Ilon kautta: Helsinki Fashion Summitin saldoa
Viime viikon torstaina järjestetty Helsinki Fashion Summit kokosi elokuvateatteri Bio Rexiin kirjavan joukon muodin ammattilaisia, opiskelijoita ja muodin ystäviä. Seminaaripäivän ohjelmistoon kuului kansainvälisten muotinimien puheevuoroja, nousevien pohjoismaisten suunnittelijoiden muotinäytös sekä iltaohjemistossa Ivana Helsingin elokuvanäytös. Tapahtuma kuului osaksi Helsinki Design Weekin ohjelmistoa sekä se oli mukana myös World Design Capital -ohjelmistossa. Vastaava seminaari on aikaisemmin järjestetty myös Kööpenhaminassa ja nyt siis ensimmäisen kerran Helsingissä.
Seminaarin hostina toimi Sami Sykkö.
Tapahtuman teemana oli kasvu ja kestävä kehitys. Tapahtuman tuottajan Johanna Bruunin sanoin, Helsingissa pääfokus oli muotialan nuorissa kasvuyrityksissä. Tämä tulikin erinomaisesti esille seminaarin puheenvuoroissa, joissa puhujat painottivat voimakkaasti omia kokemuksiaan aloittelevina suunnittelijoina ja muodin ammattilaisina. Vaikka kaikki seminaarin puhujavieraat olivatkin jo kokeneita ja nimekkäitä ammattilaisia, myös he ovat joutuneet raivaamaan tiensä huipulle. Muotialalla aloitteva tekijä joutuu käymään läpi vaikeitakin hetkiä, mutta mikäli haluaa menestyä ja uskoa omaan tekemiseen riittää, on jaksettava läpi niiden pimeimpienkin aikojen. Omaan tekemiseen kannattaa myös suhtautua tietyllä huumorilla ja tehdä asioita intuitiolla, sillä niistä hulluimmistakin ideoista saattaa syntyä läpimurtoja.
Robin Schulié
Seminaaripäivän ensimmäisenä puhujana toimi Robin Schulié, joka työskentelee ranskalaisen Marie Luisa -putiikkiketjun ostajana. Maria Luisa on tunnettu persoonallisesta otteestaan ja valikoimastaan. Se pyrkii tukemaan ja löytämään uusia lahjakkaita suunnittelijoita ja tarjoamaan heille mahdollisuuden tulla nähdyksi ja saataville putiikkiympäristössä. Maria Luisa on vuosien saatossa mahdollistanut monien, nyt jo muodin suurinimien, urien alun ja ottanut valikoimiinsa myös hieman avant-gardistisempiakin suunnittelijoita. Robin Schulié kuitenkin korosti puheenvuorossaan, että Marie Luisan lähtökohtana on tarjota asiakkaille ennen kaikkea käytettäviä vaatteita, eikä niinkään tavoitella erikoisuutta. Schulié puhui myös paljon muotiteollisuudessa viimeisen kahdenkymmen vuoden aikana tapahtuneista muutoksista. Isojen konglomeraattien vallattua teollisuuden, on nuorien suunnittelijoiden entistä vaikeampaa erottua ja päästä urallaan alkuun. Maria Luisalla on tässä suhteessa erityisen tärkeä rooli, sillä se on alusta alkean pyrkinyt ottamaan valikoimiinsa nimenomaan nuoria ja nousevia kykyjä. Virheitäkin on toki sattunut, eikä aika aina ole ollut kypsä joillekin suunnittelijoille. Robin Schulié kuitenkin painotti, että ajan henki tukee persoonallisuutta ja vaatteet toimivat oman persoonan näkyvimpänä viestimenä. Siitä syystä uutta ja tuoretta näkemystä kaivataan. Vaikka muotimaailma ratsastaakin vahvalla brändäyksellä ja kuluttajia puhuttelevat ennen kaikkea merkit, on tilausta uudelle ja erilaiselle tekemiselle. Se mikä sitten takaa uuden suunnittelijan tai merkin menestyksen, siihen ei Robin Schulié, tai kukaan muukaan päivän puhujista, osannut antaa vastausta. Se kaiketi onkin aina hyvien sattumien summaa.
Päivän pohjoismaisena vahvituksena toimivat Acnen miesten mallistojen pääsuunnittelija Christoffer Lundman sekä tanskalaisen muodin kärkinimi Henrik Vibskov. Molemmat suunnittelija ovat valmistuneen lengendaarisesta Central Saint Martinsista. Tämä taidekoulu, joka on osa London University of the Arts -yliopistoa, tuntuukin olevan yhdistävä tekijä monelle nykypäivän menestyneelle muotisuunnittelijalle. On tietenkin väärin olettaa, että CSM olisi avain onneen, tai että kaikki sieltä valmistuneet pääsisivät suoraan huipulle, mutta maineikkaana kouluna CSM toki herättää enemmän mielenkiintoa ja sen oppilaita seurataan tarkemmin. Aivan kuten muissakin oppilaitoksissa, vain osa opiskelijoista päätyy lopulta perustamaan oman merkkinsä. Lundman ja Vibskov edustavatkin näitä molempia puolia. Lundman päätyi työskentelmään Acnelle ja sattumien kautta Vibskov alkoi tehdä töitä omalla nimellään. Molempia suunnittelijoita kuitenkin yhdistää se seikka, että työtä tehdään ilon kautta. Sekä Lundman että Vibskov osoittautuivat hauskoiksi ja rennosti työhönsä suhtautuviksi persooniksi. Ideoita suunnitteluunsa he saavat milloin mistäkin; oli se sitten Tanskan maatalous tai pariisilainen homodisco, visiota lähdetään toteuttamaan rohkeasti ja huumorin kautta. Ehkä siinä piileekin naapurimaidemme muotiteollisuuden menestyksen salaisuus: asioihin suhtaudutaan illolla ja omaa juttua lähdetään toteuttamaan rohkealla asenteella.
Henrik Vibskov
Viimeisenä lavalle pääsi erittäin ujoksi ja herttaiseksi osoittautunut Lulu Kennedy, joka nauttii suurta kunnioitusta Lontoon muotipiireissä. Kennedy tunnetaan Fashion East -nuoria suunnittelijoita tukevan muotiorganisaation perustajana ja nyt myös Love Magazine -lehden editor at largena. Lulu Kennedy ajautui työskentelmään muodin parissa ikään kuin vahingossa, aloitettuaan itä-Lontoossa sijaitsevan The Old Truman’s Breweryn tuottajana. Kennedy tutustui alueella työskenteleviin suunnittelijoihin ja tarjosi heille työtiloja Truman’s Brewery’sta. Vuonna 2000 Kennedy perusti Fashion East -organisaation tukemaan ja auttamaan nuoria suunnittelijoita. Tänä päivänä Fashion East on yksi merkittävimmistä tekijöistä Lontoon muotipiireissä ja se on auttanut urallaan alkuun suunnittelijoita, kuten Richard Nicoll, Jonathan Saunders, Gareth Pugh, Louise Gray, Marios Schwab, Roksanda Ilincic ja Meadham Kirchhoff. Topshop toimii Fashion Eastin tukijana ja monet Fashion Eastin suunnittelijat ovatkin tehneet yhteistyötä ketjun kanssa. Viimeisimpänä Maarten van der Horst, joka saapui Helsinkiin Lulu Kennedyn kanssa. Maarten van der Horst on tunnettu eksoottisista printeistään ja moderneista hawaijipaidoistaan. Kennedy bongasi tämän hollantilaisen suunnittelijan CSM:n MA Graduate -muotinäytöksestä ja tarjosi hänelle paikkaa Fashion East suunnittelijana. van der Horst kertoi kiljuneensa puhelimeen, kun kuuli Kennedyn tarjouksesta. Harva suunnittelija nimittäin saa saman kaltaista mahdollisuutta ja tukea, jota Fashion East tarjoaa. Kennedyn suhteilla ja kontakteilla suunnittelijalla tarjotaan ainutkertainen mahdollisuus päästä urallaan alkuun ja eteenpäin. Jutun juju kuitenkin piilee siinä, että jokainen Fashion East suunnittelija joutuu hakemaan paikkaansa uudelleen vuosittain. Pieni ja terve kilpailu pitää suunnittelijat varpaillaan, ja siten ajaa heitä koko ajan eteenpäin.
Lulu Kennedy
Kokonaisuudessaan Helsinki Fashion Summit tarjosi mielenkiintoisen ja kattavan katsauksen kansainväliseen muotimaailmaan. Tapahtuma oli ainutlaatuinen, sillä se oli avoin kaikille kiinnostuneille. Muodin parissa työskenteleville ja alaa opiskeleville tulee useammin vastaan vastaavia tilaisuuksia päästä kuuntelemaan nimekkäitä puhujia, mutta kansainvälisesti menestyneen muotisuunnitelijan tapaaminen ei välttämättä ole ihan jokapäivänen juttu muille muodista kiinnostuneille. Siitä syystä olikin virkistävää, että nyt tällainen tilaisuus tarjoutui kaikille. Toivottavasti tämä Helsinki Fashion Summit ei jäänyt ainoaksi. Tilausta tapahtumalle varmasti riittäisi myös ensi vuonna.
Kuvat: Laura P ja Helsinki Fashion Summit/Facebook.