Balmainia budjetilla
Balmainin muotitalo on tullut viime vuosina tutuksi rock chic -tyylistään ja tähtitieteellisistä hinnoistaan. Alunperin vuonna 1945 couture-talona aloittaneen Balmainin pääsuunnittelijoina ovat toimineet Pierre Balmainin jälkeen, muidenmuassa, Oscar de la Renta, Gilles Dufour sekä viimeisimpänä Christophe Decarnin, joka väistyi talon taiteellisen johtajan paikalta viime vuonna työuupumuksen seurauksena. Nyt Balmainin suunnittelusta vastaa nuori Olivier Rousteing.
Kun Balmain perustettiin oli Ranska, ja koko muu maailma, toipumassa sodasta. Sota-aikana oli totuttu niukkuuteen myös vaateteollisuudessa ja monille muotitaloille sotavuodet koituivatkin kohtaloksi. Balmain onnistui kuitenkin palauttamaan tietyn glamourin, johon couturetalojen asiakkaat olivat tottuneet ennen sotavuosia. Pierre Balmain suunnitteli vaatteitaan naiselle, joka sai pian lempinimen Jolie Madame. Tämä nainen oli aktiivinen, eloisa, moitteeton ja ennen kaikkea elegantti. Jolie Madame oli Balmainin ’pääasiakas’ aina vuoteen 2006 asti, jolloin Christophe Decarnin otti uuden suunnan suunnittelussaan. Uusi rock’n’roll -linja teki Balmainista julkkisten ja muotilehtien lempilapsen. Samalla muotitalo tuli uuden asiakaskunnan tietoisuuteen ja herätti kiinnostusta laajemmalla mittakaavalla. Ongelmaksi muodostui kuitenkin Balmainin hintataso, joka on auttamattomasti ’tavallisen tallaajan’ ulottumattomissa. Tähän on kuitenkin tänä keväänä tulossa muutos, sillä Balmain lanseeraa kevät 2012 -sesongille edullisemman sisarmallistonsa, joka kantaa talon perustajan Pierre Balmainin nimeä.
Pierre Balmain -mallistot on suunniteltu sekä naisille että miehille. Naisten mallisto mukailee Balmainin linjaa ja mukana on biker -nahkatakkeja, räätälöityjä pukuja sekä mekkoja ja hameita. Miesten mallistosta saattaa tulla ensimmäisenä mieleen Dior Homme circa Hedi Slimane, mutta se ei ole lainkaan paha asia. Mallisto onnistuu silti säilyttämään Balmainin hengen ja ottaa vaikutteensa päämallistosta. Pierre Balmain vaikuttaa erittäin nuorekkaalta ja kaupalliselta sisarmallistolta, ja sitä on helppo lähestyä. Raskaat brodeeraukset, hakaneulat ja muut koriste-elementit, jotka ovat tyypillisiä Balmain -mallistoille, on jätetty pois ja fokus on itse vaatteessa.
Vaikka Pierre Balmain ei tarjoakaan varsinaisesti mitään uutta, mukailee se sisarmallistomaisesti muotitalon linjaa. Vaatteet löytävät varmasti yleisönsä ja mikäli hinnat onnistutaan pitämään kohtuullisissa mitoissa, tulee siitä varmasti myös myyntimenestys. Balmain ei suinkaan ole ainoa muotitalo, joka pyrkii tällä tavoin tavoittelemaan uutta asiakaskuntaa. Karl Lagerfeld suunnitteli vasta oman Karl -sivumallistonsa, joka oli yksinoikeudella myynnissä Net-a-Porterissa. Myös Alexander McQueen lanseerasi uudelleen McQ -mallistonsa, avaamalla oman liikkeensä Lontooseen ja esittelemällä syyskokoelmansa ensimmäistä kertaa catwalkilla. Pierre Balmainilla ei toistaiseksi ole omaa liikeettä, mutta tulee se myyntiin ainakin Net-a-Porteriin ja varmasti myös merkin omaan nettikauppaan.
Sisarmallisto -ilmiö on varmasti osaltaan muotitalojen vastaus ketjuliikkeiden kanssa tehtäville yhteistyömallistoille, jotka ovat osoittautuneet varsinaisiksi menestystarinoiksi. Kuten Rive Gauche oli aikanaan Yves Saint Laurentin vastaus voimistuvaan ready-to-wear -vaatteiden kysyntään, ottavat muotitalot nyt asiakseen lanseerata itse edullisempia sisarmallistoja, jolloin kuluttajien rahat päätyvät heille itselleen halpaketjujen sijasta. Toki näiden mallistojen hinnat ovat vieläkin H&M -hintoja huomattavasti korkeammalla, mutta olemassa on myös asiakaskunta, joka mielummin maksaa ’oikeasta’ designer-tuotteesta hieman korkeamma hinnan, kuin ryntää jonottamaan näitä yhteistyömallistojen tuotteita.
Pierre Balmain aloittaa vahvasti kevään ja syksyn kokoelmillaan. Kiinnostavaa on nähdä, kuinka mallisto lähtee kehittymään, ja alkaako se jatkossa ottamaan rohkeammin omaa linjaansa poispäin Balmainin päämallistoista.
Kuvat Style.com ja Pierre Balmain.