Avointa päätöksentekoa
Taivassalossa oli 6.5.2013 valtuustoseminaari, josta olin hyvin innoissani. Valitsimme Taivassalon kunnalle ydinarvot, jotka nostetaan päätöksenteon ja kunnan toiminnan keskiöön joka sektorilla. Arvojen valinta oli osa uuden valtuustostrategian tekemistä. Tykkään todella tällaisista työskentelytavoista, jossa päättäjät saavat itse käyttää päätään ja työtä tehdään yli puoluerajojen. Toimii, ja henki on hyvä!
Olen itse tämän postauksen lopusta löytyvässä kuvassa etualalla oikealla, ponnari päässä. Seminaarin annista ei ole vielä tiedotettu missään, ainakaan itse en ole onnistunut löytämään tietoa esim. kunnan nettisivuilta tai paikallislehdestä. Tämä kuva löytyi sentään kunnan Facebook-sivuilta. Se on hienoa. Siis että kunnalla on Facebook-sivu, jota päivitetään. Jee sille.
Voitte havaita valtuutettujen joukossa tyhjän paikan siinä, jossa istui ensimmäiset 10 minuuttia perussuomalaisten valtuutettu, ennen kuin hän alkoi tuntea pakottavaa tarvetta lähteä kotiin katsomaan televisiota. Hänellä oli kuitenkin varahenkilö paikalla, joka siirtyi puikkoihin valtuutetun lähdettyä. (En itse muuten edes tiennyt, että varavaltuutetun olisi voinut ottaa mukaan. Hän ei myöskään saanut kutsua seminaariin.)
Oli aivan käsittämättömän hienoa, että saimme yhteisesti valittua ydinarvoiksi mm. avoimuuden ja ympäristön!
Odotan nyt siis tosi toimiin siirtymistä näiden suhteen. Keskustan vaaliteemana oli avoin päätöksenteko jo kunnallisvaalien alla, vielä se ei ole näkynyt heidän politiikan tekemisessään mitenkään, mutta nyt kun yhdessä valitsimme avoimuuden koko kunnan ydinarvoksi, niin meininki takuulla muuttuu.
Tein itse ensimmäisessä valtuuston kokouksessa valtuustoaloitteen muutamasta avoimuuden lisäämiseen tähtäävästä toimenpiteestä (näitä on lukemattomia lisää, mutta jostain on lähdettävä liikkeelle). Sain puoli tuntia sitten pöytäkirjanotteen kunnanhallituksen kokouksesta, joka oli 13.5. ja jossa aloitettani käsiteltiin.
Tyhmä kysymys: Millä tavoin kunnan ydinarvo, eli avoimuuden lisääminen poliittisessa päätöksenteossa ja kuntalaisdemokratian lisääminen näkyy tässä päätösehdotuksessa:
TAIVASSALON KUNTA
Kunnanhallitus
PÖYTÄKIRJANOTE
13.05.2013
§ 141 VALTUUSTOALOITE
Kunnanvaltuusto 28.1.2013 § 27
Laura Rantanen ym. jätti liitteen nro 3 mukaisen aloitteen.
PÄÄTÖS: Kunnanvaltuusto lähetti aloitteen kunnanhallitukselle asianmukaista valmistelua
varten.
__________
Kunnanhallitus 11.2.2013 § 62
Liite nro 2
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus päättää
– merkitä valtuustoaloitteen tiedokseen;
– lähettää aloitteen sivistyslautakunnan valmisteltavaksi siltä osin kuin se koskee
nuorisovaltuuston perustamista. Valmisteluvastuu: rehtori-sivistystoimenjohtaja. Aloite
on valmisteltava 30.6.2013 mennessä; ja
– lähettää aloitteen muilta osin kunnanjohtajalle valmisteltavaksi 30.6.2013 mennessä.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.
Ote:
– Laura Rantanen
– kunnanjohtaja, sivistyslautakunta, rehtori-sivistystoimenjohtaja
___________
Kunnanjohtaja Vesa Rantala 5.3.2013:
Selvityksenä valtuuston kokousten kuvaamisesta:
Kuntalain 57 §:n alkuperäisen sanamuodon mukaan valtuuston kokoukset olivat julkisia,
jollei valtuusto jossain asiassa toisin päättänyt. Muun toimielimen kuin valtuuston
kokoukset olivat julkisia vain, jos toimielin niin päätti. Lainmuutoksella rajoitettiin valtuuston
harkintavaltaa kokouksen järjestämisestä suljettuna. Hallituksen esityksessä todettiin,
että jos kokouksessa käsiteltävä asia tai asiakirja on laissa säädetty salassa pidettäväksi,
kokous todetaan näiltä osin suljetuksi. Muissa tapauksissa valtuusto voi päättää kokouksen
pidettäväksi suljettuna vain, jos siihen on painava syy. Suljetussa istunnossa esitetyt ja
siinä tapahtuneesta keskustelusta laaditut asiakirjat ovat salassa pidettäviä vain, jos niiden
salassapidosta säädetään erikseen laissa.
Lain muutoksenkin jälkeen muun toimielimen kuin valtuuston kokoukset ovat julkisia
vain, jos toimielin niin päättää. Edellä mainitulla lainmuutoksella rajoitettiin toimielimen
harkintavaltaa selvyyssyistä niin, että se ei voi päättää pitää kokousta julkisena siltä osin,
kun kokouksessa on käsiteltävänä asia tai asiakirja, joka on laissa erikseen säädetty
salassa pidettäväksi.
Mahdollisuus järjestää kokousten seuraaminen internetin kautta tapahtuvaksi tulisi
kyseeseen vain niissä kokouksissa, jotka lain mukaan ovat pääsääntöisesti julkisia eli
kunnanvaltuuston kokouksissa, ja niissä kokouksissa, jotka toimielin on päättänyt pitää
julkisina.
TAIVASSALON KUNTA
Kunnanhallitus
PÖYTÄKIRJANOTE
13.05.2013
Suomen Kuntaliitosta saadun tiedon mukaan, valtuustoa koskevissa tiedusteluissa
on yleensä toistunut kysymys, onko valtuustolla mahdollisuutta puuttua kokouksen
tallentamiseen tai jopa kieltää se. Asiasta on olemassa korkeimman hallintooikeuden ratkaisu (KHO 1979 II 157). Siinä todettiin, että ortodoksisen kirkkokunnan
seurakunnanvaltuusto oli ylittänyt toimivaltansa päättäessään työjärjestyksen muutoksessa
kieltää valtuuston kokouksessa käytävän keskustelun tallentamisen ääninauhalle ilman
lupaa. Näin ollen voidaan todeta, että valtuustolla ei ole lähtökohtaisesti oikeutta kieltää
kokouksen tallentamista tai kuvaamista.
Tallentaminen ei kuitenkaan saa häiritä kokouksen kulkua. Jos häiriöitä ilmenee, tulee
valtuuston puheenjohtajan puuttua asiaan. Tallentamisesta on kuitenkin asiallista ilmoittaa
kokouksen alussa, esim. valtuuston puheenjohtajan toimesta.
Mikäli kokous tallennetaan, tulee huomioida, että kysymys on henkilötietojen keräämisestä,
josta säännellään henkilötietolaissa. Henkilötietolain soveltamisalaa on kuitenkin rajattu
niin, ettei lakia sovelleta sellaisten henkilötietojen käsittelyyn, jota luonnollinen henkilö
suorittaa yksinomaan henkilökohtaisiin tai niihin verrattaviin tavanomaisiin yksityisiin
tarkoituksiinsa. Tallenteita ei näin ollen ilman erillistä suostumusta voi käyttää muihin kuin
yksityisiin tarkoituksiin. Tallennetta ei siis tule antaa kokouksen ulkopuolisten henkilöiden
kuunneltavaksi.
Joissain tilanteissa tallenteesta saattaa muodostua myös henkilötietolain tarkoittama
henkilörekisteri, johon liittyy mm. rekisteriselosteen laadintavelvoite.
Lisäksi on syytä huomioida, että viranhaltijoilla ja luottamushenkilöillä on salassa
pidettävistä tiedoista vaitiolovelvollisuus. Mikäli kokousnauhoite sisältäisi luottamuksellisia
tai salassa pidettäviä tietoja, tallenteen antamisesta sivullisen kuunneltavaksi saattaisi
seurata syyte tahallisesta tai tuottamuksellisesta virkasalaisuuden rikkomisesta.
Lappeenrannan kaupunki käynnisti 2010 kokeilun valtuustokokoustenvideoinnista
ja lähettämisestä suorana internetissä (web-casting). Kokeilu toteutettiin kolmessa
valtuuston kokouksessa. Kokeilu osoitti myös sen, että valtuustokokousten lähettäminen
internetissä tulee toteuttaa riittävällä tekniikalla ja useammalla kameralla, jotta se vastaisi
sille asetettuja tavoitteita. Web casting-videointipalvelun hinnoittelu perustuu tilaisuuden
kestoon. Lappeenrannassa arvioitiin, että noin 3 tuntisen valtuustokokouksen videointi
maksaa keskimäärin 950 euroa (alv 0%).
Viitasaaren kaupunki toteutti lähettämisen LifeSize-videoneuvottelulaitteistolla.
Valtuustosalissa on videoneuvottelulaitteet, joiden neuvottelutilannetta voidaan streamata
nettiin ja nauhoittaa. Tämän hoitaa ulkopuolinen toimija. Laitteet maksavat noin 175 euroa /
kk (leasing) + n. 75 euroa / kk ylläpito. Lisäksi kustannuksia aiheutuu valtuuston kokouksen
nauhoituksesta, streamauksesta ja arkistoinnista n. 350 euroa / kokous. Kameraa käyttää
yksi kunnan IT-käyttötukihenkilöistä kokouksen aikana.
Kuopion kaupungissa valtuuston kokousten suora internet-lähetys perustuu Windows
Media Streamaus -teknologiaan. Valtuustosalissa 4 kameraa, jotka kuvaavat salia eri
kuvakulmista. Lisäksi sihteerin PC-näyttö streamataan verkkoon. Sihteeri käynnistää
kuvan ja äänen lähetyksen palvelimelle, josta se jaetaan käyttäjille. Sihteeri voi tarvittaessa
keskeyttää ja jatkaa lähetystä. Kokoukset on mahdollista myös tallentaa myöhempää
katselua varten palvelimelle. Käyttäjä tai katsoja valitsee haluamansa kuvakulman
klikkaamalla ko. kamera-ikonia, josta voi seurata kokousta. Kustannukset salin laitteiden
osalta on n. 3300 eur (ALV 0%). Palvelin on vuokrattu ja vuokra on noin 1640 €/v (ALV
0 %). Lisäksi kustannuksia aiheutuu asennuksista, ohjelmiston teosta.
TAIVASSALON KUNTA
Kunnanhallitus
PÖYTÄKIRJANOTE
13.05.2013
Aloitteessa mainitussa Enontekiön kunnassa (n. 1900 as) valtuuston kokoukset
lähetetään internetissä Bambuser –palvelun kautta (www.bambuser.com, sivusto
englanninkielinen), ja Enontekiöllä on käytössään Bambuser Premium Starter –paketti,
joka mahdollistaa mainoksettoman lähetyskanavan ja 250 katseluun oikeuttavaa tuntia,
ylittävistä katselutunneista veloitetaan $0,50/h. BPS-paketti maksaa vuosihinnalla $1188,
eli noin 920 euroa vuodessa. Summa tulisi suorittaa ensisijaisesti PayPal –menetelmällä
(luottokorttimaksu PayPal –tilille (kunnalla ei ole luottokorttia käytössä)) tai pankkisiirrolla
(SEPA-alueen ulkopuolinen maksu, ulkomaanmaksuliikenteestä ylimääräinen kustannus).
Enontekiön kunnan valtuuston kokoukset eivät ole katsottavissa kokouksen jälkeen.
Hankintakustannusten lisäksi Enontekiöllä on erillinen henkilö hoitamassa laitteistoa
kokouksen aikana. Enontekiöllä tekniset laitteet maksoivat n. 1000 euroa.
Laukaalla käytetään myös bambuser-palvelua (ilmaisversio ((mainokset näkyvät)).
Hankintakustannukset yhteensä n. 1500 euroa.
Tämän lisäksi Äänestäjien liitto r.y on toimittanut yhdistyksen tarjouksen web-portaalista,
johon kuuluu Web-portaali, jossa kokouksia katsotaan sekä livenä, että arkistosta.
Kokousten kuvaaminen paikan päällä livelähetykseen yhden henkilön voimin. Kokousten
arkistoiminen ja säilyttäminen ”ikuisesti”. Tavoitteena on, että kokous olisi heti seuraavana
aamuna katsottavissa jälkilähetyksenä. Palvelun hinta on n. 100 e/h + matkakulut.
Jurvassa (nyk. osa Kurikan kaupunkia) valtuuston kokousten videointi toteutettiin
kansalaisopiston toimesta. Jurvassa myös haastateltiin valtuutettuja ennen kokousta.
Eräissä kaupungeissa kokousten kuvaaminen tehdään paikallisen kaapelitelevisioyhtiön
toimesta.
Tällä hetkellä valtuuston kokousten julkaiseminen internetissä on varsin yleistä Taivassaloa
suurimmissa kaupungeissa ja kunnissa. Pienemmissä (alle 5000 as) kunnissa kokousten
videolähetys on toistaiseksi harvinaista. Enontekiöllä kokousten videolähetystä puoltaa
kunnan pitkät etäisyydet. Kyyjärvellä valtuuston kokoukset lähetetään netissä nettiradion
välityksellä.
Taivassalossa valtuuston kokousten pitopaikat vaihtelevat pääsääntöisesti tällä hetkellä
Trappulan ja Nuortenkodin välillä. Kerran vuodessa valtuusto kokoustaa myös Mussalossa.
Suora verkkolähetys tarvitsee myös internet-yhteyden, jota ei ole käytettävissä
Nuortenkodilla eikä Mussalossa. Valtuuston kokouspaikkojen vaihtuvuudesta ja em.
tilojen monikäyttöisyydestä johtuen laitteistoa ei ole mahdollista asentaa kiinteäksi, joten
laitteiston kokoonpanosta ja purusta aiheutuu ylimääräinen kustannuserä.
Päättyneellä valtuustokaudella pidettiin keskimäärin kuusi valtuuston kokousta vuodessa
ja valtuuston kokousten keskimääräinen kesto oli n. 28 minuuttia (vaihteluväli 7-75 min).
Käsiteltäviä asioita oli keskimäärin 58 kpl/vuosi (vaihteluväli 40-83).
Valtuuston talousarviossa ei ole varattuna vuodelle 2013 määrärahaa valtuuston kokousten
videointia varten. Mikäli valtuuston kokoukset halutaan videoitavan, tulee valtuuston
varata tarvittava määräraha vuoden 2014 talousarvioon: 1000 eur bambuserin premium
starter –paketti sekä laitteiston perustamiskustannukset 1700 euroa, eli 2700 euroa +
käyttökustannukset sekä tarvittavan internet-yhteyden rakentaminen, tai mikäli mobiilidatan
lähetyskapasiteetti on riittävä, tulee kiinteä kuukausikustannus.
Valtuuston työjärjestyksen mukaan valtuuston toiminnan sisäistä järjestelyä koskevien
asioiden valmistelua johtaa valtuuston puheenjohtaja, jollei valtuusto toisin päätä.
TAIVASSALON KUNTA
Kunnanhallitus
PÖYTÄKIRJANOTE
13.05.2013
Selvityksenä esityslistojen julkaisemisesta internetissä:
Kunnan toimielimen esityslistat ja pöytäkirjat ovat julkisuuslaissa tarkoitettuja viranomaisen
asiakirjoja. Kunnan viranomaisen laatima pöytäkirja tulee yleensä julkiseksi julkisuuslain
6.1 §:n 6 kohdan mukaan. Se on pääsääntöisesti julkinen siitä alkaen, kun se on
tarkastuksen jälkeen allekirjoitettu tai vastaavalla tavalla varmennettu. Myös esityslista
tulee julkisiksi samassa yhteydessä. Tätä ennen tiedon antaminen em. asiakirjoista
on viranomaisen harkinnassa. Julkisuusmyönteisen tulkinnan vaatimus ja kunnan
tiedottamisvelvollisuus puoltavat sellaista tulkintaa, että kunnat voivat julkaista toimielinten
esityslistoja www-sivuillaan jo ennen varsinaista kokousta ottaen kuitenkin huomioon
salassapitosäännösten lisäksi myös henkilötietojen käsittelylle laissa asetetut vaatimukset.
Asiakirjat, jotka eivät ole lain nojalla tulleet julkisiksi jo aikaisemmin, tulevat julkisuuslain 6.1
§:n 9 kohdan nojalla julkisiksi, kun asia, jota asiakirja koskee, on käsitelty viranomaisessa
loppuun. Tämä lainkohta ja 6.1 §:n 8 kohta voivat koskea esimerkiksi pöytäkirjan liitteitä.
Kaikista liiteasiakirjoista ei voi antaa tietoja asian valmisteluvaiheessa vaarantamatta asian
käsittelyä. Tällöin harkintavaltaa voidaan asian käsittelyn jatkuessa perustellusti käyttää
siten, että tietoa ei anneta.
Kunnan toimielimillä on monesti ”julkinen” ja ”ei-julkinen” tai ”salainen” esityslista. ”Eijulkinen” lista viittaa yleensä siihen, että esityslistaa ei lähetetä oma-aloitteisesti tiedoksi
esim. tiedotusvälineille tai laiteta verkkoon ennen kokousta. Salassapidosta ei siis
aina ole kysymys, vaan listan ”julkisuus” ennen päätöksentekoa liittyy enemmänkin
kunnan tiedottamiseen. Kunnan viranomainen ei voi ”julistaa” asiaa tai asiakirjaa
salassapidettäväksi – salassapitoperusteista säädetään aina lain tasolla. Esityslistojen
toimittaminen kunnan aloitteesta muille kuin kokouksessa läsnäolo- ja puheoikeutetuille on
luonteeltaan kunnan tiedottamista.
Salassapito muodostaa poikkeuksen julkisuuslain pääsäännöstä. Salassa pidettävät
tiedot eivät tule julkisiksi, vaikka ne liittyisivät asiaan, joka muilta osiltaan kuuluu lain
mukaan julkisuuden piiriin. Mikäli asiakirja sisältää sekä julkisia että salassa pidettäviä
tietoja, julkiset tiedot on annettava, mikäli tämä on mahdollista salassa pidettäviä tietoja
paljastamatta.
Salassa pidettäviä tietoja ei suositella merkittäviksi pöytäkirjaan, jos tämä on suinkin
vältettävissä. Sen sijaan ne voidaan kirjata salassa pidettäviin liitteisiin. Tällöin julkinen
pöytäkirja voidaan julkaista salassa pidettävien liitteiden tulematta sivullisen tietoon.
Asiaa työnsä puolesta hoitavilla kunnan viranhaltijoilla ja työntekijöillä, samoin kuin asiaa
käsittelevän toimielimen jäsenillä on oikeus saada tieto myös salassa pidettävistä liitteistä.
Ennen toimielimen esityslistojen ja pöytäkirjojen julkaisemista verkossa on varmistuttava
siitä, että julkaistava pöytäkirja ei sisällä salassa pidettäviä tietoja eikä sellaisia
henkilötietoja, joiden verkkojulkaisemiseen ei ole lain mukaista perustetta. Yksityisyyden
suoja on tässä yhteydessä painavampi peruste kuin julkisuusperiaate tai kunnan
tiedottamisvelvollisuus.
Yksittäistä tunnistettavaa henkilöä koskevien tietojen laittaminen kunnan verkkosivuille
on henkilötietojen käsittelyä, johon sovelletaan henkilötietolakia. Tämä merkitsee mm.
sitä, että tietoja saadaan käyttää vain siihen tarkoitukseen, jota varten ne on hankittu
(käyttötarkoitussidonnaisuus). Vaikka henkilötiedot olisivat julkisia, niiden käsittelyyn
sovelletaan lisäksi henkilötietolain mukaisia vaatimuksia. Henkilötietojen laittaminen
avoimeen verkkoon merkitsee käytännössä niiden luovuttamista kenelle tahansa mihin
tahansa tarkoitukseen. Kunta ei voi tiedot verkkoon laitettuaan varmistua siitä, mihin
saataville laitettuja tietoja tullaan käyttämään.
TAIVASSALON KUNTA
Kunnanhallitus
PÖYTÄKIRJANOTE
13.05.2013
Sinänsä julkistenkin henkilötietojen antamista on rajoitettu. Tietojen antamisen tapaan
on syytä kiinnittää huomiota. Tietoja saa antaa henkilörekisteristä kopiona, tulosteena
tai sähköisessä muodossa ainoastaan, jos kunnan viranomainen voi varmistua siitä, että
tietojen vastaanottajalla on oikeus tallettaa ja käyttää tietoja. Tietojen käyttötarkoitus on
selvitettävä ennen niiden antamista.
Henkilörekistereitä ei saa julkaista avoimessa tietoverkossa. Henkilötietojen merkitsemistä
kokous- ja muihin asiakirjoihin ja julkaisemista verkkosivuilla on mahdollisuuksien
mukaan syytä välttää, vaikka rekisteriä ei muodostuisikaan. Kuntien on syytä pitää
henkilötietoja sisältävät kokousasiakirjat verkkosivuillaan vain tehokkaan tiedottamisen
vaatiman rajoitetun ajan ja on suositeltavaa poistaa ne viimeistään vuoden kuluttua niiden
julkaisemisesta. Jos kokousasiakirjoissa ei ole henkilötietoja tai jos tällaisia tietoja on
alkuperäisissä asiakirjoissa, mutta ne ovat toimitettu nettiversiosta pois, voidaan asiakirjoja
pitää verkkosivuilla pidemmän ajan.
Yksityiskohtaisten henkilöä koskevien tietojen käsittely kunnan verkkosivuilla ei yleensä
ole tarpeen. Yleisluontoinen selostus on yleensä riittävä. Tällöin tiedottamisvelvollisuus
on sovitettavissa yhteen yksityisyyden suojan vaatimusten kanssa. Tarkemmat tiedot
kunnassa käsiteltävistä julkisista asioista ovat joka tapauksessa saatavissa tarvittaessa
muussa muodossa, joten kunnan toiminnasta kiinnostuneet pääsevät kyllä tavalla tai
toisella yksityiskohtaisemminkin perille asioista.
Taivassalon kunta käyttää Triplan Oy:n KuntaToimisto –nimistä asianhallintajärjestelmää
Laitilan kaupungin palvelimelta. Triplan Oy on toimittanut tarjouksen web-julkaisusta.
Internet EPJ-käyttöoikeuslisenssi pdf-formaattina käyttöoikeuslisenssiä asennettuna
ja koulutuksineen n. 2500 euroa (alv 0 %) + matkakulut. Mikäli mukaan otetaan myös
liitteidenhallinta on sen kustannus 1900 € + alv sekä skannausohjelmisto 225 € + alv /
skannaustyöasema.
Ylläpidon kustannus on 18 %:ia sovellus- ja tietokantalisenssien hankintahinnasta / vuosi.
Valtuuston kokousten videoinnista ja asianhallintajärjestelmään liitettävän julkaisualustan
(ilman liitteidenhallintaa) kustannukset ovat karkeasti arvioiden samaa luokkaa. Kunnan
talousarviossa ei ole asianhallintajärjestelmän julkaisuun varattuja määrärahoja. Ottaen
huomioon Suomen Kuntaliiton esille ottaman kannan siitä, että kokoustallenteet voivat olla
vain kokouksessa läsnä olleiden kuunneltavana, on esityslistojen julkaisemisesta saatava
hyöty suurempi. Sinänsä esityslistojen julkaiseminen ei tarvitse erillistä julkaisujärjestelmää,
vaan ne voidaan julkisilta osiltaan haluttaessa julkaista pdf-muotoisena tiedostona.
Sivistyslautakunta on 25.3.2013 § 13 päättänyt seuraavaa:
Sivistyslautakunta toteaa, että Taivassalo jo osallistuu Nuorisofoorumitoimintaan ja sen
vuoksi perusteita oman nuorisovaltuuston perustamiselle ei ole. Lautakunta päättää
ja toteaa vastauksena valtuustoaloitteeseen, ettei valmistelua Nuorisovaltuuston
perustamiseksi jatketa. Lautakunta jatkaa kuitenkin valmistelua nuorten osallistumisen
tehostamiseksi siten, että Taivassalossa perustetaan esimerkiksi Nuokkarin toimintaan
liittyvä keskustelufoorumi tai vastaava, jonka toiminnasta vastaa vapaa-aikaohjaaja.
KJ:N
EHDOTUS: Kunnanhallitus
TAIVASSALON KUNTA
Kunnanhallitus
PÖYTÄKIRJANOTE
13.05.2013
– ehdottaa valtuustolle, että valtuusto merkitsee selvitykset tiedokseen; ja
– että valtuusto toteaa aloitteen tultua loppuunkäsitellyksi.
PÄÄTÖS: Ehdotus hyväksyttiin.