Picture Perfect

Syykuun alkuun on vielä hetki aikaa, mutta lehtipisteissä eletään jo syksyn tunnelmissa. Muotilehtien tärkeimmät numerot saapuvat myyntiin ja tuovat samalla mukanaan uuden sesongin, mainoksineen kaikkineen. Kaikki lukijat eivät toki nauti sivutolkulla jatkuvasta mainostykityksestä, mutta monelle ne ovat yhtä tärkeää sisältöä kuin lehden varsinaiset muotijututkin.

Muotitalojen mainoskampanjat ovat visuaalista juhlaa alusta loppuun. Muotitalot pyrkivät vangitsemaan kampanjoihinsa tunnelman ja teeman, jotka tukevat sesongin mallistoa. Myös mainoskampanjakilvassa onnistujat erottuvat. Tyylitietotoimisto kokosi yhteen syyssesongin parhaimmiston ja huomasi yllättäviä yhtäläisyyksiä mainoskuvien välillä!

yksin_ads.jpg

Tunnelman luojat: MiuMiu, Y-3 & Lanvin.

yskin2_ads.jpg

Suunnannäyttäjät: Isabel Marant, Bluemarine & Iceberg

bw_ads.jpg

The cool gang: Valentino, Balmain, Alexander Wang & Hugo Boss

Perinteisellä kaavalla kampanjalle valitaan mainoskasvo. Itse mainosta lähdetään sitten rakentamaan mallin ympärille, luomalla mielikuvaa hahmosta tai malliston/muotitalon ihanneasiakkaasta. Vaikka kaava onkin periaatteessa sama, voi lopputulokset olla hyvinkin erilaisia.

twins_ads.jpg

Seeing double: Givency, Proenza Schouler & Stella McCartney

Vaikka malleja olisikin vain yksi, tuplaamalla hänet mainoskuvaan, saadaan aikaan hieman liikettä. Huomionarvoista on kuitenkin se, että tapa jolla muotitalot tämän tekevät, toistuu mainoksesta toiseen. Givenchyn ja Stella McCartneyn mainoskuvat muistuttavat hämmentävän paljon toisiaan liikkeellisessä kielessään. Tarkempi perehtyminen kampanjoihin selvittääkin syytä yhtäläisyyksille. Molemmat kampanjat ovat nimittäin Mert & Marcus -valokuvaajakaksikon käsialaa. Proenza Schoulerin kampanja jatkaa omalta osaltaan samaa teemaa, vaikka valokuvaaja onkin eri.

red_ads.jpg

Kaksin aina kauniimpi: Prada, Gucci & Valentino

Mallikaksikot poseeraavat lähes identtisissä asennoissa Pradan, Guccin ja Valentinon mainoskuvissa. Tässä tapauksessa yhtäläisyydet eivät selity samalla valokuvaajalla, sillä jokaisen kampanjan on kuvannut eri valokuvaaja. Kahden mallin välinen vuoropuhelu tuo kuitenkin kuviin syvyyttä ja se lienee tarkoituskin. Myös pääosassa olevat vaatteet käyttäytyvät eri tavalla mallin istuessa tai seistessä.

group_effort_ads.jpg

Capturing a moment: Marc Jacobs, Dolce & Gabbana, Louis Vuitton & Etro

Monet muotitalot luottavat myös ryhmän voimaan. Tällä tavalla saadaan tuotua esille mallistojen monimuotoisuutta, mutta samalla voidaan välittää katsojalle kokoelman henkeä. Ryhmäkuville tyypillistä onkin vangita hetkiä, jotka sopivat kokoelman tunnelmaan. Samalla pystytään rakentamaan mielikuvaa mallistoa inspiroineista asioista, hetkistä tai paikoista.

Kun kampanjakuvat kokoaa yhteen, huomaa edellä mainitut yhtäläisyydet helpommin. Muotilehtiä selatessa ei lukija ehkä kiinnitä asiaan niin herkästi huomiota. Yhtäläisyydet kertovat sekä siitä, että piirit ovat pienet myös maailmalla, mutta samalla myös siitä, että muotikuvausta määrittävät tietyt trendit ja lainalaisuudet. Vaikutteita otetaan toisten muotikuvaajien työstä ja se näkyy lopputuloksessa. Aihe on mielenkiintoinen ja siinä olisi ainesta syvemmällekin tutkimukselle ja pohdinnalle. On tosin hyvä huomauttaa, että Tyylitietotoimisto ei ole mainonnan tai valokuvauksen asiantuntija, vaan havainnoi aihetta pintaraapaisuna muodin tutkimuksen näkökulmasta. Olisikin mielenkiintoista kuulla mitä mainonnan tai valokuvauksen ammattilaisilla on sanottavanaan aiheesta! Kommenttikentässä sana onkin vapaa!

Kuvat: Vogue FR.

muoti trendit trendit suosittelen