The Future of Fashion
Tuoreimmassa britti-Ellessä pohdittiin muodin ja internetin välistä suhdetta. Artikkeli nosti esiin muodin -jokseenkin- muuttuneen kentän, ja avainsanaksi sen demokratisoitumisen. Enää muotinäytökset eivät ole pienen piirin suljettuja tilaisuuksia, sillä internet on osaltaan avunnut niiden ovia kaikille muodin nälkäisille. Uusia kokoelmia ja tapahtumia pääsee tutkailemaan reaaliajassa Twitterin ja Instagramin kautta. Sivustot, kuten Style.com, julkaisevat kokoelmat -kuvien ja arvostelujen kera- tuoreeltaan paikanpäältä. Enää ei tarvitse odotella kuukausi tolkulla, nähdäkseen mitkä kokoelmat muotieditorit päästävät tarkkojen seulojensa läpi lehtien sivuille. Kaikki on ulottuvillamme, kunhan vain avaamme tietokoneemme internet-selaimen.
Eksklusiivisuus on edelleen osa muodin kiehtovaa maailmaa, mutta internetin ja sosiaalisen median tuoma muutos on silmiinpistävä. Yksi merkittävä tekijä, ja tämän internet-vallankumouksen sanansaattaja, on Nick Knight. Valokuvaajana tunnetuksi tullut Knight aloitti uransa 1980-luvulla valokuvaamalla skinhead- alakulttuuria Englannissa. Projektin tuloksena syntyi Knightin ensimmäinen valokuvakirjajulkaisu Skinheads. Kuvatessaan kirjaansa, Knight huomasi kuinka tärkeässä roolissa vaatteet ja tyyli ovat, erityisesti alakulttuureissa, mutta myös ihmiselämässä ylipäänsä. Vaatteet ovat keino, jolla ihminen voi määritellä paikkaansa yhteiskunnassa, viestiä asioita itsestään ja paikastaan sosiaalisessa ympäristössä. Vaatteet ovat yksi keino, jolla ihminen muokkaa omaa minä-kuvaansa.
Nick Knight on aina ollut visionääri. 2000-luvulla Knight onkin tullut tunnetuksi SHOWstudio -sivustonsa kautta erityisesti muotivideo-ohjaajana. Idea SHOWstudion taustalta sai alkunsa jo melko aikaisessa vaiheessa Knightin uraa. Nick Knight ymmärsi valokuvatessaan vaatteita ja muotia, että lopputuloksena syntyneet valokuvat eivät ikinä kertoneet katsojalle sitä todellisuutta, jonka hän kuvatessaan näki. Vaatteet on tarkoitettu nähtäväksi kolmiuloitteisina ihmisten päällä. Niitä kuuluu katsella liikkeessä, sillä vasta silloin ne todella heräävät eloon. Tämän idean pohjalta syntyi SHOWstudio, joka tarjosi Knightille mahdollisuuden toteuttaa visionsa muotivideoiden kautta.
SHOWstudion perimmäinen toiminta-ajatus on toimia alustana uudenlaisille tavoille esitellä ja avata muodin maailmaa ja kulisseja. SHOWstudio haluaa mennä pintaa syvemmälle ja samalla koetella rajoja. Uudenlaiset teknologiat eivät ole SHOWstudiolle este, vaan haaste. Ei siis olekaan ihme, että SHOWstudio on juuri se paikka, joka esittelee ensimmäisen Instagram -muotieditorialin. Viikonlopun aikana toteutetut kuvaukset kuvasi tietenkin Nick Knight. Kommentoinnista vastasi Alexander Fury. Furyn kommentit toivat esiin mielenkiintoisia yksityiskohtia, sekä editorialissa käytetyistä vaatteista ja koruista, mutta myös muodin historiasta. Furyn ilmiömäinen asiantuntijuus toi editorialiin piristävän lisän, joka raotti muodin kulisseja taas hieman lisää.
Sosiaaliseen mediaan sijoittuva muotieditorial on näyte siitä, kuinka muoti on kaikkien ulottuvilla, ja kuinka jokainen voi tulla/olla osa sen laajaa kenttää. Tämän editorialin toteuttivat huippuammattilaiset, mutta epäilemättä se on hakenut inspiraationsa valveutuneelta blogikentältä ja sosiaalisen median edelläkävijöiltä. Vaikka muodin kenttää edelleen hallitsevatkin annawintourit ja kumppanit omista norsunluutorneistaan, on tämä SHOWstudion tempaus osoitus siitä, että paljon, ja merkittäviä asioita, tapahtuu myös siellä ’ruohonjuuri’ tasolla. Ollaan siis kaikki rohkeita, innovatiivisia ja käytetään hyväksemme näitä sosiaalisen median meille suomia työkaluja. Pienestäkin ideasta voi syntyä jotain suurta.
Kuvat: Nick Knight/SHOWstudio.