Valokuvaterapiaa vai Narkissos-syndrooma? / Therapeutic Photography or Narcissus syndrome?

28.9.2016

Thank you my dear Natalia Hostalot for all these pictures! <3

 

Bonsoir,

Pari viikkoa sitten nappailimme kuvia toisistamme hyvän ystäväni kanssa kuljaillessamme pitkin Helsingin katuja. Yllätyin kuvaussession tuottamista voimakkaista fiiliksistä.

 

DSC_0548.JPG

 

 

 

 

Miten jännältä ja ihmeellisen hyvältä tuntuikaan nähdä niin monta omastakin mielestä onnistunutta otosta itsestään. Mitä taikoja taitava kuvaaja, oikea valaistus ja hyvä kamera saivatkaan aikaan.

 

 

DSC_0203.JPG

 

DSC_0215.JPG

 

Kuvattavana olemisen fiilis oli kiehtova ja koukuttava. Kuvaajana oleminen oli kutkuttavaa ja ehkä kuvattavana olemistakin antoisampaa: Miten saada kuvattavan parhaat puolet esille, taltioida tuo pieni viehättävä mikroilme, miten kertoa kuvattavan tarinaa tai taltioida hänen mielenpäällään oleva tunnelma.

 

 

Kerroin teille aiemmassa postauksessani haaveilleeni mallin ammatista ja pohdiskelleeni miksi haaveilen jostakin niin ”pinnallisesta”. Palasin näihin mietintöihin oltuani ystäväni kuvattavana. Kuvauksen kohteena oleminen tuntui ruokkivan näitä itsekeskeisiä tarpeita, mutta oli samalla luovaa ja hauskaa ajanvietettä. Valmiiden otosten tutkailu oli meni jo varsinaiseksi itsetutkiskeluksi ja -havainnoimiseksi: Ai tolta mä näytän, kun mua jännittää; miksihän vakavana oleminen kuvassa tuntuu hankalimmalta ja paljastavimmalta; onko mulla oikeesti tollasia ilmeitä.

 

DSC_0216.JPG

 

Tässä selfieitä, belfieitä ja welfieitä (workout-selfie) pursuavassa Instagram-maailmassa valokuva vaikuttaa usein narsistiselta itsensä korostamisen välineeltä. 

 

Mutta onko selfieiden eli omakuvien ottamisessa mitään hyvää? Miksi kaikki haluavat malleiksi? Mitä tarpeita valokuva palvelee? Voiko valokuvattavana oleminen tehdä hyvää tai olla jopa terapeuttista? Näiden kysymyksien kanssa olen painiskellut, hakenut vastausta syvältä sisimmästäni ja Googlesta.

 

Sisimpäni kumistessa tyhjyyttään Google antoi useita jännittäviä hakuosumia sanoille valokuvaterapia ja voimaannuttava valokuva, niistä kerron lisää seuraavassa valokuva-aiheisessa postauksessani.

 

DSC_0549.JPG

 

Mitä sinä ajattelet selfieistä? Mitä saat valokuvaamisesta tai valokuvattavana olemisesta?

Tunnelmallisia syysiltoja!

Bisous, Niina 

Ota yhteyttä: ni*************@***il.com

Seuraa blogia: FacebookInstagramBlogit.fiBloglovin’Blogipolku

P.S. Kuten ainakin Instagramin käyttäjät tietävät, selfie-sanalle on viritelty suomennos eli ”meitsie”. Opin juuri Länsi-Savon Sanomista, että myös eri murrealueilla on selfielle ja meitsielle omat vastineet: Itäsuomalaiset ottavat itsestään ”mietsie”:itä ja kavereiden kanssa ryhmäselfieitä eli ”myötsie”:itä. 

P.P.S. Päivitys 29.9.2016: Kiitos tarkkasilmäiselle lukijalle, joka jäi ihmettelemään mikä on Narkissos-syndrooma. Tärkeä kommentti etenkin, koska sen nimistä sairautta ei ole olemassakaan ;)! Pahoittelut, jos onnistuin johtamaan harhaan, ei ollut tarkoitus! Postauksen luonnosversiossa oli lause, joka alkoi kutakuinkin näin: ”Ainakin psykologian opiskelijatoverit ärähtävät otsikon luettuaan, että mikä hiton Narkissos-syndrooma.” Onnistuin poistamaan tämän virkkeen, kun eilen illalla silmät ristissä viimeistelin postausta. Viittaan Narkissoksella kreikkalaisen mytologian henkilöön, joka rakastui omaan peilikuvaansa (lue lisää täältä). Syndroomalla halusin vihjata hyvin kärjistäen siihen, että onko omien valokuviensa ihailu tai kuvattavana olemisesta nauttiminen sairaalloista, patologista itserakkautta. Kehittelin siis tarkoituksella provosoivan otsikon, jossa käytin tyylikeinona sanaleikkiä. 

 

Summary in English: 

Bonsoir, 

A couple of weeks ago, with a good friend of mine, we did some photo shooting while strolling along the streets of Helsinki. I was surprised how strongly I was affected by our photo shooting.

For the first time in my life I really liked the pictures of myself. A skilled photographer, right lighting and a good camera can do magic.

I found that being photographed was fascinating and addictive. But taking the photos was maybe even more rewarding and interesting: How to get the best of another, how to tell her/his story or how to capture the atmosphere and her/his emotions. 

In this world full of selfies, belfies and welfies (workout selfie), the self-potraits are often considered to be narcissistic self-enhancement.

 

But is there anything good in taking selfies? Why does everyone want to become a model? What needs are these photos filling? Can it be even therapeutic to be photographed? I‘ve been thinking about these questions and tried to figure them out by myself and with a little help of a good old Google.

 

I found a number of exciting results with the words: phototherapy, therapeutic photography and empowering photography. I’ll tell you more about my findings in the following posts!

 

What do you think about selfies? What are your reasons to take photos? Which one do you prefer: to photograph or to be photographed?

 

Enjoy the autumn’s atmosphere!

 

Bisous, Niina

ni*************@***il.com

FacebookInstagramBlogit.fiBloglovin’Blogipolku

P.S. Update 29.9.2016: One pedantic reader asked me: What is the Narcissus syndrome? Thank you for your comment, especially because there is no such a syndrome called ”Narcissus syndrome” ;)! In a original draft, there was actually a sentence explaining that such a syndrome doesn’t exist, but somehow, yesterday evening, I managed to delete it. Narcissus is a character from Greek mythology who fell in love with his own reflection (read more here). With a word ”syndrome” I wanted to bring to a head wheather admiring one’s own reflection, enjoying to be photographed and taking selfies are pathological self-loving. My purpose was to create a provocative blog title with a wordplay, nothing else ;)!

 

Hyvinvointi Hyvä olo Mieli Terveys

Bataattiburgeri (vegaani, gluteeniton) / Sweet potato burger (vegan, gluten-free)

26.9.2016

 

Huomenta!

Jos et oikein keksi mitä tänään syötäisiin, niin suosittelen kokeilemaan näitä puolessa tunnissa valmistuvia bataattihampurilaisia!

Viimeaikaista reseptibloggailua seurailleena, olen vakuuttunut, että perinteiselle hampurilaiselle on ilmaantunut vahva kilpailija: bataattihampurilainen, jossa sämpylän virkaa toimittavat bataatista leikatut siivut. Alun perin kuulin bataattipurilaisista hyvältä ystävältäni ja sittemmin kehittelin oman versioni tästä herkusta pitäen ohjenuorana helppoutta, nopeutta ja aineksia, jotka löytää ihan tavallisesta marketista.

Nämä burgerit loihdit noin puolessa tunnissa ja valmistus on helppoa kuin heinänteko. Olen tehnyt hampurilaisten väliin tulevista kastikkeista ainakin viisi eri versiota aina sen mukaan mitä kaapista sattuu löytymään eli tätä reseptiä on hyvin helppo muunnella omien mieltymysten mukaan.

 

IMG_6470.JPG

 

Bataattiburgeri kahdelle (vegaani, gluteeniton)

1 bataatti

Avocadolevite:

1 avocado

(1 kukkurainen rkl kookosöljypohjaista tuore”juustoa” esim. Sheesen valkosipuli & yrtti tai maustamaton soijajogurttikin käy)

1 kukkurainen tl tulista Sambal Oelek-kastiketta

1 kukkurainen tl valkosipulitahnaa esim. Spice Up!

1 kukkurainen tl inkivääritahnaa esim. Spice Up!

puolikkaan limen mehu

Näiden maustetahnojen ryydittämänä avocadolevitteestä tulee voimakkaasti maustettua ja hieman tulista. Jos jääkaappisi vakiovarusteisiin ei kuulu em. tahnat kuten allekirjoittaneella, voit käyttää myös vain yhtä tahnoista tai lisätä valkosipulia, chiliä ja inkivääriä jauheena, rouheena tai tuoresilppuna sekä makusi mukaan lisätä hieman suolaa.

Jogurttikastike:

1 dl soijajogurttia

kevätsipulin varsia ja sipulia pilkottua

mustapippuria

(rippunen Himalajan suolaa)

Jogurttikastike ei ole välttämätön, mutta on kivan raikas lisä tasapainottamaan bataatin makeutta. Kevätsipulissa on voimakkaampi maku kuin tavalllisessa sipulissa, mutta enää ei valitettavasti ole kevätsipulin sesonkiaika, joten ihan perussipuli tai punasipuli käyvät vallan mainiosti.

Väliin:

Violifen vegaanijuustoa

marinoitua tofua viipaleina (kevyesti pannulla paistettuna)

tomaattia

Jotakin tai useampaa näistä: lehtikaalia, salaattia, tuoretta basilikaa, tuoretta pinaattia

(kevät)sipulirenkaita

tai mitä kaapista sattuu löytymään!

1. Laita uuni lämpenemään 200 asteeseen.

2. Pese bataatti. Viipaloi bataatti kuorineen noin 1,5 cm paksuisiksi viipaleiksi. Tässä vaiheessa voit laskeskella, että viipaleita on parillinen määrä, jotta saat jokaiseen burgeriin pohjan ja kannen.

3. Laita bataattiviipaleet uuniin, vaikka uuni ei olisi vielä lämmennyt 200 asteeseen ja laita kello pirisemään 15-20 min kuluttua. Et tarvitse viipaleiden päälle öljyä, mutta jos kaipaat runsaampaa makua, suosittelen voitelemaan bataatit kookosöljyllä, sillä se kestää hyvin kuumentamisen.

4. Valmista avocadolevite eli muussaa haarukalla avocado ja sekoita siihen maustetahnat, lime ja tuorejuusto. Maustekastikkeet ovat valmiiksi runsassuolaisia, eli lisättyä suolaa ei mielestäni tarvita.

5. Valmista jogurttikastike eli silppua kevätsipulinvarret ja sipulit ja sekoita jogurttiin.

6. Pese ja pilko hampurilaisen väliin tulevat kasvikset ja sipulit.

7. Viipaloi tofu ja paista tofupihvejä kummaltakin puolelta miedolla lämmöllä (lieden 3-4 asteella), kunnes pinta on kauniin ruskea. Et tarvitse lainkaan paistorasvaa, jos maltat käyttää lieden kolmosta ja nelosta. Näillä säädöillä tofu ei pala kiinni ja paistuu silti nätisti.

6. Kokeile 15-20 minuutin kuluttua haarukalla, ovatko bataatit pehmenneet uunissa. Lisää tarvittaessa paistoaikaa 5 min kerrallaan.

7. Kasaa bataattihampurilaiset: Levitä avocadolevite pohjan päälle, lisää vegejuusto, tofupihvit, vihannekset, sipulirenkaat ja viimeiseksi jogurttikastiketta. Aseta koko komeuden päälle toinen, pienempi bataattiviipale.

8. Tarjoile salaatin ja valkosipulilla, Himalajan suolalla sekä cayennepippurilla maustettujen ranskanperunoiden kera.

Bon appetit!

Bisous, Niina

Ota yhteyttä: ni*************@***il.com

Seuraa blogia: FacebookInstagramBlogit.fiBloglovin’Blogipolku

 

In English:

Sweet potato burger for two (vegan, gluten-free)

1 sweet potato

Avocado topping:

1 avocado

(1 tablespoon vegan cream cheese or soy yogurt)

1 teaspoon Sambal Oelek sauce

1 teaspoon garlic paste 

1 teaspoon ginger paste

juice of a half lime

Yogurt sauce:

1 dl soy yogurt

chopped green onion 

black pepper

(salt)

Between:

vegan cheese

marinated tofu

tomato

salad, kale, fresh spinach leaves and/or fresh basil leaves

green onion rings

or whatever you’ll have on your fridge!

1. Slice sweet potato to 1,5 cm slices and put them in the oven (200 Celsius) for 15 min.

2. Mash avocado and mix with spice pastes and lime juice.

3. Slice green onion and add it to yogurt.

4. Slice tofu and roast it in mild temperature.

5. Put everything in between two slices of sweet potatoes.

5. Serve with salad and French fries.

Bon appetit!

Bisous, Niina

Contact me: ni*************@***il.com

Follow my blog: FacebookInstagramBlogit.fiBloglovin’Blogipolku

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta Terveys