Miksi tämä ottaa niin koville?

Ihmiset pettävät. Ihmiset loukkaavat toisiaan. Ei siinä pitäisi olla mitään uutta tai ihmeellistä. ”Sattuuhan näitä”.

Minulle tämä kaikki on ollut niin tolkuttoman raskasta luultavasti siksi, että tämä kaikki tuli päälle täydellisen yllättäen. Minä olin suunnattoman onnellinen ja luulin vaimonikin olevan. Olimme selvinneet hyvinkin hankalista ajoista ja olimme aina tukeutuneet toisiimme. Olimme molemmat ylpeitä siitä, mitä olimme saaneet aikaan. Vihdoin kaikki oli hyvin ja vaikutti siltä, että pysyvästi.

En ole koskaan yhtä puhdassydämisesti ja täysipainoisesti rakastanut ketään tai mitään yhtä paljon kuin vaimoani. Olisin ollut välittömästi valmis antamaan vaikka jonkun elintärkeän elimeni, jos sillä olisin saanut pelastettua vaimoni. En olisi epäillyt sekuntiakaan. Kun näin hänet työpäivän jälkeen kotona, vatsassani tuntui perhosia. Katselin häntä ihaillen usein salaa, kun hän ei nähnyt. Olin hänen saavutuksistaan niin ylpeä, huomattavasti ylpeämpi kuin omistani.

Olisin ymmärtänyt tapahtuneen paremmin, jos suhteessamme olisi ollut ongelmia. Mutta ne kaikki oli ratkaistu, tai ainakin niin luulin. Matka sieltä onnellisuuden vaaleanpunaisesta pilvestä harmaaseen, sateen kylmettämään graniittiin oli niin väkivaltaisen nopea, etten ehtinyt siihen yhtään valmistautua. Oli kuin nyrkki olisi osunut vatsaani ilman, että olisin ehtinyt jännittää lihaksiani. Se puhkaisi ilman keuhkoistani varoittamatta. Meillä on pitkä historia takana ja kaiken tällaisen pitäisi olla jo ohitettu uhka. Meidän piti tuntea toisemme.

Minulle erityisen hankalaksi tämän kaiken tekee kontrasti. Toisaalta minulla saattoi olla liian sileä kuva rakkaastani. Ehkä pidin häntä jonkinlaisena yli-ihmisenä, jota tapahtuneen kaltainen, groteski ja raaka pimeä puoli ei koske. En ollut koskaan ajatellut, että vaimollani olisi sellainen pimeä puoli enkä kuvitellut hänen milloinkaan edes pystyvän noihin tekoihin, joita hän minulle teki.

Olen aina ollut ihminen, jolle ilon ja surun tunteet ovat voimakkaita. Olen pitänyt sitä hyvänä ominaisuutena itsessäni ja nauttinut niistä onnellisuuden tunteista aivan valtavasti. Niin paljon, että niiden avulla olen selvinnyt hyvin suuristakin murheista. Mutta tässä se kostautuu. Voin helposti sanoa, että tämä tapahtunut on minun elämäni suurin tragedia. En millään jaksa uskoa, että pystyisin elämässäni kokemaan mitään sellaista iloa, joka voisi edes lähimain kompensoida tätä.

Tähän kaikkeen liittyy muutakin kuin vain se, että vaimollani on ollut suhde. Minun on käsiteltävä se, että elämänkumppanini ja sydämeni valittu haluaa jotain muuta kuin minut. Minun on myös pystyttävä luopumaan monista omista elämän peruskäsityksistä, kuten rakkauden koskemattomuudesta, uskosta siihen, että toinen on hyvä ja vaikka siitä, ettei se, että minä rakastan ja kohtelen toista hyvin, riitä sitten lopulta kovinkaan pitkälle. Luopumisen tuska on aika kova.

Suhteet Oma elämä Parisuhde Rakkaus

Ensimmäinen todellinen halu erota

Eletään maaliskuista maanantaiaamua. Kevään ensimerkit ovat jo esittäytyneet. Vaimoni uskottomuuden paljastumisesta on kulunut  131 päivää. Ja tänään minulla on ensimmäistä kertaa olo, että olen valmis luovuttamaan.

Viikonloppu oli jokseenkin hankala. Itse olin vähän allapäin ja vaimoni käyttäytyi hyvin ailahtelevasti. Välillä hän oli minua kohtaan aivan inhimillinen, muhinoimmekin sunnuntaina vähän. Mutta aivan hetkessä hän saattoi olla taas ylimielinen ja käyttäytyä kuin en olisi edes paikalla. Ilmapiiri oli ajoittain jopa vihamielinen. Sunnuntai-iltana vaimoni meni aikaisin sänkyyn ja olin itsekin väsynyt. Olin jo menossa hänen viereensä, mutta huomasin hänen kirjoittavan keskittyneesti puhelimellaan. Tajusin kyllä heti, että hän viestitteli nettisuhteensa kanssa, joten en halunnut hänen viereensä päätäni laskea.

Aloin pohtimaan tätä kokonaisuutta, jonka kanssa olen jo monta kuukautta paininut. Vaimoni petti minua toisen miehen kanssa. Sen lisäksi hän haki romanssia nettisuhteesta, joka paljastui huijaukseksi. Hän aloitti toisen nettisuhteen, joka jatkuu yhä. Hän on valehdellut minulle jo vähintään pari vuotta ja valehtelu ja peittely jatkuu vieläkin. Vaimoni ei suostu keskustelemaan minun kanssani tai selvittämään asiaa kunnolla. Vaikka hän sanoo harvakseltaan rakastavansa minua, minun on siihen äärimmäisen vaikea uskoa. Kun mietin tätä kaikkea, en oikein millään saa tätä vyyhtiä aukeamaan oikealla tavalla. En oikein näe mitään muuta tulevaisuutta, kuin sen, että eroamme.

Asian miettiminen nostaa kurkkuuni taas kivuliaan palan. Jo pelkkä tämän faktan toteaminen tuntuu sisällä hyvin voimakkaana. Kun siihen lisätään mielikuva siitä, että istun lapseni sängyn päädyssä ja kerron, että meidän perheemme hajoaa, olo on vähintäänkin lohduton.

Tarvitsen jonkun sanomaan minulle, ettei tämä tästä enää korjaannu. Tai sen, että tämä saattaa vielä muuttua parempaan, jos jaksan yrittää. Itse en näköjään osaa päätöstä tehdä. Tai uskalla, oikeastaan.

Mieleni on tällä hetkellä erittäin tuskainen. Minun on vaikea keskittyä oikein mihinkään ja minulla on jatkuvasti olo, että purskahdan itkuun. Oleminen tuntuu kidutukselta. Toivon vain, että jokin asia päästäisi minut tästä nyt heti. Tai edes laskisi kätensä olkapäälleni ja sanoisi: ”Kyllä se siitä”.

Suhteet Oma elämä Parisuhde Rakkaus