Helppo ja nopea kermainen pasta tai risotto (vegaani) / Quick and easy creamy pasta or risotto (vegan)

15.10.2016

Hauskaa viikonloppua!

 

Kermainen pasta tai risotto on superhelppo viikonlopun ruokapulmien pelastaja. Kokeile tätä reseptiä, kun et jaksa hienostella tai käyttää puolta tuntia enempää ruuanlaittoon.

 

IMG_6797.JPG

 

IMG_6800.JPG

 

IMG_6802.JPG

 

IMG_6805.JPG

Helppo kermainen pasta tai risotto (vegaani) 

 

2-4 henkilölle (riippuu siitä, onko syöjinä kaksi treenaavaa aikuista, yksi pätkäpaastolainen vai neljä tipua)

 

valmistusaika 30 min

 

300 g eli 1 pkt marinoitua tofua murustettuna

2 dl kaurakermaa

1 iso sipuli

 

1-2 runsas tl Sambla Oelekia

1-2 runsas tl inkivääritahnaa

1-2 runsas tl valkosipulitahnaa

TAI chiliä, inkivääriä, valkosipulia ja suolaa valitsemassasi muodossa

1 tl soijakastiketta (voi laittaa enemmänkin, jos et käytä suolaisia maustetahnoja)

mustapippuria

 

Vihanneksia, esim.

3-6 tomaattia

2 kourallista pinaattia

2 lehtikaalin lehteä

1 paprika

kukkakaalia

parsakaalia

1 avocado

 

täysjyväspaghettia tai -riisiä (Huom! Riisin ja pastan määrää voit muokata oman nälän mukaan!)

 

1. Laita vettä kiehumaan riisin tai pastan keittoa varten.

2. Pilko veden kiehumista odotellessa sipuli, avocado ja kaikki vihannekset.

3. Keitä pastaa tai riisiä ohjeen mukaisesti (itse suosittelen vähentämään pastan ohjeen mukaisesta keittoajasta 2-3 min, koska al dente).

4. Murusta tofu ja lisää se sipulin kanssa pannulle. Kuumenna (lieden 3-4 riittää).

5. Lisää mausteet tai maustetahnat sekä kaurakerma tofun ja sipulin sekaan. Kuumenna (lieden 3-4 riittää).

6. Lisää pilkotut vihannekset ja avocado tofukastikkeen sekaan. (Itse jätän vihannekset raaoiksi ja annan niiden vain vähän lämmetä, että ruuan suutuntuma on normaalin lämmin. Tämä siksi, että niiden ravintoaineet eivät kuumentaessa karkaisi.)

7. Jos valitsit riisin lisukkeeksi, yhdistä kaikki ainekset risotoksi. Pastan voi annostella valmiiksi lautasille ja kaataa kastiketta päälle tai yhdistää kaikki ainekset kattilassa.

8. Annoksen päälle voi lorauttaa vielä 1 tl oliiviöljyä. 

 

BON APPETIT!

Peas & love, Niina

P.S. Jos et ole itsevarma siitä, että pastan tai riisin kiehuessa ehdit pilkkoa kaikki vihannekset, voit vaihtoehtoisesti pilkkoa kaiken etukäteen, laittaa veden vasta sitten kiehumaan ja levähtää hetken aiempien blogikirjoitusteni äärellä, hs.fi parissa tai lukea vaikka pari Anja Snellmanin runoa (kaikki kolme vaihtoehtoa taatusti yhtä yleissivistävää kamaa! Täällä muuten Aamulehden melkoisen paljon hyviä pointteja sisältävä kirjoitus yleissivistyksestä ja sen puutteesta.)

P.P.S. Eräs kauheimpia asioita, joita tiedän, on ylikypsä tai klimppiintynyt pasta! Siitä juontuneekin lisänimeni ”Pastanatsi”. 

 

un***********@***il.com | FB: Une petite life | IG: @unepetitelife

 

In English

Easy creamy pasta or risotto (vegan)

 

for 2-4 persons

cooking time 30 min

 

300 g or 1 pkg marinated tofu

2 dl oat cream

1 large onion

 

1-2 teaspoons of Sambla Oelek paste

1-2 teaspoons of rich ginger paste

1-2 teaspoons of garlic paste

OR chili, ginger, garlic and salt

1 teaspoon soy sauce (you can put more if you don’t use spice pastes)

black pepper

 

Vegetables, for example:

3-6 tomatoes

2 handfuls of spinach

2 kale leaves

1 red pepper

cauliflower

broccoli

1 avocado

 

wholegrain spaghetti or rice

1 tea spoon of olive oil

 

1. Put the water to boil for rice or pasta.

2. Chop the onion, avocado and all vegetables while waiting for water to boil.

3. Boil the pasta or rice according to instructions (although I recommend to reduce the cooking time of pasta 2-3 minutes because al dente).

4. Crumble tofu and add it to the pan with the onions. Heat.

5. Mix spices or spice pastes and oat cream with tofu and onion. Heat.

6. Add chopped vegetables and avocado with tofu sauce and mix. (In fact, leave vegetables as raw as possible, I just warm them a bit. This is because the nutrients in vegetables decrease when heated).

7. If you selected rice as a side dish, combine all the ingredients for a risotto. In case of pasta, serve the pasta on plates and pour the sauce on top of it or combine all ingredients in a saucepan.

8. You can add 1 teaspoon of olive oil on top of your portion.

 

BON APPETIT!

Peas & love, Niina

un***********@***il.com | FB: Une petite life | IG: @unepetitelife

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta Terveys

Paras treeni ikinä ja miten sen teet

17.9.2016

Leppoisaa lauantaita peepz!

 

Tälle postaukselle luonnostelemani otsikko kuului alun perin: ”Haluatko treenata ILMAISEKSI, ulkona ja mieluummin ryhmässä kuin yksin?” Kirjoitinkin viittä vaille valmiin postauksen suunnitellusta aiheesta, mutta sitten ajauduin sivuraiteille alkaessani muistella yhtä siisteintä treenikertaa ikinä.

 

Sitä ennen pikainen katsaus liikuntahistoriaani. Liikuntataustani on moninainen, mutta erityisesti taito-, yksilö- ja kestävyyslajeihin painottuva: Lapsena pelailin päivät pitkät kaikkea futiksesta sulkapalloon ja pihapeleihin pikkuveljeni, serkkujeni ja naapurin lasten kanssa. Ensimmäiset varsinaiset liikuntaharrastukseni olivat teline- ja trampoliinivoimistelu sekä sittemmin ratsastus. Sitten siirryin aerobiciin (siihen aikaan oli oikeasti vielä aerobic-nimisiä tunteja, onko vähän nostalgista!) ja vähitellen myös muihin ryhmäliikuntoihin ja joogaan. Ylä-asteikäisenä lumouduin itämaisesta tanssista ja sen jälkeen tanssijatkumoni ei ole koskaan päättynyt (kokeiltu on ainakin hiphopia, reggaetonia, nykäriä, jazzia, uusimpana parisalsaa). Perustimme näinä aikoina tanssiporukalla myös oman parkour- ja akrobatioryhmän, joka pysyi useamman vuoden kasassa. Punttiksella ja uimassa olen käynyt jo vuosikausia. Lisäksi pyöräily on tullut parin vuoden aikana minulle viikoittaiseksi liikuntamuodoksi. Jos paikkaan B pääsee paikasta A 1-1,5 tunnissa, valintani on aina polkupyörä. Olettaen, että en ole menossa tupareihin, timanttihäihin tai muihin siistiytymistä vaativiin häppeninkeihin. Viime aikaisista liikuntarutiineistani voin postailla perusteellisemmin joskus toiste.

 

Treenatessa tykkään haastaa itseäni ja asetan mieluusti muusta elämäntilanteesta riippuen löyhiä tai hyvinkin spesifejä tavoitteita puuhastelulleni. Kuitenkin ennen viime kesää vannoin, että verenmaku suussa treenaaminen ei vaan ole eikä tule olemaan se mun juttu.

 

Tavoitteellisemman punttijuntteilun ja liikunnan aloitin noin neljä vuotta takaperin ja huomasin, että saavuttaakseni kelpo tuloksia, minun ei tarvinnut koskaan vetää itseäni maitohapoille niin kuin olin kuvitellut. Parin vuoden takaisen salitreenin lopputulemana XS-kokoiset t-paitani vaihtuivat M- ja L-kokoisiin vetimiin, koska olkapäihin ja selkään oli alkanut siunaantua kiitettävästi papua. Mulle progressiivinen rautojen heiluttelu sopii oikein hyvin, sillä siinä ei tule koskaan aivan samanlaista kaameaa oloa, kuin sillon jos vetää kestävyystreenin aivan täysillä. Kuten jo aiemmin totesin, olen aina kammonnut ja inhonnut ideaa treenata veren maku suussa. Mistä kammoni maitohappoihin sitten kumpuaa? Osittain varmaan koululiikunnan Cooperin-testi tyyppisistä juoksukilpailuista ja siitä, että pitkään en nähnyt moisessa itsensä piiputtamisessa mitään ideaa, kun olen pärjännyt valitsemissani lajeissa ilman moista rääkkiäkin.

 

Olen viime aikoina yrittänyt purkaa automaagisia ajatuksiani, jotka sanovat herkästi, että ”tämä ei ole minun juttuni” tai ”mä en tykkää/osaa tota”, ”enhän mä vaan pysty tohon” tai ”mitä ne muutkin sanoisivat”. Perustin tämän bloginkin vasta selätettyäni kielteisten, pelokkaiden ja lannistavien ajatusten tulvan (nämä ajatukset pyrkivät säännöllisesti takaisin, mutta pärjään niiden kanssa jo paljon paremmin). Mutta takaisin liikuntaan! Nyt olen piiikkuhiljaa alkanut lämmetä HIIT-tyyppisille treeneille ja mäkijuoksuvedoille. Päätin näiden lajien puitteissa tutkia vähän mikä minua estäisi edes kerran elämässä kokeilemasta fyysisen suorituskykyni äärirajoja. 

 

Sattuipa viime kesänä, että minulla oli harvinaisen kauniit ja historialliset puitteet mäkivedoilleni: Juoksin ylös alas metsän keskellä kohoavaa Mannerheiminkalliota Tampereella ja heitin high fiven Mannerheimin ukon kanssa jokaisen mäkispurtin jälkeen. Mutta aloitetaanpa alusta: Mäen nyppylälle päin hölkötellessäni päätin, että vedän yhteensä kaksi ylämäkispurttia, joista vain toisen täpötäysillä. Jo etukäteen jännitti, minä muka ihan sata lasissa, you wish. Kuinkas sitten kävikään?

 

Poistuin paikalta raudanmaku suussa ja jalat vetelinä, mutta hymyillen kuin hölmöläinen, umpisyvässä flow-tilassa (optimaalinen kokemus, virtauskokemus, yksinkertaisesti vaan ihan paras tila!). Tehdessäni tärisevin jaloin palauttavaa hölkkää, huomasin juoksulenkillä vierähtäneen suunnitellun puolen tunnin sijasta jo reilu tunnin verran aikaa. Täysillä vedettyjä mäkivetoja oli plakkarissa kaksi ja lisäksi kolme vetoa, jotka jäivät tarkoituksella hieman maksimisuorituskykyni alle. Lisäksi jokaisen spurtin välissä intouduin hyppimään haaraperusta, kyykkyhyppyjä tai punnertamaan ja lankuttamaan. Käteen jäi voittajafiilis ja pieni hämmennys, mikä tässä oli ollut niin pelottavaa, vastenmielistä ja kauheaa? Mä olin niin ylittänyt itseni, fyysinen olo oli loistava ja hyvällä tavalla uupunut. Lenkin jälkimainingeissa leijuin pitkään itsetyytyväisyyden ja endorfiinien kuplassa ja vielä nytkin muistelen lämmöllä kyseistä treeniä. Pidän kyseistä urheilusuoritustani niin merkittävänä, että kirjotan siitä myös teille. Mitä ihmettä tapahtui? 

 

 

En ole erikoistunut motivaatio- tai urheilupsykologiaan, mutta perus psykaankin kuuluu motivaation, lähikehityksen vyöhykkeen (zone of proximal development)ja flow-tilan käsitteet, joiden kautta koitin hahmottaa ja analysoida sitä, miten sain itseni motivoitumaan ja kokeilemaan rajojani ja mikä oli treenin jälkeisen superfiilikseni taustalla. Pahoittelut, mutta nyt alkaa laiskottaa sen verran, että en jaksanut kaivaa teille kuin Wikipedia-lähteitä. Jätän muhimaan ajatuksen syvällisemmästä motivaatio- ja urheilupsykologia-aiheisesta postauksesta. En kuitenkaan viitsi jättää teitä moisen hehkutuksen jälkeen vain nuolemaan näppejä, joten ohessa eräs käytännössä toimivaksi testattu niksi, jonka avulla onnistut boostaamaan itsesi huippusuorituksiin ja -fiiliksiin.

 

Ninnun niksi nro 4: Huijaa itseäsi. Et ole niin fiksu ja kyyninen kuin kuvittelet (tai minä en ainakaan ollut). Siispä päätä, että juokset tänään vain yhden mäkivedon, teet kevyen tai hyvin lyhyeksi karsitun salitreenin tai vain kaksi jooga-asanaa. Ihan vähän vaan. 

 

Huomaat ehkä innostuvasi hieman, et maltakaan lopettaa, liikuntasessio saattaa venähtää huomaamattasi kymmenestä minuutista puoleen tuntiin, tai sitten ei, mutta ei sekään mitään, sillä tutkimusten (joita en nyt siteeraa tässä, koska lauantailaiskuus, palaan asiaan myöhemmin) mukaan hyvin mitättömältäkin tuntuva fyysisen aktiivisuuden lisääminen tuottaa merkittäviä somaattisia terveysvaikutuksia hyvästä fiiliksestä puhumattakaan.  Ja koska haluan tarjota teille vain parasta, niin tässä postauksessa jaan tavanomaisen yhden niksin sijasta kaksi Ninnun niksiä:

 

Ninnun niksi nro 5: Mikä on sinun liikuntakokemustesi top 3? Mieti, mikä näitä huippukokemuksia yhdistää ja koita ujuttaa perustreeneihisi näitä samoja elementtejä. 

 

Esittelin teille tässä postauksessa vain yhden parhaimmistani liikuntakokemuksistani ja muut aihetta sivuavat avautumiset ajattelin säästää myöhemmäksi.

 

Jos jäi kaihertamaan missä muka pääsee treenaaman ilmaiseksi ja vieläpä hyvällä porukalla, tule yytsimään huomenna klo 12-18 Les Millssin ryhmäliikuntamaratoniin Sonera Stadionille (huom: viime syksyn tapahtuma!). Ollaan menossa sinne mahtavalla likkaporukalla ja teen liikuntatapahtuman jälkeen postauksen jo luonnostelemastani aiheesta ”Haluatko treenata ILMAISEKSI, ulkona ja mieluummin ryhmässä kuin yksin”?

 

Loistavaa viikonloppua kaikille ja valtavan suuri kiitos siitä, että olette käyneet äänestämässä tai ehdottamassa blogille uutta nimeä <3! Vielä ehtii äänestämään, ajattelin tällä kertaa ihan rauhakseen odotella sitä kuuluisaa intuitiota ja teidän nimiehdotuksia. (äänestys ohi!)

 

Bisous, Niina

Ota yhteyttä: ni*************@***il.com

Seuraa blogia: FacebookInstagramBlogit.fiBloglovin’Blogipolku

IMG_6627.JPG
Mulla ei ollut oikeen mitään postauksen aiheeseen sopivaa kuvaa varastossa, mutta itse tykkään, että pitää olla jokin kuva, etenkin kun on näin pitkä sepustus. Järkkäriä odotellessa iphonella otetut selfiet ja rakeiset ruokakuvat ovat nyt parasta mihin pystyn.

 

Hyvinvointi Hyvä olo Liikunta Terveys