Avointa päätöksentekoa

 

Taivassalossa oli 6.5.2013 valtuustoseminaari, josta olin hyvin innoissani. Valitsimme Taivassalon kunnalle ydinarvot, jotka nostetaan päätöksenteon ja kunnan toiminnan keskiöön joka sektorilla. Arvojen valinta oli osa uuden valtuustostrategian tekemistä. Tykkään todella tällaisista työskentelytavoista, jossa päättäjät saavat itse käyttää päätään ja työtä tehdään yli puoluerajojen. Toimii, ja henki on hyvä!

Olen itse tämän postauksen lopusta löytyvässä kuvassa etualalla oikealla, ponnari päässä. Seminaarin annista ei ole vielä tiedotettu missään, ainakaan itse en ole onnistunut löytämään tietoa esim. kunnan nettisivuilta tai paikallislehdestä. Tämä kuva löytyi sentään kunnan Facebook-sivuilta. Se on hienoa. Siis että kunnalla on Facebook-sivu, jota päivitetään. Jee sille.

Voitte havaita valtuutettujen joukossa tyhjän paikan siinä, jossa istui ensimmäiset 10 minuuttia perussuomalaisten valtuutettu, ennen kuin hän alkoi tuntea pakottavaa tarvetta lähteä kotiin katsomaan televisiota. Hänellä oli kuitenkin varahenkilö paikalla, joka siirtyi puikkoihin valtuutetun lähdettyä. (En itse muuten edes tiennyt, että varavaltuutetun olisi voinut ottaa mukaan. Hän ei myöskään saanut kutsua seminaariin.)

Oli aivan käsittämättömän hienoa, että saimme yhteisesti valittua ydinarvoiksi mm. avoimuuden ja ympäristön!

Odotan nyt siis tosi toimiin siirtymistä näiden suhteen. Keskustan vaaliteemana oli avoin päätöksenteko jo kunnallisvaalien alla, vielä se ei ole näkynyt heidän politiikan tekemisessään mitenkään, mutta nyt kun yhdessä valitsimme avoimuuden koko kunnan ydinarvoksi, niin meininki takuulla muuttuu.

Tein itse ensimmäisessä valtuuston kokouksessa valtuustoaloitteen muutamasta avoimuuden lisäämiseen tähtäävästä toimenpiteestä (näitä on lukemattomia lisää, mutta jostain on lähdettävä liikkeelle). Sain puoli tuntia sitten pöytäkirjanotteen kunnanhallituksen kokouksesta, joka oli 13.5. ja jossa aloitettani käsiteltiin.

Tyhmä kysymys: Millä tavoin kunnan ydinarvo, eli avoimuuden lisääminen poliittisessa päätöksenteossa ja kuntalaisdemokratian lisääminen näkyy tässä päätösehdotuksessa:

 

TAIVASSALON KUNTA

 

Kunnanhallitus

 

PÖYTÄKIRJANOTE

 

13.05.2013

 

§ 141 VALTUUSTOALOITE

 

Kunnanvaltuusto 28.1.2013 § 27

 

Laura Rantanen ym. jätti liitteen nro 3 mukaisen aloitteen.

 

PÄÄTÖS: Kunnanvaltuusto lähetti aloitteen kunnanhallitukselle asianmukaista valmistelua

 

varten.

 

__________

 

Kunnanhallitus 11.2.2013 § 62

 

Liite nro 2

 

KJ:N

 

EHDOTUS: Kunnanhallitus päättää

 

– merkitä valtuustoaloitteen tiedokseen;

 

– lähettää aloitteen sivistyslautakunnan valmisteltavaksi siltä osin kuin se koskee

 

nuorisovaltuuston perustamista. Valmisteluvastuu: rehtori-sivistystoimenjohtaja. Aloite

 

on valmisteltava 30.6.2013 mennessä; ja

 

– lähettää aloitteen muilta osin kunnanjohtajalle valmisteltavaksi 30.6.2013 mennessä.

 

PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.

 

Ote:

 

– Laura Rantanen

 

– kunnanjohtaja, sivistyslautakunta, rehtori-sivistystoimenjohtaja

 

___________

 

Kunnanjohtaja Vesa Rantala 5.3.2013:

 

Selvityksenä valtuuston kokousten kuvaamisesta:

 

Kuntalain 57 §:n alkuperäisen sanamuodon mukaan valtuuston kokoukset olivat julkisia,

 

jollei valtuusto jossain asiassa toisin päättänyt. Muun toimielimen kuin valtuuston

 

kokoukset olivat julkisia vain, jos toimielin niin päätti. Lainmuutoksella rajoitettiin valtuuston

 

harkintavaltaa kokouksen järjestämisestä suljettuna. Hallituksen esityksessä todettiin,

 

että jos kokouksessa käsiteltävä asia tai asiakirja on laissa säädetty salassa pidettäväksi,

 

kokous todetaan näiltä osin suljetuksi. Muissa tapauksissa valtuusto voi päättää kokouksen

 

pidettäväksi suljettuna vain, jos siihen on painava syy. Suljetussa istunnossa esitetyt ja

 

siinä tapahtuneesta keskustelusta laaditut asiakirjat ovat salassa pidettäviä vain, jos niiden

 

salassapidosta säädetään erikseen laissa.

 

Lain muutoksenkin jälkeen muun toimielimen kuin valtuuston kokoukset ovat julkisia

 

vain, jos toimielin niin päättää. Edellä mainitulla lainmuutoksella rajoitettiin toimielimen

 

harkintavaltaa selvyyssyistä niin, että se ei voi päättää pitää kokousta julkisena siltä osin,

 

kun kokouksessa on käsiteltävänä asia tai asiakirja, joka on laissa erikseen säädetty

 

salassa pidettäväksi.

 

Mahdollisuus järjestää kokousten seuraaminen internetin kautta tapahtuvaksi tulisi

 

kyseeseen vain niissä kokouksissa, jotka lain mukaan ovat pääsääntöisesti julkisia eli

 

kunnanvaltuuston kokouksissa, ja niissä kokouksissa, jotka toimielin on päättänyt pitää

 

julkisina.

 

TAIVASSALON KUNTA

 

Kunnanhallitus

 

PÖYTÄKIRJANOTE

 

13.05.2013

 

Suomen Kuntaliitosta saadun tiedon mukaan, valtuustoa koskevissa tiedusteluissa

 

on yleensä toistunut kysymys, onko valtuustolla mahdollisuutta puuttua kokouksen

 

tallentamiseen tai jopa kieltää se.  Asiasta on olemassa korkeimman hallintooikeuden ratkaisu (KHO 1979 II 157). Siinä todettiin, että ortodoksisen kirkkokunnan

 

seurakunnanvaltuusto oli ylittänyt toimivaltansa päättäessään työjärjestyksen muutoksessa

 

kieltää valtuuston kokouksessa käytävän keskustelun tallentamisen ääninauhalle ilman

 

lupaa. Näin ollen voidaan todeta, että valtuustolla ei ole lähtökohtaisesti oikeutta kieltää

 

kokouksen tallentamista tai kuvaamista.

 

Tallentaminen ei kuitenkaan saa häiritä kokouksen kulkua. Jos häiriöitä ilmenee, tulee

 

valtuuston puheenjohtajan puuttua asiaan. Tallentamisesta on kuitenkin asiallista ilmoittaa

 

kokouksen alussa, esim. valtuuston puheenjohtajan toimesta.

 

Mikäli kokous tallennetaan, tulee huomioida, että kysymys on henkilötietojen keräämisestä,

 

josta säännellään henkilötietolaissa. Henkilötietolain soveltamisalaa on kuitenkin rajattu

 

niin, ettei lakia sovelleta sellaisten henkilötietojen käsittelyyn, jota luonnollinen henkilö

 

suorittaa yksinomaan henkilökohtaisiin tai niihin verrattaviin tavanomaisiin yksityisiin

 

tarkoituksiinsa. Tallenteita ei näin ollen ilman erillistä suostumusta voi käyttää muihin kuin

 

yksityisiin tarkoituksiin. Tallennetta ei siis tule antaa kokouksen ulkopuolisten henkilöiden

 

kuunneltavaksi.

 

Joissain tilanteissa tallenteesta saattaa muodostua myös henkilötietolain tarkoittama

 

henkilörekisteri, johon liittyy mm. rekisteriselosteen laadintavelvoite.

 

Lisäksi on syytä huomioida, että viranhaltijoilla ja luottamushenkilöillä on salassa

 

pidettävistä tiedoista vaitiolovelvollisuus. Mikäli kokousnauhoite sisältäisi luottamuksellisia

 

tai salassa pidettäviä tietoja, tallenteen antamisesta sivullisen kuunneltavaksi saattaisi

 

seurata syyte tahallisesta tai tuottamuksellisesta virkasalaisuuden rikkomisesta.

 

Lappeenrannan kaupunki käynnisti 2010 kokeilun valtuustokokoustenvideoinnista

 

ja lähettämisestä suorana internetissä (web-casting). Kokeilu toteutettiin kolmessa

 

valtuuston kokouksessa. Kokeilu osoitti myös sen, että valtuustokokousten lähettäminen

 

internetissä tulee toteuttaa riittävällä tekniikalla ja useammalla kameralla, jotta se vastaisi

 

sille asetettuja tavoitteita. Web casting-videointipalvelun hinnoittelu perustuu tilaisuuden

 

kestoon. Lappeenrannassa arvioitiin, että noin 3 tuntisen valtuustokokouksen videointi

 

maksaa keskimäärin 950 euroa (alv 0%).

 

Viitasaaren kaupunki toteutti lähettämisen LifeSize-videoneuvottelulaitteistolla.

 

Valtuustosalissa on videoneuvottelulaitteet, joiden neuvottelutilannetta voidaan streamata

 

nettiin ja nauhoittaa. Tämän hoitaa ulkopuolinen toimija. Laitteet maksavat noin 175 euroa /

 

kk (leasing) + n. 75 euroa / kk ylläpito. Lisäksi kustannuksia aiheutuu valtuuston kokouksen

 

nauhoituksesta, streamauksesta ja arkistoinnista n. 350 euroa / kokous. Kameraa käyttää

 

yksi kunnan IT-käyttötukihenkilöistä kokouksen aikana.

 

Kuopion kaupungissa valtuuston kokousten suora internet-lähetys perustuu Windows

 

Media Streamaus -teknologiaan. Valtuustosalissa 4 kameraa, jotka kuvaavat salia eri

 

kuvakulmista. Lisäksi sihteerin PC-näyttö streamataan verkkoon. Sihteeri käynnistää

 

kuvan ja äänen lähetyksen palvelimelle, josta se jaetaan käyttäjille. Sihteeri voi tarvittaessa

 

keskeyttää ja jatkaa lähetystä. Kokoukset on mahdollista myös tallentaa myöhempää

 

katselua varten palvelimelle. Käyttäjä tai katsoja valitsee haluamansa kuvakulman

 

klikkaamalla ko. kamera-ikonia, josta voi seurata kokousta. Kustannukset salin laitteiden

 

osalta on n. 3300 eur (ALV 0%). Palvelin on vuokrattu ja vuokra on noin 1640 €/v (ALV

 

0 %). Lisäksi kustannuksia aiheutuu asennuksista, ohjelmiston teosta.

 

TAIVASSALON KUNTA

 

Kunnanhallitus

 

PÖYTÄKIRJANOTE

 

13.05.2013

 

Aloitteessa mainitussa Enontekiön kunnassa (n. 1900 as) valtuuston kokoukset

 

lähetetään internetissä Bambuser –palvelun kautta (www.bambuser.com, sivusto

 

englanninkielinen), ja Enontekiöllä on käytössään Bambuser Premium Starter –paketti,

 

joka mahdollistaa mainoksettoman lähetyskanavan ja 250 katseluun oikeuttavaa tuntia,

 

ylittävistä katselutunneista veloitetaan $0,50/h. BPS-paketti maksaa vuosihinnalla $1188,

 

eli noin 920 euroa vuodessa. Summa tulisi suorittaa ensisijaisesti PayPal –menetelmällä

 

(luottokorttimaksu PayPal –tilille (kunnalla ei ole luottokorttia käytössä)) tai pankkisiirrolla

 

(SEPA-alueen ulkopuolinen maksu, ulkomaanmaksuliikenteestä ylimääräinen kustannus).

 

Enontekiön kunnan valtuuston kokoukset eivät ole katsottavissa kokouksen jälkeen.

 

Hankintakustannusten lisäksi Enontekiöllä on erillinen henkilö hoitamassa laitteistoa

 

kokouksen aikana. Enontekiöllä tekniset laitteet maksoivat n. 1000 euroa.

 

Laukaalla käytetään myös bambuser-palvelua (ilmaisversio ((mainokset näkyvät)).

 

Hankintakustannukset yhteensä n. 1500 euroa.

 

Tämän lisäksi Äänestäjien liitto r.y on toimittanut yhdistyksen tarjouksen web-portaalista,

 

johon kuuluu Web-portaali, jossa kokouksia katsotaan sekä livenä, että arkistosta.

 

Kokousten kuvaaminen paikan päällä livelähetykseen yhden henkilön voimin. Kokousten

 

arkistoiminen ja säilyttäminen ”ikuisesti”. Tavoitteena on, että kokous olisi heti seuraavana

 

aamuna katsottavissa jälkilähetyksenä. Palvelun hinta on n. 100 e/h + matkakulut.

 

Jurvassa (nyk. osa Kurikan kaupunkia) valtuuston kokousten videointi toteutettiin

 

kansalaisopiston toimesta. Jurvassa myös haastateltiin valtuutettuja ennen kokousta.

 

Eräissä kaupungeissa kokousten kuvaaminen tehdään paikallisen kaapelitelevisioyhtiön

 

toimesta.

 

Tällä hetkellä valtuuston kokousten julkaiseminen internetissä on varsin yleistä Taivassaloa

 

suurimmissa kaupungeissa ja kunnissa. Pienemmissä (alle 5000 as) kunnissa kokousten

 

videolähetys on toistaiseksi harvinaista. Enontekiöllä kokousten videolähetystä puoltaa

 

kunnan pitkät etäisyydet. Kyyjärvellä valtuuston kokoukset lähetetään netissä nettiradion

 

välityksellä.

 

Taivassalossa valtuuston kokousten pitopaikat vaihtelevat pääsääntöisesti tällä hetkellä

 

Trappulan ja Nuortenkodin välillä. Kerran vuodessa valtuusto kokoustaa myös Mussalossa.

 

Suora verkkolähetys tarvitsee myös internet-yhteyden, jota ei ole käytettävissä

 

Nuortenkodilla eikä Mussalossa. Valtuuston kokouspaikkojen vaihtuvuudesta ja em.

 

tilojen monikäyttöisyydestä johtuen laitteistoa ei ole mahdollista asentaa kiinteäksi, joten

 

laitteiston kokoonpanosta ja purusta aiheutuu ylimääräinen kustannuserä.

 

Päättyneellä valtuustokaudella pidettiin keskimäärin kuusi valtuuston kokousta vuodessa

 

ja valtuuston kokousten keskimääräinen kesto oli n. 28 minuuttia (vaihteluväli 7-75 min).

 

Käsiteltäviä asioita oli keskimäärin 58 kpl/vuosi (vaihteluväli 40-83).

 

Valtuuston talousarviossa ei ole varattuna vuodelle 2013 määrärahaa valtuuston kokousten

 

videointia varten. Mikäli valtuuston kokoukset halutaan videoitavan, tulee valtuuston

 

varata tarvittava määräraha vuoden 2014 talousarvioon: 1000 eur bambuserin premium

 

starter –paketti sekä laitteiston perustamiskustannukset 1700 euroa, eli 2700 euroa +

 

käyttökustannukset sekä tarvittavan internet-yhteyden rakentaminen, tai mikäli mobiilidatan

 

lähetyskapasiteetti on riittävä, tulee kiinteä kuukausikustannus.

 

Valtuuston työjärjestyksen mukaan valtuuston toiminnan sisäistä järjestelyä koskevien

 

asioiden valmistelua johtaa valtuuston puheenjohtaja, jollei valtuusto toisin päätä.

 

TAIVASSALON KUNTA

 

Kunnanhallitus

 

PÖYTÄKIRJANOTE

 

13.05.2013

 

Selvityksenä esityslistojen julkaisemisesta internetissä:

 

Kunnan toimielimen esityslistat ja pöytäkirjat ovat julkisuuslaissa tarkoitettuja viranomaisen

 

asiakirjoja. Kunnan viranomaisen laatima pöytäkirja tulee yleensä julkiseksi julkisuuslain

 

6.1 §:n 6 kohdan mukaan. Se on pääsääntöisesti julkinen siitä alkaen, kun se on

 

tarkastuksen jälkeen allekirjoitettu tai vastaavalla tavalla varmennettu. Myös esityslista

 

tulee julkisiksi samassa yhteydessä. Tätä ennen tiedon antaminen em. asiakirjoista

 

on viranomaisen harkinnassa. Julkisuusmyönteisen tulkinnan vaatimus ja kunnan

 

tiedottamisvelvollisuus puoltavat sellaista tulkintaa, että kunnat voivat julkaista toimielinten

 

esityslistoja www-sivuillaan jo ennen varsinaista kokousta ottaen kuitenkin huomioon

 

salassapitosäännösten lisäksi myös henkilötietojen käsittelylle laissa asetetut vaatimukset.

 

Asiakirjat, jotka eivät ole lain nojalla tulleet julkisiksi jo aikaisemmin, tulevat julkisuuslain 6.1

 

§:n 9 kohdan nojalla julkisiksi, kun asia, jota asiakirja koskee, on käsitelty viranomaisessa

 

loppuun. Tämä lainkohta ja 6.1 §:n 8 kohta voivat koskea esimerkiksi pöytäkirjan liitteitä.

 

Kaikista liiteasiakirjoista ei voi antaa tietoja asian valmisteluvaiheessa vaarantamatta asian

 

käsittelyä. Tällöin harkintavaltaa voidaan asian käsittelyn jatkuessa perustellusti käyttää

 

siten, että tietoa ei anneta.

 

Kunnan toimielimillä on monesti ”julkinen” ja ”ei-julkinen” tai ”salainen” esityslista. ”Eijulkinen” lista viittaa yleensä siihen, että esityslistaa ei lähetetä oma-aloitteisesti tiedoksi

 

esim. tiedotusvälineille tai laiteta verkkoon ennen kokousta. Salassapidosta ei siis

 

aina ole kysymys, vaan listan ”julkisuus” ennen päätöksentekoa liittyy enemmänkin

 

kunnan tiedottamiseen. Kunnan viranomainen ei voi ”julistaa” asiaa tai asiakirjaa

 

salassapidettäväksi – salassapitoperusteista säädetään aina lain tasolla. Esityslistojen

 

toimittaminen kunnan aloitteesta muille kuin kokouksessa läsnäolo- ja puheoikeutetuille on

 

luonteeltaan kunnan tiedottamista.

 

Salassapito muodostaa poikkeuksen julkisuuslain pääsäännöstä. Salassa pidettävät

 

tiedot eivät tule julkisiksi, vaikka ne liittyisivät asiaan, joka muilta osiltaan kuuluu lain

 

mukaan julkisuuden piiriin. Mikäli asiakirja sisältää sekä julkisia että salassa pidettäviä

 

tietoja, julkiset tiedot on annettava, mikäli tämä on mahdollista salassa pidettäviä tietoja

 

paljastamatta.

 

Salassa pidettäviä tietoja ei suositella merkittäviksi pöytäkirjaan, jos tämä on suinkin

 

vältettävissä. Sen sijaan ne voidaan kirjata salassa pidettäviin liitteisiin. Tällöin julkinen

 

pöytäkirja voidaan julkaista salassa pidettävien liitteiden tulematta sivullisen tietoon.

 

Asiaa työnsä puolesta hoitavilla kunnan viranhaltijoilla ja työntekijöillä, samoin kuin asiaa

 

käsittelevän toimielimen jäsenillä on oikeus saada tieto myös salassa pidettävistä liitteistä.

 

Ennen toimielimen esityslistojen ja pöytäkirjojen julkaisemista verkossa on varmistuttava

 

siitä, että julkaistava pöytäkirja ei sisällä salassa pidettäviä tietoja eikä sellaisia

 

henkilötietoja, joiden verkkojulkaisemiseen ei ole lain mukaista perustetta. Yksityisyyden

 

suoja on tässä yhteydessä painavampi peruste kuin julkisuusperiaate tai kunnan

 

tiedottamisvelvollisuus.

 

Yksittäistä tunnistettavaa henkilöä koskevien tietojen laittaminen kunnan verkkosivuille

 

on henkilötietojen käsittelyä, johon sovelletaan henkilötietolakia. Tämä merkitsee mm.

 

sitä, että tietoja saadaan käyttää vain siihen tarkoitukseen, jota varten ne on hankittu

 

(käyttötarkoitussidonnaisuus). Vaikka henkilötiedot olisivat julkisia, niiden käsittelyyn

 

sovelletaan lisäksi henkilötietolain mukaisia vaatimuksia. Henkilötietojen laittaminen

 

avoimeen verkkoon merkitsee käytännössä niiden luovuttamista kenelle tahansa mihin

 

tahansa tarkoitukseen. Kunta ei voi tiedot verkkoon laitettuaan varmistua siitä, mihin

 

saataville laitettuja tietoja tullaan käyttämään.

 

TAIVASSALON KUNTA

 

Kunnanhallitus

 

PÖYTÄKIRJANOTE

 

13.05.2013

 

Sinänsä julkistenkin henkilötietojen antamista on rajoitettu. Tietojen antamisen tapaan

 

on syytä kiinnittää huomiota. Tietoja saa antaa henkilörekisteristä kopiona, tulosteena

 

tai sähköisessä muodossa ainoastaan, jos kunnan viranomainen voi varmistua siitä, että

 

tietojen vastaanottajalla on oikeus tallettaa ja käyttää tietoja. Tietojen käyttötarkoitus on

 

selvitettävä ennen niiden antamista.

 

Henkilörekistereitä ei saa julkaista avoimessa tietoverkossa. Henkilötietojen merkitsemistä

 

kokous- ja muihin asiakirjoihin ja julkaisemista verkkosivuilla on mahdollisuuksien

 

mukaan syytä välttää, vaikka rekisteriä ei muodostuisikaan. Kuntien on syytä pitää

 

henkilötietoja sisältävät kokousasiakirjat verkkosivuillaan vain tehokkaan tiedottamisen

 

vaatiman rajoitetun ajan ja on suositeltavaa poistaa ne viimeistään vuoden kuluttua niiden

 

julkaisemisesta. Jos kokousasiakirjoissa ei ole henkilötietoja tai jos tällaisia tietoja on

 

alkuperäisissä asiakirjoissa, mutta ne ovat toimitettu nettiversiosta pois, voidaan asiakirjoja

 

pitää verkkosivuilla pidemmän ajan.

 

Yksityiskohtaisten henkilöä koskevien tietojen käsittely kunnan verkkosivuilla ei yleensä

 

ole tarpeen. Yleisluontoinen selostus on yleensä riittävä. Tällöin tiedottamisvelvollisuus

 

on sovitettavissa yhteen yksityisyyden suojan vaatimusten kanssa. Tarkemmat tiedot

 

kunnassa käsiteltävistä julkisista asioista ovat joka tapauksessa saatavissa tarvittaessa

 

muussa muodossa, joten kunnan toiminnasta kiinnostuneet pääsevät kyllä tavalla tai

 

toisella yksityiskohtaisemminkin perille asioista.

 

Taivassalon kunta käyttää Triplan Oy:n KuntaToimisto –nimistä asianhallintajärjestelmää

 

Laitilan kaupungin palvelimelta. Triplan Oy on toimittanut tarjouksen web-julkaisusta.

 

Internet EPJ-käyttöoikeuslisenssi pdf-formaattina käyttöoikeuslisenssiä asennettuna

 

ja koulutuksineen n. 2500 euroa (alv 0 %) + matkakulut. Mikäli mukaan otetaan myös

 

liitteidenhallinta on sen kustannus 1900 € + alv sekä skannausohjelmisto 225 € + alv /

 

skannaustyöasema.

 

Ylläpidon kustannus on 18 %:ia sovellus- ja tietokantalisenssien hankintahinnasta / vuosi.

 

Valtuuston kokousten videoinnista ja asianhallintajärjestelmään liitettävän julkaisualustan

 

(ilman liitteidenhallintaa) kustannukset ovat karkeasti arvioiden samaa luokkaa. Kunnan

 

talousarviossa ei ole asianhallintajärjestelmän julkaisuun varattuja määrärahoja. Ottaen

 

huomioon Suomen Kuntaliiton esille ottaman kannan siitä, että kokoustallenteet voivat olla

 

vain kokouksessa läsnä olleiden kuunneltavana, on esityslistojen julkaisemisesta saatava

 

hyöty suurempi. Sinänsä esityslistojen julkaiseminen ei tarvitse erillistä julkaisujärjestelmää,

 

vaan ne voidaan julkisilta osiltaan haluttaessa julkaista pdf-muotoisena tiedostona.

 

Sivistyslautakunta on 25.3.2013 § 13 päättänyt seuraavaa:

 

Sivistyslautakunta toteaa, että Taivassalo jo osallistuu Nuorisofoorumitoimintaan ja sen

 

vuoksi perusteita oman nuorisovaltuuston perustamiselle ei ole. Lautakunta päättää

 

ja toteaa vastauksena valtuustoaloitteeseen, ettei valmistelua Nuorisovaltuuston

 

perustamiseksi jatketa. Lautakunta jatkaa kuitenkin valmistelua nuorten osallistumisen

 

tehostamiseksi siten, että Taivassalossa perustetaan esimerkiksi Nuokkarin toimintaan

 

liittyvä keskustelufoorumi tai vastaava, jonka toiminnasta vastaa vapaa-aikaohjaaja.

 

KJ:N

 

EHDOTUS: Kunnanhallitus

 

TAIVASSALON KUNTA

 

Kunnanhallitus

 

PÖYTÄKIRJANOTE

 

13.05.2013

 

– ehdottaa valtuustolle, että valtuusto merkitsee selvitykset tiedokseen; ja

 

– että valtuusto toteaa aloitteen tultua loppuunkäsitellyksi.

 

PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.

 

6.5._valtuustosemma_taivassalo_0.jpg

Puheenaiheet Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta