksesta. Näin ollen kaava ei muutu, mutta pelot ja negatiiviset olot toimintamalleineen vain vahvistuvat.

Voi jos olisin saanutkin turvallisesti kiintyneen mallin..

Minulle tämä seuraava kuulostaa siltä, kun kuvataan ihanaa ihmemaata, jossa sateenkaaren alla kirmaa valkoisia hevosia ja perhoset leikittelevät niityn yllä – sitä haavemaata, joka on vain mielikuvituksen tuotetta. Sillä:

Turvallisen kiintymysmallin saaneen ihmisen sisäinen kokemusmaailma on myönteisiä odotuksia luova, toisiin tukeutuva ja rakastettu. Hänelle on muodostunut hyvä itsetunto. Hänen vanhempansa olivat saatavilla, tasapainoisia ja ennustettavia reaktioissaan ja hänen tarpeisiinsa ja avunpyyntöihin vastattiin niin fyysisesti kuin henkiselläkin tunnetasolla. Lapsi oppi selviytymään aikuisen avulla vaikean ja pelottavan tilanteen yli ja loi luotettavan kuvan maailmaan ja ihmisen tarkoitusperiin. Tällaisen mallin saaneet lapset ovat aikuisenakin sosiaalisia ja kumppaninsa arvostamia.

Suhteet Parisuhde Ystävät ja perhe Syvällistä

Minun menneisyyden vaikuttimet

Armoton erilaisuus

Olen isosta perheestä, nykypuheisiin väännettynä uusioperheestä, mutta minulle se on ollut aina vain perhe. Ei sisko- tai velipuolia vaan siskoja ja veljiä. En alle kouluikäisenä pienenä lapsena kokenut jääväni mistään vaille lapsuudessa. Meillä elettiin sitä sellaista elämää, missä vain välttämättömyys oli tärkeintä. 90-luvun lama varmasti ajoi asiaansa, ettemme saaneet muodin mukaisia vermeitä yllemme, vaan perimme kaiken käyttökelpoisen isosisaruksilta. Oli talviurheiluvälineet minareita myöten ja kesällä uimarenkaat ja -patjat saivat riemun kiljahdukset raikumaan rannalla. Koin lapsuuteni kotona hyväksi ja turvalliseksi. Tiesimme ja tunsimme rajat. Toki joskus niitä uhmasimme ja sitten saimme muistutuksen. Uskalsin kuitenkin uhmata toisellakin kertaa vanhempaani silmiin katsoen ja luetellen naisen sukupuolielimen rumempaa sanamuotoa kirjain kerrallaan. Kaikki tuntui oleva hyvin ja elämä normaalia. Perheemme oli raitis. Olin onnellinen muksu..

..kunnes tulin kouluikään. Kaikki muuttui. Aloitin koulun 6-vuotiaana ja hyvin naiivina uskoin sen kaiken hyvän jatkuvan. Koulun pihassa, ruokalassa, luokassa, käytävällä, kotimatkalla, missä vain kohtasin suoran helvetin. Olin hoikka ja muita ikäisiäni päätä pidempi, olin erilainen. Olin arka ja ujo – ollut aina oikein todella isostikin ujo. Neuvolakortissanikin on jo mainintaa tästä luonteenpiirteestäni. Olin koulussa uudessa ympäristössä, enkä tiennyt miten reagoida siihen, kun ulkomuotoani käytettiin silmätikkuna ja minua hyvänä kohteena totaaliselle ilkkumiselle, ruoan nenän edestäni ja kädestäni varastamiselle – se sotkettiin ja opettaja pakotti minut syömään sen – kaikkien edessä. ”Ei saa itkeä, ei saa itkeä, älä itke tai ne alkaa vaan nauraan kahta kauheemmin” ajattelin ja aloin pitämään suuni kiinni ja tunteet sisälläni. Kouluun meneminen alkoi tuntumaan pahalta ja pelottavalta. Jouduin kohtaamaan kaiken aina uudelleen ja uudelleen, mutta erimuodoissa. Jokainen päivä oli pahalla tavalla yllätyksellinen ja koitin vaan pokerinaamalla nauttia välitunneista kavereiden kanssa juosten sille pläntille pihaa, missä ei ollut muita.

Tämän kuvan voisi muuttaa ulkoisesti aikuisesta miehestä lapsen kasvoiksi ja pään sisäinen olotila pysyy samana. Näin minä kohtasin ja koin jokaisen päiväni.

Shokeeraavat heräämiset

Muutamia vuosia kestin jokapäiväistä kiusaamista, kunnes avauduin kotona tästä. Yllätyksekseni jäinkin kotona ilman tukea. ”Älä välitä, niin ne lopettaa” oli suurinpiirtein ainoa lohdutus. Se vihastutti sisälläni. Sisinpäni tahtoi huutaa ja riehua vanhemmalleni ”EI TOI AUTA! ARVAA VAAN KUINKA KAUAN OON OLLU VÄLITTÄMÄTTÄ EIKÄ NE OO LOPETTANU!!” Jäin yksin tunteideni kanssa. Meillä ei välitetty miltä toisesta tuntuu. Tai ehkä välitettiin, muttei osattu näyttää sitä. Ei osattu opettaa miten tunteiden kanssa pärjätään ja miten reagoida, että tuntee jotain kimuranttia sisällään. Meillä vain vaiettiin, jollei tullut näkyvää haaveria.. ja silloinkin itseasiassa suurimmaks osaksi toruttiin ”Oliko sun ihan pakko mennä sillä veljen pyörällä?” kun polvi valui solkenaan verta mäkikisasta. Tai jos pyörän avain hukkui ulkona taskusta pudottuaan ”Mene nyt etsimään se ja takas ei ole tulemista ennen kuin se on löytynyt!” Silloin suunnittelin jo kaverin kanssa teltan pystyttämistä metsään, sillä en ihan oikeasti tiennyt sainko mennä kotiin.

Nyt jälkeenpäin asioita terapiassa käytyäni läpi olen havainnut menneisyydestäni kotielämästämme sen, että meillä ei tosiaankaan lohdutettu. Meillä ei tuettu. Meillä ei kerrottu rakastettavan. Meillä ei myöskään halattu – lapsia. Yllättäessäni äidin ja isän halaamasta toisiaan eteisessä silmiini ikuistui näky äidin säikähtäneestä ilmeestä, kuin he olisivat jääneet kiinni jostain rivommastakin. Minä olen saanut välttelevän kiintymyssuhdemallin perintönä. Tämä oli todellinen shokki nyt epävakauttani tutkiessa, että kaiken turvalliseksi kokemani lapsuuden joudun määrittelemään uudestaan turvattoman kiintymysmallin mukaiseksi. Minun kohdallani kaiken kiteyttää kaksi sanaa: epäsuotuisat elämäntilanteet. Näden vaikutuksista kerroin koko blogini toisessa kirjoituksessa persoonallisuushäiriön synnyssä. Epäsuotuisuuteen minulla lasketaan siis koulukiusaaminen ja huomiosta vaille jäämiseni kotiympäristössä. Olihan meitä monta meidän perheessä, olemme suurperhe ja kaikki asui silloin vielä saman katon alla. Olen yrittänyt puolustella ja selitellä itselleni, että en saisi ajatella näin ”pahasti” perheestäni, että mikä oikeus minulla on marista, kun muut ovat täysjärkisiä kansalaisia?

Kirjoittamisesta syntyneitä havahtumisia

Tässä kirjoitellessani menneisyydestäni saan tunnereaktioita aikaan ja ne jäävät sisälleni vellomaan leikkien kuurupiiloa. En tunnista tuntevani niitä. En näe niitä. Mutta saan hepslaakin, kun lapsi kyselee taukoamatta ja vastauksiini tyytymättä lounasta laittaessani kirjoittamisen välissä mistä kaupasta olen emmeet ostanut. ”Mitä sen on väliä?! Kaikissa kaupoissa myydään samaa ja jos sanoisin S-market sanoisit yäääh, en tykkää niiden tuotteesta tai jos sanoisin K-marketista sanoisit samaa, kun nyt olet vain tuolla väsymysränkkätuulella” murahdan. Hengitän muutaman sekunnin syvään, mittailen hermostuneisuuttani, enkä löydä sille syytä. Olo on mitätöity. Ihan kuin lapseni olisi arvostellut minut huonoksi valinnantekijäksi ja kimpaannuin tästä. Sitten terapiasta saadulla opilla, tai sen alulla, huomaan syy-yhteyden hermostuneisuuteeni ja mitätöityyn oloon. Olenhan juuri kirjoittanut lapsuudestani ja nuo tunnereaktiot aktivoituivat jälleen ja ovat sisälläni kuurupiiloa leikkimässä. Moitin itseäni sanalla tai kahdella mielessäni ja menen lapseni luo, halaan, suukotan poskelle ja niskalle ja pyydän anteeksi. Lapsenkin olemus muuttuu.

Huomasin jo ennen lounasepisodia, että kirjoittamistani menneisyydenkokemuksista on täysillä huomattavissa epävakauden oirekuvauksiin sopivia asioita. Olen alkanut hyvin pienenä jo mukautumaan tunteiden nollaamiseen, eli kuolettamiseen niin koulussa kuin kotonakin epäsuotuisten elämäntapahtumien vuoksi suojellakseni omaa sisintäni eli väistääkseni epämieluisat tunnereaktiot. En ole myöskään saanut kotoa oppia miten tällaisiin tunteisiin pitäisi suhtautua. Piti vain pärjätä omilla neuvoilla. Niinkuin alle 10-vuotias tietäisikin psyykkeestä yhtään mitään?! Painotan vielä, että lapsellahan ei ole todettavissa vielä epävakaata persoonallisuushäiriötä. Lapsena opitaan vuorovaikutuksen toimintamalleja ja niiden ollessa vinoutuneita ja jäädessä päälle voidaan aikuisiällä todeta persoonallisuushäiriö. Näistä tunnereaktioideni huomiottajättämisistä, joita olen tehnyt kaikki 30 vuotta nyt olen terapiani myötä löytänyt ne tyhjyyden kokemuksen hetketkin. Tyhjyyden kokemukset ovat seurausta siitä, kun tietoinen tunteiden latistaminen (esim. surun tai vihan lävitsepäästämättömyys) vaihtuu automaattiseen ja ei-tietoiseen reagointitapaan eli mieli estää tunteita heräämästä. Silloin se on jo mennyt niin syvälle, että persoonallisuus on muuttunut. Ja tähän vaaditaan vuosia ja vuosia kestänyt jatkumo. Tällaisina tyhjyyden hetkinä olen nykyään saanut kuulla olevani välinpitämätön, kun en reagoikaan esim. erouhkaukseen. Olen todellisuudessa niin tunteistani solmussa ja säikähtänyt ja murskana, että mieleni suojaa itseään tuntematta mitään.

Kirjoitan seuraavassa postauksessa mainitsemistani turvattomista kiintymysmalleista, ettei tästä tulisi liian pitkää kerrasta.

Suhteet Mieli